راهگشای اصلی هنر

اولین سالانه عکس‌های کوچک باهدف شناسایی استعدادهای جوان حوزه عکاسی از خرداد 96 آغاز به کارکرد. گالری زرنا در تهران، سیتی سنتر در اصفهان و هومهر در کرمان توسط تیم کیوریتوری برای نمایش عکس‌ها انتخاب شدند. صادق فرهادیان و مهسا نجفی کیوریتوری این نمایشگاه را برعهده‌گرفته‌اند.

سعید آقایی- اصفهان امروز: اولین سالانه عکس‌های کوچک باهدف شناسایی استعدادهای جوان حوزه عکاسی از خرداد 96 آغاز به کارکرد. گالری زرنا در تهران، سیتی سنتر در اصفهان و هومهر در کرمان توسط تیم کیوریتوری برای نمایش عکس‌ها انتخاب شدند. صادق فرهادیان و مهسا نجفی کیوریتوری این نمایشگاه را برعهده‌گرفته‌اند. صادقیان به نمایندگی خودش و نجفی، پرسش‌های اصفهان امروز را پاسخ داده که باهم می‌خوانیم:

تعریف شما از کیوریتوری چیست؟ این یک حرفه ضروری است یا یک وصله ناچسب؟ آیا معادل نمایشگاه گردان و یا گالری گردان را برای آن می‌پسندید؟

کیوریتور به شخصی گفته می‌شود که صفر تا صد برگزاری یک ایده هنری تا برگزاری آن بر عهده اوست. اوست که ایده می‌آفریند، تصمیم‌گیری می‌کند، برای نمایشگاه عنوان برمی‌گزیند، هنرمندان را انتخاب می‌کند، مکان رخداد نمایشگاه را معین می‌کند و تا خاتمه رخداد را برنامه‌ریزی می‌کند. کیوریتوری جزو ضروریات هنر هر ملتی ست، اما صورت واقعی آن در کشور ما درست شناخته‌نشده و اجرا نمی‌شود که البته شخص بنده نیز از این قافله مستثنی نیستم اما با تلاش هر ساله و رزومه این چندساله تلاش داشته‌ام تا کار به کار، به استانداردها و دارا بودن معیارهای اصلی جهانی نزدیک‌تر شوم. به نظرم واژه نمایشگاه گردان معادل نزدیکی ست به کیوریتوری.

تاکنون چه تجربه‌هایی در زمینه کیوریتوری داشته‌اید؟ این تجربه‌ها چه سیری را طی کرده‌اند؟

نخستین تجربه‌های کیوریتوری بنده تقریبا به سال 92 برمی‌گردد که همکاری بنده باخانم نجفی در این حیطه حدوداً از 93 به این‌طرف همکاری در سه یا چهار کار است که البته تمام سعی بر این بوده که اتفاق به‌اتفاق برخورد حرفه‌ای‌تری با رویدادهای مدنظرمان داشته باشیم که شکر خدا حس می‌کنم اینچنین بوده است.

ایده مجموعه اولین نمایشگاه عکس‌های کوچک، از کجا کلید خورد و چه مراحلی را طی کرد؟

ایده این پروژه حدودا از اردیبهشت‌ماه کلید خورد. ابتدا ایده اولیه با خانم نجفی در میان گذاشته شد، کم کم با نظرات یکدیگر و البته کمک گرفتن از نظرات چندی از استادان امر به ایده اولیه بال و پر دادیم تا به این شکل درآمد که البته بسیار جای تکامل بیشتری داشت، اما حس می‌کنم برای اولین سالانه تمام تلاش انجام شد. امیدوارم که شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان کاستی‌ها را بر ما ببخشند.

چند اثر در این نمایشگاه وجود دارد؟ چند هنرمند اصفهانی در این مجموعه کار دارند؟

حدود 200 اثر از 64 هنرمند با گزینش به اولین سالانه راه پیدا کرد که از این بین؛ 30 هنرمند از تهران، 16 هنرمند از اصفهان، 10 هنرمند از کرمان و سایر شرکت کنندگان از مازندران، گیلان، یزد، اردبیل و کانادا بودند.

چرا برای نمایش این مجموعه گالری سیتی سنتر را انتخاب کرده‌اید؟

گالری سیتی سنتر به‌واسطه مکان بسیار خوب و فضای وسیعی که داشت برای جواب‌گویی تعداد آثار مکان مناسبی داشت. ارتباط با این گالری از طریق همکاری‌های آکادمی هونام به‌عنوان دبیرخانه رویداد شکل گرفت.

چه برنامه‌هایی برای ادامه نمایش این مجموعه در شهرها و کشورهای دیگر دارید؟ چه برنامه‌هایی در آینده برای شهر اصفهان و مجموعه‌های دیگر دارید؟

قطعا این سالانه به‌صورت مداوم و هرساله باقدرت و برنامه‌ریزی دقیق‌تر و بیشتری پیگیری خواهد شد و تمام تمرکز ما برافزودن اعتبار این رویداد باگذشت هرسال است و مطمئن در سالانه بعد از پتانسیل گالری‌های معتبر در شهرها حتی کشورهای دیگر استفاده خواهیم کرد.

دانستن دانش هنر و توانایی شناخت اثر هنری چقدر در توفیق یک نمایشگاه گردان مؤثر است؟ آیا لازم است خود او در این رشته یا رشته‌های نزدیک به مجموعه‌ای که کار می‌کند، یک هنرمند شناخته‌شده باشد؟

به نظر من دانش بخشی و استعداد و نبوغ هم نیمه دیگری از داستان است. در اولین سالانه ملاک راهیابی، عکس خوب به نمایشگاه بود نه صرفا رزومه بلند هنرمند؛ که به‌طورقطع در سالانه‌های بعدی بخشی از سیاست گزاری ها دستخوش تغییرات خواهد شد.

کیوریتور چه تأثیری در اقتصاد هنر و شناساندن و معرفی هنرمند و هنر به جامعه دارد؟

قطعا یک کیوریتور اگر به‌صورت صحیح، کامل و حرفه‌ای به وظیفه خود عمل کند می‌تواند با خلاقیت و ایده‌های ناب راهگشای اصلی هنر در همه جهان باشد.

فکر می‌کنید نمایشگاه مجموعه عکس‌های کوچک، چقدر می‌تواند نگاه شما را در به‌عنوان کیوریتور برآورده نماید؟

طبیعتا در حوزه عکس و عکاسی این رویداد اولین تجربه بنده و دومین تجربه خانم نجفی محسوب می‌گردد که مطمئنا باگذشت زمان سعی می‌کنیم روند رو به رشد و قابل‌قبول‌تری را به نمایش بگذاریم تا به معیارهای اصلی و حقیقی درون ذهنمان برسیم.

-*-*-*

ART2

اطلاعات جدید از پروژه اصغر فرهادی

جدیدترین اثر کارگردان برنده اسکار، اصغر فرهادی، با حضور پنلوپه کروز و خاویر باردم، «همه می‌دانند» نام گرفت.

به گزارش سایت آی ام دی بی، فیلم اسپانیایی‌زبان اصغر فرهادی، محصول سال ۲۰۱۸، «همه می‌دانند» (به اسپانیایی Todos lo saben) نام گرفت.

این فیلم یک درام خانوادگی و یک تریلر روانشناسانه است. در جریان این فیلم دزدیده شدن یک دختربچه باعث برملا شدن رازهای مگوی یک خانواده می‌شود.

این پروژه سینمایی به زبان اسپانیایی است و بازیگران اصلی آن پنلوپه کروز و خاویر باردم خواهند بود.

خوزه لوییس الکین، فیلمبردار مطرح اسپانیایی که در هفتادمین جشنواره لوکارنو از وی به‌صورت ویژه تجلیل شد قرار است تصویربرداری این پروژه را بر عهده داشته باشد.

اصغر فرهادی یکی از موفق‌ترین کارگردانان ایرانی در سطح بین‌المللی است و تاکنون دو اسکار بهترین فیلم خارجی را کسب کرده است.

-*-*-

ART3

کامیار فانیان در اصفهان بداهه‌نوازی می‌کند

کامیار فانیان در اواخر هفته جاری، کنسرت بداهه‌نوازی خود را در حوزه هنری اصفهان برگزار می‌کند.

کنسرت بداهه‌نوازی کامیار فانیان به همراه سجاد منصوری 26 مرداد 1396 در سالن حوزه هنری اصفهان برگزار می‌شود. این کنسرت شامل سه بخش است که در بخش نخست کامیار فانیان برای مخاطبانش دوتار ترکمن و دوتار خراسانی می‌نوازد. بخش دوم این کنسرت شامل دونوازی تنبور و سازهای کوبه‌ای است و در بخش پایانی دونوازی سه‌تار و تنبک اجرا می‌شود. این کنسرت به همت حوزه هنری و با حمایت‌های اداره ارشاد اصفهان برگزار می‌شود.

برگزاری این کنسرت بر عهده شرکت «ترنم داوودی کهن» است. در کنار برگزاری این کنسرت، کامیار فانیان از انتشار دو آلبوم تصویری جدید خبر داد. آلبوم «صنم» که شامل ساخته‌های کامیار فانیان به خوانندگی مهدی امامی است تا دو هفته دیگر منتشر می‌شود. همچنین آلبوم «دوتارچی» هم به‌زودی منتشر می‌شود. «دوتارچی» شامل دونوازی کامیار فانیان به همراه آق‌مراد چاریف بزرگترین دوتارنوازان ترکمنستان است. کامیار فانیان متخصص و پژوهشگر موسیقی نواحی ایران است که طی سالیان بسیاری به بررسی نوازندگی دوتار در شرق خراسان، شمال خراسان، موسیقی ترکمن تنبور منطقه گوران و همچنین جمع‌آوری صوتی و تصویری سازهای بادی ایران چون قشمه، سرنا، کرنا، دوزله، شمشال و جفتی پرداخته است.

او از سال 1380 گروه موسیقی خود را به نام شهرآشوب بنیان نهاد و سپس به دلیل مشابهت اسمی این گروه نام آن را به «کُهن» تغییر داد. در طی این سال‌ها اجراهای این گروه به دو بخش موسیقیایی ایرانی و مقامی تقسیم می‌شد که طی هر اجرا موسیقی نواحی مختلف چون سُرنای تربت جام، عاشیقی آذربایجان، تنبور منطقه گوران، دوتار ترکمنی، دو تار شمال خراسان و دو تار شرق خراسان در یک بخش و موسیقی ایرانی که شامل ساخته‌های فانیان بود در بخش دیگر اجرا می‌گردید. موسیقی که فانیان تولید می‌کند از نظر موتیف‌های ریتمیک و حرکات ملودیک فضای متفاوت از آنچه در موسیقی ایرانی شنیده می‌شود را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند.

علاقه‌مندان برای دیدن این کنسرت می‌توانند با شماره موبایل 09133276728 تماس بگیرند و برای تهیه بلیت اقدام کنند.

کنسرت بداهه‌نوازی کامیار فانیان 26 مرداد 1396، ساعت 21:00 در سالن حوزه هنری واقع در خیابان آماد‌گاه برگزار می‌شود.

-**-

ART4

شمس لنگرودی، مهمان اصفهانی‌ها می‌شود

کانون عکس انجمن سینمای جوان اصفهان در نظر دارد کارگاه «ایماژ» را با حضور شمس لنگرودی، شاعر برجسته کشور، در تاریخ اول شهریورماه برگزار کند.

به گزارش ایمنا، کانون عکس انجمن سینمای جوان اصفهان در ادامه سلسله نشست‌های دعوت از اساتید مطرح کشور، اول شهریورماه میزبان شمس لنگرودی است. این هنرمند کارگاهی با عنوان «ایماژ» در اصفهان برگزار می‌کند و مراسم جشن امضای آثار وی نیز پس از کارگاه برگزار خواهد شد.

محمد شمس لنگرودی متولد ۱۳۲۹ شاعر، پژوهشگر، بازیگر و مورخ ادبی است. نام شمس لنگرودی پس از انتشار مجموعه‌های «خاکستر و بانو» و «جشن ناپیدا» در اواسط دهه ۱۳۶۰ مطرح شد و وی پس از چاپ «قصیده لبخند چاک‌چاک» به شهرت رسید. سپس ده سالی را با سکوت در شعر گذراند و سرانجام در سال ۱۳۷۹، مجموعه شعر «نت‌هایی برای بلبل چوبی» را روانه بازار کتاب کرد. این شاعر در دهه ۱۳۸۰ هشت مجموعه شعر منتشر کرد که نام آن‌ها عبارت است از: «پنجاه‌وسه ترانه عاشقانه»، «رسم کردن دست‌های تو» و «شب، نقاب عمومی است». شمس لنگرودی در سال ۱۳۸۹ در فیلم «فلامینگو شماره ۱۳» به کارگردانی حمیدرضا علیقلیان در نقش یک شاعر ظاهر شد و در سال ۱۳۹۲ نیز در فیلم «پنج‌تا پنج» به کارگردانی تارا اوتادی همراه با رضا کیانیان بازی کرد و پس‌ازآن در سال ۱۳۹۳ در فیلم سینمایی «احتمال باران اسیدی» به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها مجددا به ایفای نقش پرداخت و برای بازی در این فیلم کاندیدای دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در نهمین جشن انجمن منتقدان سینمای ایران نیز شد.

گفتنی است، ساعت برگزاری کارگاه آموزشی و جشن امضای آثار این هنرمند متعاقبا اعلام می‌شود.

-*-*

ART5

عقب افتادن بررسی پرونده پزشکی کیارستمی

فرزند عباس کیارستمی با اشاره به پرونده پزشکی پدرش بیان کرد که هنوز گزارش ماه اول روند درمان عباس کیارستمی به آنها ارائه نشده است.

بهمن کیارستمی فرزند زنده‌یاد عباس کیارستمی درباره نصب کاشی ماندگار بر سر در خانه پدرش گفت: من از جزییات این موضوع اطلاعی ندارم زیرا روزی که این کاشی نصب شد من حضور نداشتم و این اتفاق با حضور یکی از اقوام ما رخ داد ولی بااین‌وجود من موافق این موضوع بودم.

وی همچنین درباره روند بررسی پرونده پزشکی عباس کیارستمی بیان کرد: دو هفته پیش جلسه‌ای با سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و دکتر زالی داشتیم و در آن جلسه قرار شد دکتر هاشمی تا پایان هفته پیش گزارش مفصلی درباره ماه اول پروسه درمان به ما بدهد اما هنوز این گزارش ارائه نشده است.

کیارستمی عنوان کرد: قرار است یک کمیسیون تخصصی دیگری در سازمان نظام پزشکی برگزار و این موضوع بررسی شود و وزارت بهداشت به دستور وزیر مسئول ارائه این گزارش است اما این گزارش هنوز ارائه نشده است.

وی در پایان گفت: فکر می‌کنم به دلیل درگیری بر سر مسئله رأی اعتماد وزرا هنوز این گزارش ارائه نشده است و باید دوباره پیگیری کنیم.

-*-*-

ART6

بدلکاری کار دست تام کروز داد!

تام کروز در جریان بدلکاری در ششمین قسمت از مجموعه فیلم‌های «مأموریت غیرممکن» مجروح شد.

به گزارش گاردین، این اتفاق در حال فیلم‌برداری ششمین قسمت از مجموعه فیلم اکشن «مأموریت غیرممکن» در لندن روی‌داده است و «کروز» درحالی‌که با کمک مهارهای ایمنی تلاش می‌کرد از میان دو ساختمان بلند جهش کند به دلیل عدم زمان‌بندی مناسب به دیواره ساختمان دوم برخورد می‌کند اما درنهایت خود را بالا می‌کشد و پس‌ازآن در کنار عوامل به زمین می‌افتد.

هنوز از میزان آسیب‌دیدگی «تام کروز» و یا اعزام وی به بیمارستان خبری مخابره نشده است.

«تام کروز» یکی از نادر بازیگران هالیوودی است که اصرار دارد بسیاری از بدلکاری‌های فیلم‌هایش را خودش انجام دهد. وی در سال ۲۰۱۱ برای فیلم «مأموریت غیرممکن: پروتکل روح» از برج خلیفه دوبی مرتفع‌ترین برج جهان آویزان شد و در فیلم «مأموریت غیرممکن: ملت یاغی» درسال ۲۰۱۵ نیز به بدنه خارجی یک ایرباس ۴۰۰ در حین پرواز چسبیده بود.

«مأموریت غیرممکن ۶» قرار است از جولای ۲۰۱۸ در سینماهای جهان اکران شود و کارگردانی آن را «کریستوفر مک‌کوایر» بر عهده دارد که پیش از این در «مأموریت غیرممکن: ملت یاغی» و قسمت اول «جک ریچر» با «تام کروز» همکاری داشته است.

اولین فیلم «مأموریت غیرممکن» را «برایان دی‌پالما» در سال ۱۹۹۶ با بودجه ۸۰ میلیون دلاری ساخت که به فروش جهانی ۴۵۷ میلیون دلار رسید. چهار سال بعد و در سال ۲۰۰۰ دومین قسمت از این مجموعه با کارگردانی «جان وو» به سینما آمد و این بار ۵۴۶ میلیون دلار فروخت.

«جی.جی ابرامز» در سال ۲۰۰۶ ساخت قسمت سوم را بر عهده گرفت و این فیلم که با بودجه سنگین ۱۵۰ میلیون دلاری ساخته شده بود، نتوانست انتظارات را برآورده کند و تنها ۳۹۷ میلیون دلار در سطح جهان کسب کرد.

«برد بِرد» در سال ۲۰۱۱ پشت دوربین فیلم «مأموریت غیرممکن: پروتکل روح» رفت و فروشی بالغ‌بر ۶۹۴ میلیون دلار را برای این مجموعه رقم زد. چهارمین قسمت از «مأموریت غیرممکن» پرفروش‌ترین فیلم از این مجموعه تاکنون است.

فیلم «مأموریت غیرممکن: ملت یاغی» نیز که در سال ۲۰۱۵ به کارگردانی «کریستوفر مک‌کوری» اکران شد نیز درنهایت در گیشه به فروش ۶۸۲ میلیون دلاری دست‌یافت تا مجموعه فیلم‌های «مأموریت غیرممکن» تا به امروز فروشی بیش از 77/2 میلیارد دلار ثبت کرده باشند.

«مأموریت غیرممکن» هجدهمین مجموعه فیلم پرفروش تاریخ سینماست.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار