رشد سایت‌های جعلی در فضای مجازی با هدف کلاهبرداری

فضای مجازی به دلیل استقبال عمومی، ارائه ابزارها و امکانات، زمینه را برای سوءاستفاده مجرمان هم فراهم کرده است، این روزها شاهد راه‌اندازی صفحات، کانال‌ها و گروه‌هایی متفاوت با عناوین جذاب در فضای مجازی هستیم که ادعای ارائه خدمات به کاربران این فضا را دارند.

فضای مجازی به دلیل استقبال عمومی، ارائه ابزارها و امکانات، زمینه را برای سوءاستفاده مجرمان هم فراهم کرده است، این روزها شاهد راه‌اندازی صفحات، کانال‌ها و گروه‌هایی متفاوت با عناوین جذاب در فضای مجازی هستیم که ادعای ارائه خدمات به کاربران این فضا را دارند.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، متأسفانه کلاهبرداران با شگردهایی توانسته‌اند در داخل سایت‌ها و وب‌سایت‌ها نفوذ می‌کنند و حتی با ایجاد نوع جعلی به کلاهبرداری از مشتریان آنلاین اقدام کنند، آمارها حاکی از آن است که در سال‌های اخیر کلاهبرداری به شیوه‌های متفاوت رواج پیدا کرده است و با راه‌اندازی صفحات جعلی اطلاعات شخصی افراد به سرقت رفته و کلاهبرداری انجام می‌شود.

مراق ب سایت‌های کاریابی باشید

رئیس پلیس تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: فضای مجازی ابزار بسیار مناسب و فراگیری برای تعاملات اجتماعی به ویژه در حوزه کسب و کار و تبلیغات است، معمولا افرادی هستند که جویای کار بود و دغدغه پیدا کردن کار را دارند و افرادی هم به دنبال پیدا کردن کار جدید هستند .

سرهنگ سید مصطفی مرتضوی با اشاره به وجود وب‌سایت‌هایی در فضای مجازی که قصد کلاهبرداری مالی از شهروندان را دارند، تاکید می‌کند: در فضای مجازی سایت‌های جدیدی به وجود آمده که مقصد واقعی این آنها کلاهبرداری مالی از شهروندان است و در عمل کاری برای مردم انجام نمی‌دهند و با جمع‌آوری اطلاعات از مردم نیت کلاهبرداری مالی دارند، بدون اینکه بتوانند خدماتی به مردم ارائه کنند .

وی ضمن هشدار به مردم درباره سایت‌های کاریابی در فضای مجازی گفت: معمولا اطلاعاتی که این سایت‌ها از شهروندان دریافت می‌کنند اطلاعات عادی نبوده و بیشتر اطلاعات محرمانه و شخصی است که به صورت خصوصی می‌گیرند .

این مقام ارشد انتظامی اذعان کرد: برخی از کاربران این اطلاعات محرمانه و شخصی را به آسانی به سایر افراد نمی‌دهند اما به راحتی در اختیار این وب سایت‌ها می‌گذارند، ضروری است افرادی که قصد استفاده از این وب‌سایت‌ها را دارند مراقب حدود اطلاعات شخصی خودشان باشند و مواردی را که لازم نمی‌دانند سایت‌های کاریابی جمع‌آوری کنند، به سایت‌ها اعمال نکنند و در حقیقت از خدمت کاذب این وب سایت منصرف شوند .

وی خاطر نشان کرد: به تازگی تمهیدات نیروی انتظامی بر این است که همکاران در اداره کل با ساماندهی و شناسایی سایت‌ها نماد خاصی را مانند نماد الکترونیک برای وب‌سایت‌ها در نظر بگیرند .

رئیس پلیس فتای استان اصفهان اضافه می‌کند: در حقیقت هویت این وب‌سایت‌ها شناخته شده و ماهیت عملکردشان تعریف شده که در حوزه دولت الکترونیک فعال هستند و اکنون در حال ساماندهی و سازماندهی این وب‌سایت‌ها هستیم تا با انجام این برنامه خدمتی مفید به شهروندان ارائه دهیم .

شیوع کلاهبرداری موسسات در ایام انتخاب رشته داوطلبان

رشد تکنولوژی و تجارت الکترونیک بسیاری از خدمات و امکانات را در دنیای مجازی فراهم کرده است و با گسترش روزافزون استفاده از اینترنت و فضای مجازی، سارقان و کلاهبرداران سایبری هم به دنبال دریافت اطلاعات شخصی مردم و سوء‌استفاده از آن هستند از این‌رو ضروت دارد که کاربران با در نظر داشتن نکاتی برای بالا بردن ایمنی اطلاعات خودشان در این فضاها آشنایی کامل داشته باشند .

پلیس فتا نسبت به شیوع کلاهبرداری موسسات و یا افراد در ایام انتخاب رشته داوطلبان هشدار می‌دهد و اینکه سازمان سنجش تحت هیچ عنوانی با هیچ موسسه‌ انتخاب رشته‌ای همکاری نمی‌کند و همکاران سازمان سنجش حق هیچگونه همکاری با این موسسات را ندارند، بنابراین هر فرد و موسسه‌ای در صورت مطرح کردن این ادعا به دنبال کلاهبرداری و سوء‌استفاده از داوطلبان است .

این در حالی است که رئیس پلیس تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان هشدار می‌دهد: این روزها گروهی از دانش‌آموزان در حال ورود به دانشگاه هستند و موضوع انتخاب رشته تحصیلی دغدغه آنها است، در عین حال برخی از افراد سودجو نیز با نیت سوءاستفاده کردن وب‌سایت‌هایی را با این عنوان که می‌توانند مشاوره بسیار فعالانه و تعیین‌کننده در انتخاب رشته تحصیلی به دانش‌آموزان بدهند، بارگذاری کردند .

مرتضوی با تاکید به این نکته که این وب‌سایت‌ها در عمل کمکی به دانش‌آموزان نمی‌کنند، گفت: همه این وب‌سایت‌ها نمی‌توانند کمک قابل توجهی به دانش‌آموزان ارائه کنند و در حقیقت خود دانش‌آموز و دانشجو می‌تواند با مدیریت صحیح انتخاب رشته تحصیلی را انجام دهد .

وی خاطرنشان کرد: عملکرد این وب‌سایت‌ها در انتخاب رشته تحصیلی به دانش‌آموزان خیلی کارآمد نیست و این سایت‌های انتخاب رشته، مثل سایت‌های کاریابی در عمل به دنبال اهداف سودجویانه مالی هستند و بهتر است بدانیم که سازمان سنجش تنها مرجعی است که می‌تواند خدمات خوب و مفید را به دانش‌آموزان و دانشجویان ارائه کند و به دانش‌آموزان توصیه می‌کنیم مراقب مقاصد کلاهبردارانه این سایت باشند تا از ضایع شدن نتیجه تحصیلی‌شان در امان باشند .

به گزارش ایمنا ، فضای مجازی به دلیل استقبال عمومی، ارائه ابزارها و امکانات، زمینه را برای سوءاستفاده مجرمان هم فراهم کرده است، این روزها شاهد راه‌اندازی صفحات، کانال‌ها و گروه‌هایی متفاوت با عناوین جذاب در فضای مجازی هستیم که ادعای ارائه خدمات به کاربران این فضا را دارند .

کلاهبرداری در فضای عمومی و در فضای مجازی با سوء‌استفاده از ساده لوحی قربانیان صورت می‌گیرد، کلاهبرداران از هر ترفندی برای جذب افراد به سوی خود و در نهایت گرفتن سرمایه آنها استفاده می‌کنند و این اتفاق در فضای مجازی هم برای کاربران اتفاق می‌افتد و در صورت کم دقتی از این آسیب مصون نخواهند بود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار