لزوم توجه شورای شهر به ملاکهای رهبری درانتخاب شهردار

امام جمعه فولادشهر گفت: باید توجه داشت شورای اسلامی شهر و روستا حلقه وصلی میان مردم و حاکمیت هستند چراکه شورا برگزیدگان خود مردم هستند که با انتخاب آنها روی کار می آیند و شورا هم شهردار را انتخاب میکند.

اولین انتخابات رسمی شوراهای اسلامی شهر و روستا بر اساس قانون اساسی روز هفتم اسفند ۱۳۷۷ یعنی ۲۰ سال بعد از پیروزی انقلاب در چارچوب برنامه توسعه سیاسی و گسترش نهادهای مدنی و مشارکت عمومی برگزار شد. لذا می توان گفت شورای شهر نهاد نوپایی است که پس از ظهور خود نقطه عطفی در مدیریت محلی کشور محسوب می شود ولی با بی اقبالی دولتمردان در دولتهای مختلف نتوانست به جایگاه اعلای خود دست پیدا کند. شوراهای شهر به ویژه در شهرهای بزرگ و کلانشهرها همواره با اتهام سیاسیگری و اعمال سلیقه های سیاسی به حاشیه رانده شده اند و این در حالی است که این نهاد مردمی می تواند قویترین تشکیلات مدیریتی در کشور باشد . در کشور ما پس از خرداد ۷۶ قانون شوراها اجرا شد و مجلس ششم در جهت تصویب قانونی که اختیارات شوراها را از قانون فعلی وسیعتر کند حرکت کرد. اما چندین بار در رفت و برگشت از شورای نگهبان اهدافی که مد نظر مجلس ششم بود تحقق پیدا نکرد، بدون تردید با تأسیس شوراها قدرت بخشی از نهادهایی که در نبود شوراها وظایف آنها را بر عهده داشتند کاهش یافته که این امر باعث نوعی چالش حفظ قدرت بین این سازمانها از یکسو و شوراها برای کسب قدرت واقعی از سوی دیگر شده است . باید توجه داشت شوراهای شهر هنوز فاصله بسیاری از نقش اصلی خود یعنی نظارت دارند ولی همین نظارت محدود نیز در حال حاضر تنها بر روی شهرداری صورت می گیرد و این در حالی است که شکل گیری شوراهای اسلامی کشوری در سال ۱۳۷۷ در پی گسترش استفاده از ظرفیتهای قانون اساسی و توان مشارکت شهروندان در اداره امور شهرها و روستاها و به طور کلی در راستای اداره امور محلی به دست مردم بوده است .
حجت اسلام مسعود سرافراز در خصوص آغاز به کار شوراهای اسلامی دوره پنجم در فولادشهر گفت:بنده ضمن تشکر از تلاشها و زحمات اعضاء محترم شورای اسلامی دوره چهارم و شهردار فولادشهر به منتخبین مردم در شورای اسلامی دوره پنجم تبریک گفته و موفقیت این عزیزان را در خدمت به مردم و آبادنی شهر خواهانیم.

وی افزود: باید توجه داشت شورای اسلامی شهر و روستا حلقه وصلی میان مردم و حاکمیت هستند چراکه شورا برگزیدگان خود مردم هستند که با انتخاب آنها روی کار می آیند و شورا هم شهردار را انتخاب میکند.

امام جمعه فولادشهر تصریح کرد: بنابراین، این دو مجموعه برگزیدگان ملت هستند و فلسفه وجودی شوراها و شهرداریها چیزی جز خدمت رسانی به مردم نیست، بنابراین توصیه ما به عزیزان این است که حیثیت، موقعیت و جایگاه حقوقی شما صرفاً خدمت به مردم است.

وی ادامه داد: شورای اسلامی دور پنجم باید تلاش کنند که در حدّ امکان رضایت مردم را فراهم کنند و مردم هم هرکجا ببینند که با صداقت کار انجام می شود و خدا در نظر گرفته می شود، همدلی و همزبانی و همکاری خودشان را دریغ نخواهند کرد.

سرافراز اضافه کرد: اگر شورای جدید در صدد انتخاب مجدد جناب آقای مرادی شهردار محترم هستند تلاش کنند که نقاط ضعف در مدیریت شهری گوشزد و برطرف شود و نقاط قوّت و کارهای زمین مانده و در حال تکمیل با سرعت و دقت بیشتر حمایت و دنبال شود و اگر به هر دلیلی تصمیم به انتخاب شهردار جدید دارند، تأکید می کنم شورای محترم در انتخاب شهردار نهایت دقت و وسواس را به خرج دهند.

وی عنوان کرد: اعضاء شورای اسلامی فولادشهر در این زمینه از عجله و شتابزدگی به جدّ پرهیز کنند تا با بررسی و دقت کسی را برای مدیریت شهری انتخاب کنند که در حدّ و اندازه و در طراز کلان شهری هچون فولادشهر باشد.

امام جمعه بیان کرد: از همه اعضاء شورای اسلامی فولادشهر می خواهم خدمت به مردم را در تمام امور کاری لحاظ کنید و اگر می‌خواهید عاقبت به خیر شوید تا می‌توانید به خلق خدا خدمت کنید و اگر کسی بتواند کار مردم را حل کند اما کوتاهی کند و انجام ندهد، عاقبت به خیر نمی‌شود.

وی متذکر شد: روایت است خداوند متعال هر کسی را دوست داشته باشد، او را در معرض مردم قرار می‌دهد و باید این نعمت را شکر کرد لدا توجه به ارباب رجوع باید در دستور کار همه مدیران باشد به ویژه اگر فردی نیاز به کمک داشته باشد.

سرافراز در پایان گفت: نکته دیگر این که شوراها در رسیدگی به امور از سیاسی‌کاری بپرهیزند و مراقب افتادن در باتلاق جناح‌ها و دسته بندی‌ها باشند از سوی دیگر در انجام مسئولیت‌ تنها رضای خداوند متعال را در نظر بگیرید و برای حل مشکلات مردم قدم بردارید که بر اساس روایات چیزی بالاتر از شاد کردن قلب مؤمن نیست.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار