سرخوردگی پياز در بازار صيفی جات

طی دو ماه اخیر پیاز در بین سایر محصولات صیفی خبرساز شده و وعده های مسئولان نیز در خصوص كنترل قیمت این محصول همچنان ادامه دارد. تقاضا برای مصرف این محصول صیفی در بین خانوارها بالاست؛ اما حالا گران شدن قیمت پیاز منجر به سردرگمی مصرف كنندگان شده است. عده ای هم هستند كه افزایش قیمت پیاز را به فال نیک گرفتند و با احتكار این محصول تلاش می‌كنند تا در این آشفته بازار سودی به جیب بزنند.

اصفهان زیبا: طی دو ماه اخیر پیاز در بین سایر محصولات صیفی خبرساز شده و وعده های مسئولان نیز در خصوص كنترل قیمت این محصول همچنان ادامه دارد. تقاضا برای مصرف این محصول صیفی در بین خانوارها بالاست؛ اما حالا گران شدن قیمت پیاز منجر به سردرگمی مصرف كنندگان شده است. عده ای هم هستند كه افزایش قیمت پیاز را به فال نیک گرفتند و با احتكار این محصول تلاش می‌كنند تا در این آشفته بازار سودی به جیب بزنند.

مهم‌ترین دلیل گران‌شدن پیاز در ماه‌های اخیر كاهش عرضه نسبت به تقاضا عنوان می‌شود. سال گذشته افزایش كشت پیاز و در مقابل كاهش قیمت این محصول صیفی منجر شد تا ضرر و زیان زیادی متحمل كشاورزان شود. كشاورزان در سال گذشته بیش از نیاز بازار پیاز كشت كردند و با فروش نرفتن محصولاتشان، این بار میزان عرضه را كاهش دادند و این موضوع منجر شده تا قیمت‌ها روند صعودی پیدا كند.

تجربه كشت پیاز در سال گذشته و روند تولید و فروش این محصول پرتقاضا كشاورزان را برای افزایش سطح كشت بی انگیزه كرده است.

جان كلام فعالان بازار میوه و تره بار این است كه در شرایط كنونی این سازمان جهاد كشاورزی است كه باید برای كنترل قیمت ها وارد عمل شود و سیاست‌گذاری مناسبی برای حمایت از مصرف‌كنندگان ارائه كند تا با اصلاح الگوی كشت دیگر شاهد این نابسامانی ها در بازار صیفی جات نباشیم؛ اگر كشاورزان به اندازه میزان تقاضای بازار محصول عرضه كنند تا مطابق با این الگو كشت پیاز صورت بگیرد.اظهارنظر فعالان بازار مبنی بر حمایت سازمان جهاد كشاورزی در حالی مطرح می شود كه مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در مصاحبه ای به ایسنا گفته است: «جهاد کشاورزی اهرم لازم برای کنترل کشت محصولات را در اختیار ندارد و نمی‌تواند از کشاورز بخواهد محصولی را بکارد یا نکارد». محمد زارع گفته است، اصلاح الگوی کشت در صورتی نتیجه بخش خواهد بود که در سطح کشور آغاز شود و اهرم‌های مناسب برای کنترل تولیدات در اختیار جهاد کشاورزی قرار گیرد.

«برخی از نوسانات قیمتی بازار در كوتاه مدت در كنترل مسئولان نیست». این جمله را نیز رئیس كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی در رابطه با كنترل قیمت پیاز عنوان كرده است. به باور علی اكبری، برخی نوسانات قیمتی بازار اجتناب‌ناپذیر است؛ چرا که علل متعددی بر این نوسانات تاثیرگذار است که برخی از آنها در کوتاه مدت در کنترل دستگاه‌های مسئول نیست. اینطور كه اكبری اذعان كرده است، قیمت پیاز با گذشت زمان و عرضه پیاز به بازار موجب کاهش تعادل در قیمت‌ها خواهد شد. وضعیت اقلیمی نامناسب نیز از جمله دلایل دیگری است كه منجر به كاهش كشت پیاز شده است. در میان دلایلی كه برای كمیاب شدن این محصول صیفی از سوی فعالان بازار ارائه می شود، برخی نیز صادرات محصولات كشاورزی به قطر را عامل گرانی این محصول عنوان می‌كنند و از فعالیت دلالان و افراد سودجو یاد می كنند.

كاهش سطح كشت و افزایش تقاضا بازار را آشفته كرد
افزایش میزان عرضه این محصول صیفی طی سال گذشته در حالی اتفاق افتاد كه به منظور فروش خارجی و افزایش صادرات پیاز نیز برنامه ریزی مناسبی صورت نگرفت و تدابیر لازم برای جلوگیری از معدوم شدن این محصول در نظر گرفته نشد. رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی فروش شهرستان اصفهان در گفت‌ و‌گو با اصفهان زیبا اصلی ترین عامل گران شدن قیمت پیاز را كاهش میزان كشت این محصول در سال جار عنوان می كند. نوروز علی اسماعیلی می‌گوید: در سال گذشته قیمت پیاز هركیلو 200 یا 300 تومان بود؛ این در حالی است كه از اواخر خرداد قیمت ها روند صعودی گرفت و در حال حاضر با نرخ دوهزار و 300 تومان به فروش می رسد. به گفته اسماعیلی، اصلی ترین عامل گرانی و كمیاب شدن پیاز در بازار صیفی جات این است كه در سال جاری میزان كشت این محصول در مقایسه با سال گذشته كاهش یافته است.اسماعیلی تصریح می‌كند: در سال گذشته محصولات مازاد كشاورزان با افزایش میزان صادرات باید به فروش می رسید، این در حالی است كه پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا منجر شد این محصولات روی دست كشاورزان بماند و ضرور و زیان فراوانی را متحمل شوند.

پیش بینی كمیاب شدن پیاز در زمستان
وی بیان می‌كند: در صورتی كه سازمان جهاد كشاورزی تمهیداتی برای ساماندهی وضعیت بازار نیندیشد، این وضعیت ادامه پیدا كرده و در زمستان امسال نیز با كمبود پیاز در بازار مواجه خواهیم شد. اسماعیلی می‌گوید: عده ای از وضعیت موجود در بازار سوء استفاده كرده و این محصول صیفی را در انبارها ذخیره می‌كنند تا بتوانند سود بیشتری به دست آورند. رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی فروشان اصفهان می افزاید: كشاورزی باید با صنعت ارتباط پیدا كند و سازمان جهاد كشاورزی باید با كشاورزان هماهنگ باشد و سیاست‌گذاری مناسبی در نظر گرفته تا از بروز چنین مشكلاتی جلوگیری شود و با كنترل قیمت ها از روند صعودی قیمت پیاز جلوگیری شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار