نوای عاشقانه های ناب کرمان در گوش اصفهان

حتی هوای گرم مرداد ماه هم نتوانسته علاقه مندان و عاشقان موسیقی مقامی ایران را در خانه ها بنشاند و انگار شور و نشاط خاص حضور آنها در هنرسرا نوعی دهن کجی به این گرماست. حیاط هنرسرا پر از حرف و کلمه و انتظار است.دوستداران موسیقی مقامی که بر خلاف انتظار از گروه ها و سنین مختلف هستند ایستاده اند به گپ و گفت تا اینکه بالاخره در سالن باز شده و شور و شوق علاقه مندان در بزمی به میزبانی دو گروه موسیقی از کرمان دو چندان می شود.

حتی هوای گرم مرداد ماه هم نتوانسته علاقه مندان و عاشقان موسیقی مقامی ایران را در خانه ها بنشاند و انگار شور و نشاط خاص حضور آنها در هنرسرا نوعی دهن کجی به این گرماست. حیاط هنرسرا پر از حرف و کلمه و انتظار است.دوستداران موسیقی مقامی که بر خلاف انتظار از گروه ها و سنین مختلف هستند ایستاده اند به گپ و گفت تا اینکه بالاخره در سالن باز شده و شور و شوق علاقه مندان در بزمی به میزبانی دو گروه موسیقی از کرمان دو چندان می شود.

مخاطبان امشب اجرای دومین جشنواره موسیقی مقامی که به همت دفتر تخصصی موسیقی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار می شود فرصت شنیدن یکی از بکرترین و اصیل ترین انواع موسیقی در ایران را پیدا کرده اند. نوعی از موسیقی که چون در سرزمینی رشد یافته که مورد هجوم بیگانگان قرار نگرفته به‌خوبی حفظ شده است. این موسیقی ناب اما متنوع با تاثیر گرفتن از موسیقی همسایگان خود از جمله فارس، بلوچستان و هرمزگان علاوه بر رنگ محلی قدرت و غنایی منحصر به فرد دارد.از طرف دیگر تعداد زیاد گوشه‌ها و نغمات موسیقی کرمان همیشه اعجاب انگیز است. شاید باورکردنی نباشد که هر منطقه از کرمان دارای موسیقی منحصر به فرد خود است آن‌گونه که موسیقی کر هر منطقه متفاوت از منطقه دیگر شده است.

پیوند این موسیقی همچون دیگر گونه‌های موسیقی مقامی و محلی با زندگی اجتماعی مردم را نمی توان انکار کرد.ترانه‌های کار، شادمانه‌ها، مناظره‌ها و سوگواری‌ها، عاشقانه‌ها و روایت‌ها هر یک دنیایی متفاوت در این موسیقی دارند، از سویی خلق حماسه آفرین و عدالت خواه این مردم نیز سبب شده تا حماسه سرایی جایگاهی رفیع در این موسیقی داشته باشد. حماسه خوانی کرمانی ها تنها به خواندن شاهنامه فردوسی ختم نمی‌شود و شاهنامه «خرم و زیبا» هم در بین این مردم بسیار مورد توجه است و این دقیقا همان چیزی است که گروه موسیقی «تاریک ماه» که مهمان اول سومین شب جشنواره موسیقی مقامی ایران در اصفهان بود با نوای قیچک و سرنایش مهر تاییدی بر آن زد.

عاشقانه های ناب از «تاریک ماه»
ترانه «دختر کی کباد (کی قباد)» از ترانه‌هایی است که توسط «تاریک ماه» اجرا شد، داستانی عاشقانه و پر فراز و نشیب‌ که با اجرا در مقامات موسیقی کرمان شنیدنی ترشده بود. پس ‌از آن نوبت به اجرای داستان «مریم» رسید. داستان عشق پسری فقیر به مریم که توانایی خرید هدیه برای او را ندارد و شرح این داستان غم انگیز چه زیبا با نوای غم انگیز قیچک بر گوش دل می نشیند. «سکینه» انتخاب بعدی «تاریک ماه» بود. عاشقانه ناب دیگری از مردم کرمان که سادگی و صداقتشان را می شود از افسانه‌ها و عاشقانه‌های آنها درک کرد.

سماع و شگفتی با «آوای نخل»
اما پس از اجرای گروه «تاریک ماه» نوبت به «آوای نخل» دیگر گروه کرمانی می رسد که نوای ناب و منحصر به فرد موسیقی مقامی شان را با اصفهانی ها قسمت کنند. این گروه هم به سرپرستی استاد موسیقی مقامی کرمان و نوازنده بزرگ سرنا، کریم بیانی‌منش معروف به کریم میرانی موفق می شوند حاضران را با نمایش خود به تحسین وادارند.اجرای «آوای نخل» شامل نوازندگی سرنا به همراه ساز دمام می شود که با حرکات موزون همراه اجرا، هوش از سر حاضران می برد. حرکاتی سماع گونه که عالمی زیبا از موسیقی آسمانی را به نمایش درمی آورد و حاضران و مخاطبان را شگفت زده می کند.شب زیبای موسیقی محلی کرمان در جشنواره مقامی با تقدیم اجرا به استاد فقید موسیقی کرمان «درمحمد» به پایان می رسد و آنچه باقی ماند برگی زرین در حمایت شهر هنرپرور اصفهان از موسیقی تمام ایران می شود.

برگزاری دومین جشنواره موسیقی مقامی اصفهان به رسم زیبای سال گذشته با حضور نمایندگانی از گروه های موسیقی استان‌های لرستان، خوزستان، خراسان (تربت جام)، کرمان، بختیاری و کردستان حال و هوای شهر را تنوع و هیجان خاصی بخشیده است.گروه چکاد تاراز از چهارمحال و بختیاری با حضور کوروش اسدپور و مسلم شریفی در تاریخ 21 مردادماه، گروه سور بانگ از لرستان با حضور فیروز رضایی و احسان عبدی پور در تاریخ 22 مردادماه و گروه تاریک ماه از کرمان با حضور حسین نظری و علیشاه جوشن پور و گروه «آوای نخل» با حضور کریم بیانی‌منش، در تاریخ 23مردادماه به اجرای برنامه پرداختند. گروه آسو از کردستان با حضور جلال داوودی و احمد زارعی، گروه شنلیگ از آذربایجان با حضور عسگر وظیفه خواه نیز در شب های 24 و 25 مردادماه برنامه خود را اجرا کردند. همچنین گروه مروارید سیاه از خوزستان با حضور حمزه مقدم در آخرین شب از جشنواره موسیقی مقامی 26 مردادماه به اجرای برنامه خود در محل هنرسرای خورشید می پردازند. عموم علاقه مندان می توانند برای شرکت در آخرین شب اجرای این جشنواره با عنوان «ایران در نصف جهان» امشب ساعت ۲۰:۳۰ به هنرسرای خورشید واقع در خیابان کاوه، پل شهید چمران، جنب شهرداری منطقه ۷ مراجعه کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار