خیزش عروسک مرموز علیه دانکرک و برج تاریک

‌در فاصله کوتاهی که تا شروع فصل جوایز بین المللی داریم، اکران فیلم های مهم نیز کم کم آغاز می شود. استارت این جریان با نمایش فیلم «دانکرک» از چهار هفته پیش آغاز شد؛ فیلمی که به زعم بسیاری از کارشناسان سینما، مهم ترین فیلم سال 2017 لقب گرفته است.

‌اصفهان زیبا: در فاصله کوتاهی که تا شروع فصل جوایز بین المللی داریم، اکران فیلم های مهم نیز کم کم آغاز می شود. استارت این جریان با نمایش فیلم «دانکرک» از چهار هفته پیش آغاز شد؛ فیلمی که به زعم بسیاری از کارشناسان سینما، مهم ترین فیلم سال 2017 لقب گرفته است. «برج تاریک» نیز با قشقرقی که از ماه ها قبل آغاز کرده بود، اینک به روی پرده است و دومین قسمت از فیلم محبوب «آنابل» نیز هم اینک، کمتر از یک هفته است که به گردونه اکران آمده بنابراین اکران فیلم های مهم که محبوبیتی نزد مخاطب دارند و می توانند در فصل جوایز و البته اسکار، حضور داشته باشند، رسما با این فیلم ها آغاز شد. با توجه به اکران هم زمان این سه فیلم، تصمیم گرفتیم تا گزارشی از هر یک از این فیلم ها منتشر کنیم که شما را به مطالعه مشروح این گزارش دعوت می کنیم.

دانکرک
دهمین فیلم بلند نابغه عصر جدید سینما، وسوسه انگیزترین پروژه ای بود که بیش از یک سال، همه را تشنه نگه داشت و توانست در کمتر از سه هفته، بودجه ساخت خود را از طریق فروش بلیت به دست آورد. بزرگترین وسوسه علاقه مندان برای تماشای این فیلم، از آن جهت بود که می خواستند ببینند کریستوفر نولان در نخستین اقتباس خود از یک رخداد واقعی، تا چه اندازه موفق خواهد بود ضمن آنکه ژانر فیلم جنگی است و مربوط به اتفاقی در جنگ جهانی دوم است که تاکنون سابقه نداشته نولان، فیلمی جنگی بسازد؛ کارگردانی که تاکنون بارها، استعداد خود را در ساخت آثاری در ژانرهای مختلف سینما آزموده و در کمال تعجب، هر فیلم او توانسته ضمن محبوبیت فراوان میان مردم، امتیازات خیلی بالایی از سوی منتقدان بین المللی دریافت کند.تمام اینها به یک طرف و داستان یک خطی فیلم که مربوط به نجات معجزه آسای جان 335 هزار نفر از نیروهای انگلیسی و فرانسوی تحت محاصره آلمان هاست، عطش تماشای این فیلم را بیشتر می کند. نولان، تمام تلاش خود را معطوف به بعد نظامی اثر نکرده و درام مستقل خود را در اثنای این جنگ به تصویر می کشد.ضمن اینکه شکوهمندی چنین اتفاقی، به تنهایی زمینه ساز سرگرم بخش بودن یک فیلم را تضمین می کند حال آنکه نولان، به مانند همیشه، نمی تواند از درام مستقل غافل باشد.

برج تاریک
ماه ها پیش از ساخت، سر و صدای زیادی به راه انداخت و این موج را تا همین الان که دو هفته از اکران فیلم می گذرد نیز ادامه داد؛ اما در کمال تعجب، با یک فروش بسیار پایین مواجه شد. فیلمی که در کمال تعجب، طی دو هفته نتوانست فروش خود را به 30 میلیون دلار برساند! بیشترین تاکید سازندگان از همان ابتدای مراحل پیش تولید، بر روی نام استیون کینگ بود و اینکه فیلم بر مبنای داستانی از این شاهکار عصر کنونی ادبیات ساخته می شود. البته در ادامه، داستان فیلم نیز نشان می داد که مخاطب با یک روایت جدید از ژانر علمی تخیلی مواجه است که طی آن، قهرمان نوجوان فیلم، با بعد کشف نشده ای از جهان آشنا می شود و وارد سفری می شود که طی آن با شوالیه ای آشنا شده که قصد عزیمت به برج تاریک واقع در انتهای جهان را دارد؛ اما دراین مسیر باید با هیولایی جان سخت مبارزه کند.طبیعتا این خط داستانی به همراه نام استیون کینگ می تواند بزرگترین تبلیغ برای یک محصول علمی تخیلی باشد؛ اما گویا کارگردان (نیکولای آرسل) در مراحل اجرایی نتوانسته این هیجان را به مخاطب منتقل کند و به یک پروژه شکست خورده تبدیل شده است. این شکست را هم می توان از فروش بسیار پایین فیلم متوجه شد و هم از نقدهای بسیار منفی منتقدان. امتیازی هم که منتقدان برای این فیلم ابرقهرمانی در نظر گرفته اند، کمتر از پنج بوده است که نشان از یک فیلم ضعیف دارد.آن هم در حضور بازیگران شناخته شده ای چون ادریس البا، متیو مک‌ کاناهی و کاترین وینیک.

آنابل 2
بی شک 2017، سال ژانر وحشت است.حداقل پنج فیلم مهم در این گونه به نمایش در می آیند که مهمترین آنها «آنابل 2» و فصل جدید «اره» است.آنابل در حالی پنج روز از فروش را پشت سر می گذارد که توانسته در همین مدت، 40 میلیون دلار یعنی سه برابر هزینه تولید خود، فروش داشته باشد یعنی بالغ بر 10 میلیون فروش بیشتر از «برج تاریک» که دو هفته است به روی پرده رفته.این نشان می دهد که این عروسک محبوب، طرفداران بسیاری را در سراسر جهان دارد.قسمت نخست این فیلم که در سال 2014 ساخته شد، با استقبال خارق العاده مردم جهان مواجه شد به طوری که این فیلم با هزینه ساخت هفت میلیون دلار توانست بیش از 260 میلیون دلار فروش داشته باشد یعنی چیزی در حدود 37 برابر هزینه تولید خود فروخت که یک آمار شگفت انگیز برای یک محصول سینمایی به حساب می آید.عروسک «آنابل» تا همین جا هم محبوب ترین و مهم ترین عروسک تاریخ سینمای جهان است. عروسکی که گفته می شود نمونه واقعی دارد و از شاخه های فیلم «احضار» (کانجورینگ) محسوب می شود که سازندگان آن فیلم در سال 2010 تصمیم می گیرند تا فیلمی با محوریت این عروسک بسازند که وقتی با سیل ویرانگر استقبال مردمی از سراسر جهان مواجه می شوند، تصمیم می گیرند تا قسمت دوم این عروسک مرموز و پرحادثه را بسازند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار