رفع موانع راه‌اندازی مهدهای کودک در کنار زندان‌ها

نایب رئیس کمیسیون قضائی و حقوق مجلس با اشاره به رفع مشکل راه اندازی مهدهای کودک در جوار زندان ها از اعلام آمادگی مجلس برای رفع موانع احتمالی اجرای طرح راه‌اندازی مهدهای کودک در زندان‌ها خبر داد.

نایب رئیس کمیسیون قضائی و حقوق مجلس با اشاره به رفع مشکل راه اندازی مهدهای کودک در جوار زندان ها از اعلام آمادگی مجلس برای رفع موانع احتمالی اجرای طرح راه‌اندازی مهدهای کودک در زندان‌ها خبر داد.

به گزارش خبرگاری ایمنا، حسن نوروزی با اشاره به ضرورت استقرار راه اندازی مهدهای کودک در زندان ها اظهار کرد: مادرانی که مجرم و دارای فرزند هستند، در حال حاضر فضایی برای نگهداری از کودک در کنار خود ندارند که این موضوع علاوه بر آسیب پذیری مادر موجب آسیب پذیری کودک نیز می شود.

نایب رئیس کمیسیون قضائی و حقوق مجلس افزود: تاکنون فضایی برای ایجاد مهدهای کودک در کنار زندان ها وجود نداشته اما سازمان بهزیستی اعلام آمادگی کرده که این موضوع را با کمک سازمان زندان ها راه اندازی کند. البته به دلیل مشکلات حراستی و حفاظتی در زندان ‌ها این موضوع تاکنون عملیاتی نشده است که امیدواریم سازمان زندان ها با تعاملی که دارد، بتواند این موضوع را محقق کند.

وی با تأکید بر اینکه ایجاد مهدکودک در کاهش آسیب به کودکان اثرگذار خواهد بود، گفت: کمیسیون قضائی مجلس نیز در کنار سازمان بهزیستی آمادگی دارد در مسایل حقوقی به موضوع ایجاد مهدهای کودک در کنار زندان ها کمک کند. بهزیستی اعلام کرده هر زندانی بیش از ۱۰ تا ۱۵ کودک داشته باشد، می تواند مجوز احداث مهدکودک را از سازمان بهزیستی دریافت کند اما این موضوع هنوز عملیاتی نشده و علاوه بر موافقت سازمان زندان ها به تأمین اعتبارات لازم هم نیاز دارد .

این نماینده مجلس اضافه کرد: طبق آیین ‌نامه سازمان زندان‌ ها، کودک تا ۲ سالگی اجازه ماندن در زندان را دارد و پس از آن باید به بهزیستی یا خانواده سپرده ‌شود .

نوروزی تصریح کرد: در ایجاد مهدهای کودک، سازمان بهزیستی باید با همکاری سازمان های مردم نهاد فعال در این حوزه وارد مذاکره شود و علاوه بر آن از این سازمان ها نیز حمایت مالی کند. از طرفی در مذاکراتی که با سازمان زندان ها انجام شده مشکلات این طرح برطرف شده است .

وی درباره آمار کودکانی که مادران آن ها در زندان به سر می برند، بیان کرد: آمار دقیقی از تعداد زنان زندانی که دارای کودک هستند، در دست نیست .


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار