هدف برگزاری یادواره ها ،یادآوری برای نسل جوان است

به گزارش اصفهان امروز ، جلسه هماهنگی نهمین یادواره شهدای شهرستان بویین میاندشت با حضور آقای طحانیان زاده فرماندار , حجت السلام و المسلمین اسکندری امام جمعه و جمعی از مسولین شهرستان در سالن اجتماعات فرمانداری تشکیل گردید.در این جلسه طحانیان زاده فرماندار شهرستان هدف از برگزاری یادواره ها را یادآوری برای نسل جوان جوان خواند وسپس حجت السلام اسکندری امام جمعه شهرستان اشاره ای به زندگی نامه شهید اصغر قجاوند داشت.

جلسه هماهنگی نهمین یادواره شهدای شهرستان بویین میاندشت با حضور آقای طحانیان زاده فرماندار , حجت السلام و المسلمین اسکندری امام جمعه و جمعی از مسولین شهرستان در سالن اجتماعات فرمانداری تشکیل گردید.

در این جلسه فرماندار شهرستان طی سخنانی در ارتباط با نهمین یادواره ۲۶۰ شهید شهرستان و گرامیداشت سردادر شهید اصغر قجاوند با اشاره به اهمیت برگزاری این مراسمات گفت :
در واقع مهمترین هدف از برپایی اینگونه یادواره‎ها برای یادآوری نسل جوان و نوجوان است که دفاع مقدس را ندیده و وظیفه جامعه اسلامی است که مردم را با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا سازد .
مقام عالی دولت در شهرستان بویین میاندشت با اعلام اینکه نهمین یادواره شهدای شهرستان در زادگاه سردار شهید اسلام شهید قجاوند که از افتخارات شهرستان و کشور در دفاع مقدس محسوب می‎شود برگزار خواهد شد طی برنامه ریزی که صورت گرفته در این مراسم از دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان سخنران همایش دعوت به عمل آمده است .

در ادامه جلسه امام جمعه شهرستان نیز با اشاره به زندگی نامه شهید قجاوند نکاتی را در خصوص برگزاری یادواره شهدا ایراد نمودند .

لازم به ذکر است شهید اصغر قجاوند در تابستان 1336 در خانواده های روستائی وکشاورز در روستای بتلیجه از توابع شهرستان بویین میاندشت دیده به جهان گشود .
یکی از اقوام شهید در جلسه ای نقل کرده است قبل از تولد یک سید روحانی که برای تبلیغ به روستا آمده بود ، مادر شهید را از تولدش آگاه نموده و حتی نام اصغر را نیز برایش انتخاب می کند . مادر شهید می گوید اصغر حدوداً یکساله بود که دوباره همان روحانی به روستا آمد و من دختر بچه ای را بغل کرده و به سید گفتم چرا دروغ گفتی ؟ که سید عصایش را به دور گردن شهید که در همان حوالی در حال بازی بود انداخت و گفت فرزند تو این پسر بچه است و نامش را نیز تکرار کرد .

این شهید والا مقام مسائل جاری در سپاه و مشکلات و روحیات رزمندگان و یگانهای رزم ..... را اندوخته بود و لذا به عنوان یکی از صاحبنظران مسائل نظامی به حساب می آمد و به همین دلیل در 1364 به عنوان یکی از مسئولین اطلاعات قرارگاه خاتم الأنبیاء مرکز عملیات مشترک ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزیده شد و از سال 1365 به بعد به عنوان جانشین معاونت اطلاعات نیروی زمینی سپاه به وظیفه خطیر و حساس خود ادامه داد .

یکی از همرزمان این شهید ارجمند در خصوص ماجرای شهادت ایشان گفته است :
در روز پنج شنبه 27/12/1366 در اثر بمباران شیمیائی هواپیماهای رژیم بعثی عراق در منطقه نوسود بمبی در چند متری خودروی ( تویوتا استیشن ) برادر قجاوند به زمین می خورد وموج انفجار آن باعث خورد شدن چند شیشه از خودرو می گردد و همزمان یک توده غلیظ گاز خردل وارد خودرو می گردد ، شهید قجاوند که به همراه شهید رفیعی ، شهید حق نگهدار و شهید عتیقی نژاد به وسیله خودروی فوق از منطقه عملیاتی والفجر عازم باختران ( کرمانشاه ) بودند علیرغم این واقعه به مسیر خود به سمت باختران (کرمانشاه) ادامه می دهند ، زیرا بر حسب ظاهر آسیب چندانی به خودرو وارد نشده بود و برادران همراه نیز اتفاق نظر داشتند که اگر با همین خودرو و سریعاً خودشان را را به عقب برسانند از اثرات مضر گاز جلوگیری کنند در ابتدا حال همگی برادران رضایتبخش بود ولی بعد مسافت و تحلیل رفتن لحظه به لحظه قوة بینایی و جسمانی برادر قجاوند که رانندگی خودرو را به عهده داشت باعث می شود که ایشان پس از سه ساعت به باختران برسند.

برادران در حالی به قرارگاه نجف وارد می شوند که تقریباً به حالت اغماء افتاده بودند و به وسیله دیگر برادران بلافاصله به بیمارستان انتقال و پس از امدادهای اولیه صبح روز جمعه 28/12/1366 با اولین پرواز نظامی به همراه عده دیگری از مصدومین شیمیائی که تعداد زیادی از آنان را زنان و مردان و کودکان بی دفاع شهر حلبچه تشکیل می دادند به تهران منتقل می کردند .

در تهران شهید قجاوند و شهید رفیعی را به بیمارستان بوعلی و دو تن دیگر از برادران را به بیمارستان دیگر منتقل می کنند ولی عصر همان روز شهید رفیعی و شهید قجاوند را به بیمارستان فیاض بخش که از امکانات درمانی بیشتری در زمینه مصدومین شیمائی برخوردار بود انتقال دادند.صبح روز بعد شنبه 29/12/1366 همه برادران به حال اغماء بودند و هر ساعت و هر لحظه حالشان رو به وخامت می رفت تا به شهادت رسیدند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار