سکوت مادرانه؛ سکوت درخت

پیدا کردن ارتباط بین آثار یک نمایشگاه که بیش از یک هنرمند دارد؛ می تواند به فهم معنای برگزاری گروهی آن نمایشگاه کمک کند. «سوکت، آرامش، مادر و درخت» اگر چه شاید در نگاه نخست جدایی داشته باشد ولی می توانند مکمل و تمام کننده همه دیگر باشند. خوانش هنرمندانه مرضیه السادات گلستانه و مریم ترکی باغبادراني از مفهوم مادرانه و درخت در زیر عنوان سکوت و برای رسیدن و القای حس خوب آرامش، قابل تامل و تقدیر است. فضاي انجمن يك فضاي دوستانه است كه به من آرامش زيادي مي دهد.

سکوت مادرانه؛ سکوت درخت

مرضیه السادات گلستانه و مریم ترکی باغبادراني نمایشگاه مشترکی از آثارشان در انجمن هنرمندان نقاش اصفهان داشتند.گلستانه این آثار را با ترکیب مواد و رنگ و روغن و اکریلیک و موضوع خواب به وجود آورده است. همچنین ترکی باغبادراني آثارش را با تکنیک ترکیب مواد و موضوع درخت به نمایش گذاشته است. هر دو دانش آموخته انجمن و دانشجوی دانشگاه سپهر هستند. به پرسش های یک سان ما هر کدام درباره کارهای خودشان پاسخ هایی داده اند که با هم دنبال می کنیم:

*مجموعه به نمایش درآمده در انجمن نقاشان، از کجا کلید خورد و چه مراحلی را تا نمایش پست سر گذاشته است؟

گلستانه: اين مجموعه از چند تابستان قبل كليد خورده، در زمانهايي كه فرزندانم خواب بودند من از آنها عكاسي مي كردم از زواياي مختلف و اتودهاي كوچك A4با اكريليك از آنها مي زدم و در هر سري يك مورد از قبيل زمان، نور، تركيب بندي، تناليته هاي رنگي و....را بررسي مي كردم و جدا از بحث كارشناسي حالت هاي روحي خودم و فرزندانم و حس خواب آنها را داشتم مي خواستم بيان كنم .

تركي باغبادراني: مجموعه اي كه جمع آوري شده حاصل طراحي ها و اتودهايي است كه من از فضاي پارك ها و بيشه ها كرده ام. در ابتدا فضاي كارهايم كمي شلوغ بود ولي كم كم آنها را به سمت ساده كردن فرم ها و سطوح پيش بردم.

*چرا انجمن نقاشان را برای نمایش آثار خود انتخاب کرده اید؟ چه اتفاقی در بین مخاطبان و نقدهای صورت گرفته برای نمایشگاه های انجمن نقاشان وجود دارد که در دیگر نمایشگاه ها کمتر دیده می شود؟

گلستانه: به خاطر اين كه من به انجمن نقاشان علاقه داشتم و به اين مكان احساس دين مي كنم و شروع كارم به صورت جدي را از انجمن شروع كردم .شايد ازگذاشتن آثارم بعضي كه خودشان در انجمن هنر جو بودند و يا اساتيد انجمن بودند ابراز علاقه كردند و بعضي نيز نظر داشتند شايد اگر نمايشگاههاي ديگر را انتخاب مي كردم بهتر بود ،چون همانطور كه گفتم حس خوب و خاطراتم از انجمن مرا به اين مكان كشيد وگرنه امكانات زيادي براي ما وجود نداشت، ولي در آينده اي نزديك تغييراتي در اين مكان صورت مي گيرد كه در بهبود عملكرد ان بسيار مؤثر خواهد بود.

تركي باغبادراني: فضاي انجمن نقاشان فضايي است كه من در آن كلاس هاي طراحي و نقاشي را گذارنده ام و خاطرات زيادي از آنجا دارم. فضاي انجمن يك فضاي دوستانه است كه به من آرامش زيادي مي دهد.

*اگر به عنوان یک منتقد کارهای خودتان را نگاه کنید، نقاط قوت و ضعف آن را در چه می بینید؟

گلستانه: فكر كنم همانطور كه هر نقاش در هر مجموعه نقاط ضعف و قوتي دارد من نيز از اين قائده مجزا نيستم و اكثرا بعد از گذشت مدت زماني از انجام كارها وكمي تحليل بيشتر به دست مي ايد.

تركي باغبادراني: به نظرمن نقاط قوت من درتركيب بندي هايم است و استفاده درست به جا از بافت و رنگ.و نقاط ضعف من در بعضي از كارهايم به كاربردن بافت ضخيم است كه استفاده از آن كمك زيادي در كار به من نكرده است.

*چه تفاوتی بین آموزش های انجمن و دانشگاه سپهر وجود دارد؟

گلستانه: من از سال ٨٦ وارد انجمن نقاشان شدم و در آن زمان مثل حالا خيلي دانشگاه هاي هنري در دسترس نبود و آموزشگاهي كه حالت اكادميك و به روز براي نقاشي باشد وجود نداشت .در انجمن تقريبا همه دروسي كه در دانشگاه هنر تدريس مي شود در كنار طراحي و نقاشي از جمله تاريخ هنر ها و زبان تخصصي هنر و تجزيه و تحليل آثار نقاشي و آموزش نقاشي به كودكان...راگذراندم و بعد از گذشت چند سال كه دانشگاه رفتم هم خيلي درسها و مطالب انجمن براي من مفيد بود و البته نقاط قوت وضعف در هر مكاني وجود دارد. در انجمن كه بوديم واقعا هنر جوهايي كه دور هم برديم طالب و علاقه مند بوديم ولي در دانشگاه شايد بعضي به خاطر گرفتن مدرك دانشگاهي صرفا آمده اند وگاهي در بعضي دانشجوها هم رغبتي ديده نمی شود .

تركي باغبادراني:به نظر من آمورزش هاي انجمن نقاشان و دانشگاه سپهر مكمل هم هستند. هنرجويان انجمن نسبت به دانشجويان دانشگاه با علاقه و جديت بيشتري كار مي كنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار