مربیان دوست ندارند بازنده دربی باشند

دربی برای مربیان یک دیدار ویژه محسوب می‌شود. برد در این بازی می‌تواند به محبوبیت یک مربی در بین مدیران تیم و هواداران کمک کند و در مقابل باخت هم تبعات خاص خودش را خواهد داشت. به بهانه در پیش بودن دربی اصفهان به سراغ منصور ابراهیم زاده رفتیم که هشت بار به عنوان سرمربی روی نیمکت ذوب آهن در مصاف سنتی تیم‌های همشهری نشسته است و با چهار برد، بهترین آمار را در بین مربیان ایرانی به خود اختصاص داده است.

اصفهان زیبا: دربی برای مربیان یک دیدار ویژه محسوب می‌شود. برد در این بازی می‌تواند به محبوبیت یک مربی در بین مدیران تیم و هواداران کمک کند و در مقابل باخت هم تبعات خاص خودش را خواهد داشت. به بهانه در پیش بودن دربی اصفهان به سراغ منصور ابراهیم زاده رفتیم که هشت بار به عنوان سرمربی روی نیمکت ذوب آهن در مصاف سنتی تیم‌های همشهری نشسته است و با چهار برد، بهترین آمار را در بین مربیان ایرانی به خود اختصاص داده است. با ما در این گفت وگو همراه شوید:

دربی با سایر دیدارهای لیگ برای شما تفاوتی داشت؟
تفاوتش این بود که در طول یک نیم فصل، هواداران منتظر برگزاری دربی بودند و نتیجه به دست آمده برای آنها اهمیت زیادی دارد، تا جایی که حاضرند در سایر دیدارها بازنده باشند؛ اما در این دیدار نتیجه بگیرند. هواداران دو تیم از اول لیگ منتظر برگزاری این بازی بودند و همین حساسیت باعث می‌شد تا برای مربی و بازیکنان هم این مسابقه با سایر دیدارها تفاوت پیدا کند، البته در این بازی هم مثل هر بازی دیگری، برنده سه امتیاز می‌گیرد.

به عنوان یک مربی برای دربی برنامه خاصی داشتید؟ روند آماده سازی تیم با سایر دیدارها تفاوت داشت؟
از نظر فنی که مانند سایر دیدارها، تیم را آماده می‌کردیم تا اهداف فنی را طبق برنامه پیش ببریم؛ اما از نظر روحی و روانی، نحوه آماده سازی تیم مهم بود، زیرا نتیجه بازی برای باشگاه و هواداران اهمیت داشت و بازیکنان باید از نظر ذهنی برای حضور در این دیدار آماده می‌شدند.

در بین دیدارهایی که به عنوان سرمربی ذوب آهن دربی اصفهان را تجربه کردید، کدام بازی برای شما خاطره انگیز شد؟
دربی همواره حساسیت خود را داشته است. سال اول و دومی که سرمربی ذوب آهن بودم، به دلیل اینکه در کورس قهرمانی بودیم، نتیجه به دست آمده در بازی اهمیت دو چندانی داشت و برای حفظ جایگاهمان نیازمند برد در این بازی‌ها بودیم اما چهار بازی پشت سری که برنده شدیم، برایم خیلی شیرین بود. نکته مهم دیگر هم که برای من جالب بود، احترامی بود که هواداران اصفهانی چه طرفدار سپاهان و چه طرفدار ذوب آهن به من می‌گذاشتند.

شما هم به عنوان دستیار و هم سرمربی تجربه دربی را دارید. چه تفاوتی داشت؟
وقتی سرمربی هستی، شرایط به گونه دیگری است چون تصمیم گیرنده اصلی هستی. من به عنوان دستیار لوکا و دستیار کربکندی و عاطف حضور در دربی را به همراه تیم‌های سپاهان و ذوب آهن داشته‌ام و با هر مسئولیتی که بوده‌ام، دلم می‌خواسته تیمم نتیجه بگیرد. زمانی که دستیار لوکا بودم، دو بار ذوب آهن را شکست دادیم و در مقام دستیاری کربکندی و عاطف هم چند بار سپاهان را مغلوب کردیم.

برخی معتقدند دربی اصفهان برخلاف دربی تهران بازی با کیفیت و زیبایی از آب در می‌آید. نظر شما چیست؟
تقریبا همین طور است. در دربی تهرانی‌ها حاشیه بیشتر است که معمولا بر روی کیفیت بازی دو تیم تأثیر می‌گذارد؛ اما در دربی اصفهان، دو تیم به بازی و نتیجه آن بیشتر فکر می‌کنند و دو تیم شناخت خوبی از هم دارند. در این وضعیت تیمی که راحت تر فوتبال بازی می‌کند، شانس بیشتری برای برنده شدن دارد.

فکر می‌کنید دربی پنجشنبه هم تماشایی باشد؟
اگر سپاهان و ذوب آهن همان بازی معمول خود را انجام بدهند، مسابقه زیبایی خواهد شد. برای دربی نباید به نتایج قبلی و جایگاه دو تیم نگاه کرد و این طور نتیجه گیری کنیم که سپاهان وضعیت بهتری برای بازی دارد یا ذوب آهن؛ همچنان که در دور برگشت فصل گذشته هم، سپاهان شرایط بحرانی داشت؛ اما برنده بازی شد. به دلیل اینکه تغییرات در تیم ذوب آهن کمتر بوده، هارمونی این تیم بهتر است؛ اما هر دو تیم بازیکنان مصدوم و محرومی دارند که می‌تواند در جریان بازی تاثیرگذار باشد.

دوست دارید کدام تیم برنده بازی باشد؟
من همیشه دوست داشته‌ام، بازی خوبی به نمایش گذاشته شود و سه امتیاز در اصفهان بماند، چون تساوی به نفع سایر تیم‌هاست.معمولا تساوی نتیجه پرتکراری است. چون در دربی هر دو تیم در درجه اول برای نباختن به میدان می‌روند. مربیان هم برنامه خود را ابتدا بر اصل گل نخوردن متمرکز می‌کنند، زیرا بهه هرحال مساوی گرفتن بهتر از بازنده شدن و ناراحتی هواداران است. در دربی بازیکنان تاثیرگذار می‌توانند تعیین کننده باشند و از موقعیت‌هایی مانند ضربات ایستگاهی استفاده کنند.

از دربی دور شویم. برای فصل جاری پیشنهادی نداشتید یا به توافق نرسیدید؟
از تیم نفت تهران پیشنهاد داشتم؛ اما با توجه به وضعیت این تیم، صلاح نبود این مسئولیت را قبول کنم.با گذشت پنج، شش هفته از رقابت‌های لیگ برتر، بازار برکناری مربیان و جایگزینی مربیان دیگر داغ می‌شود.

حاضرید ریسک جانشینی یک مربی را به جان بخرید؟
اتفاقا خبرنگار دیگری هم این سوال را از من پرسید. در نیم فصل اول فرصتی برای جابه جایی بازیکنان در نظر گرفته شده و به نظرم اگر تیمی می‌خواهد در کادر فنی‌اش تغییری ایجاد کند، در این موقعیت یا پایان نیم فصل باید اقدام کند تا مربی بتواند فرصتی برای جذب بازیکنان موردنظرش داشته باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار