راهگشای اصلی هنر

کیوریتوری جزو ضروریات هنر هر ملتی ست، اما صورت واقعی آن درکشور ما درست شناخته نشده و اجرا نمی شود 200 اثر از 64 هنرمند با گزینش به اولین سالانه راه پیدا کرد که از این بین؛ 30 هنرمند از تهران ، 16 هنرمند از اصفهان، 10 هنرمند از کرمان، و سایر شرکت کنندگان از مازندران، گیلان، یزد، اردبیل و کانادا بودند

راهگشای اصلی هنر

اولین سالانه عکس های کوچک با هدف شناسایی استعدادهای جوان حوزه عکاسی از خرداد 96 آغاز به کار کرد. گالری زرنا در تهران، سیتی سنتر در اصفهان و هومهر در کرمان توسط تیم کیوریتوری برای نمایش عکس ها انتخاب شدند. صادق فرهادیان و مهسا نجفی کیوریتوری این نمایشگاه را بر عهده گرفته اند. صادقیان به نمایندگی خودش و نجفی، پرسش های اصفهان امروز را پاسخ داده که با هم می خوانیم:

۱-تعریف شما از کیوریتوری چیست؟ این یک حرفه ضروری است یا یک وصله ناچسب؟ آیا معادل نمایشگاه گردان و یا گالری گردان را برای آن می پسندید؟

کیوریتور به شخصی گفته می شود که صفر تا صد برگزاری یک ایده هنری تا برگزاری آن بر عهده اوست. اوست که ایده می آفریند، تصمیم گیری می کند، برای نمایشگاه عنوان برمی گزیند، هنرمندان را انتخاب می کند، مکان رخداد نمایشگاه را معین می کند و تا خاتمه رخداد را برنامه ریزی می کند. کیوریتوری جزو ضروریات هنر هر ملتی ست، اما صورت واقعی آن درکشور ما درست شناخته نشده و اجرا نمی شود که البته شخص بنده نیز از این قافله مستثنی نیستم اما با تلاش هر ساله و رزومه این چند ساله تلاش داشته ام تا کار به کار، به استانداردها و دارا بودن معیارهای اصلی جهانی نزدیک تر شوم.به نظرم واژه نمایشگاه گردان معادل نزدیکی ست به کیوریتوری.

۲-تا کنون چه تجربه هایی در زمینه کیوریتوری داشته اید؟ این تجربه ها چه سیری را طی کرده اند؟

نخستین تجربه های کیوریتوری بنده تقریبا به سال 92 بر می گردد که همکاری بنده با خانم نجفی در این حیطه حدودا از 93 به این طرف با همکاری 3 ، 4 کار است که البته تمام سعی بر این بوده که اتفاق به اتفاق برخورد حرفه ای تری با رویدادهای مد نظرمان داشته باشیم که شکر خدا حس می کنم این چنین بوده است.

۳-ایده مجموعه اولین نمایشگاه عکس های کوچک، از کجا کلید خورد و چه مراحلی را طی کرد؟

ایده این پروژه حدودا از اردیبهشت ماه کلید خورد. ابتدا ایده اولیه با خانم نجفی در میان گذاشته شد، کم کم با نظرات یکدیگر و البته کمک گرفتن از نظرات چندی از استادان امر به ایده اولیه بال و پر دادیم تا به این شکل در آمد که البته بسیار جای تکامل بیشتری داشت، اما حس می کنم برای اولین سالانه تمام تلاش انجام شد . امیدوارم که شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان کاستی ها را بر ما ببخشند.

۴-چند اثر در این نمایشگاه وجود دارد؟ چند هنرمند اصفهانی در این مجموعه کار دارند؟

حدود 200 اثر از 64 هنرمند با گزینش به اولین سالانه راه پیدا کرد که از این بین؛ 30 هنرمند از تهران ، 16 هنرمند از اصفهان، 10 هنرمند از کرمان، و سایر شرکت کنندگان از مازندران، گیلان، یزد، اردبیل و کانادا بودند.

۵-چرا برای نمایش این مجموعه گالری سیتی سنتر را انتخاب کرده اید؟

گالری سیتی سنتر به واسطه مکان بسیار خوب و فضای وسیعی که داشت برای جواب گویی تعداد آثار مکان مناسبی داشت. ارتباط با این گالری از طریق همکاری های آکادمی هونام به عنوان دبیرخانه رویداد شکل گرفت.

۶-چه برنامه هایی برای ادامه نمایش این مجموعه در شهرها و کشورهای دیگر دارید؟ چه برنامه هایی در آینده برای شهر اصفهان و مجموعه های دیگر دارید؟

قطعا این سالانه به صورت مداوم و هرساله با قدرت و برنامه ریزی دقیق تر و بیشتری پیگیری خواهد شد و تمام تمرکز ما بر افزودن اعتبار این رویداد با گذشت هر سال است و مطمئنن در سالانه بعد از پتانسیل گالری های معتبر در شهرها حتی کشورهای دیگر استفاده خواهیم کرد.

۷-دانستن دانش هنر و توانایی شناخت اثر هنری چقدر در توفیق یک نمایشگاه گردان موثر است؟ آیا لازم است خود او در این رشته یا رشته های نزدیک به مجموعه ای که کار می کند، یک هنرمند شناخته شده باشد؟

به نظر من دانش بخشی و استعداد و نبوغ هم نیمه دیگری از داستان است. در اولین سالانه ملاک راهیابی، عکس خوب به نمایشگاه بود نه صرفا رزومه بلند هنرمند. که به طور قطع در سالانه های بعدی بخشی از سیاست گزاری ها دستخوش تغیرات خواهد شد.

۸-کیوریتور چه تاثیری در اقتصاد هنر و شناساندن و معرفی هنرمند و هنر به جامعه دارد؟

قطعا یک کیوریتور اگر به صورت صحیح ،کامل و حرفه ای به وظیفه خود عمل کند می تواند با خلاقیت و ایده های ناب " راهگشای اصلی هنر" در همه جهان باشد.

۹- فکر می کنید نمایشگاه مجموعه عکس های کوچک، چقدر می تواند نگاه شما را در به عنوان کیوریتور برآورده نماید؟

طبیعتا در حوزه ی عکس و عکاسی این رویداد اولین تجربه ی بنده و دومین تجربه ی خانم نجفی محسوب میگردد که مطمئنا با گذشت زمان سعی میکنیم روند رو به رش و قابل قبول تری را به نمایش بگذاریم تا به معیارهای اصلی و حقیقی درون ذهنمان برسیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار