مدیرعامل فولاد مبارکه: یارانه انرژی به صنعت برگشت داده شود

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه اولویت نخست تأمین سنگ آهن برای فولادسازهای داخلی و در مرحله بعد صادرات آن است، گفت: باید جلوی صادرات سنگ آهن خام گرفته شده و فولادسازها باید مطمئن شوند که در تهیه مواد اولیه مشکلی ندارند.

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه اولویت نخست تأمین سنگ آهن برای فولادسازهای داخلی و در مرحله بعد صادرات آن است، گفت: باید جلوی صادرات سنگ آهن خام گرفته شده و فولادسازها باید مطمئن شوند که در تهیه مواد اولیه مشکلی ندارند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، بهرام سبحانی اظهار داشت: برنامه دولت در بخش تولید و صنعت این است که بخش خصوصی بیشتر وارد عرصه شود و تصدی گری و بنگاهداری از خود دولت منفک شده و به سمت سیاست‌گذاری برود، انتظار از وزیر این است که بستر مناسب را با تسهیل قوانین و پشتیبانی و حمایت لازم فراهم کنند.
وی افزود: البته شرایط سرمایه گذاری و تسهیل در اخذ وثائق و تضامین هم مهم است تا سرمایه گذار تشویق شود. در بخش تولید و صنعت کارهای بسیاری می‌تواند انجام شود؛ به عنوان مثال در توسعه صادرات ایجاد مشوق‌های صادراتی یا در بخش تولید، معاف کردن سود عملکرد شرکت‌ها از مالیات به شرط سرمایه گذاری در طرح‌های توسعۀ همان شرکت یا واقعی کردن نرخ ارز برای جلوگیری از واردات کالای قاچاق می‌تواند بسیار راه گشا باشد.
مدیرعامل فولادمبارکه با اشاره به زنجیره فولاد و موارد مغفول مانده آن افزود: در سند چشم انداز و در افق 1404، برنامه تولید 55 میلیون تن فولاد را داریم و شواهد موجود نشان می‌دهد که به آن سمت پیش می‌رویم ولی من با سال‌ها تجربه در همین صنعت احساس نگرانی می‌کنم؛ چراکه ایجاد ظرفیت و بهره برداری باهم تفاوت دارد. ما در حال حاضر ظرفیت‌هایی داریم که بهره برداری نشده است.
وی افزود: در دو سال گذشته که صنعت فولاد با بحران همراه شد و بسیاری از فولادسازها در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند، فولادمبارکه علی‌رغم نداشتن رانت، امتیاز یا شرایط ویژه، روان عمل کرد. در بازاری که بقیه نیز حضور دارند مواد اولیه خود را تأمین کرد و در همین بازار فرایند فروش را انجام داد.
سبحانی خلأهای سیاستی صنعت فولاد و انتظارات از وزیر صنعت معدن و تجارت دولت دوازدهم را برشمرد و گفت: برنامه پیشنهادی ایشان همان انتظارات ماست. با پیاده سازی مواردی که گفته شده بخش عمده‌ای از انتظارات مرتفع می‌شود؛ با این حال، به طور مثال وقتی صحبت از توسعۀ صادرات می‌شود، باید توان تولید مطلوب و کیفی مورد قبول بازار خارج وجود داشته باشد که این مهم وظیفه دولت نیست. دولت هدایت کننده است. کشف یا ایجاد بازارهای صادراتی ممکن نیاز به کمک دولت دارد. بعضی مواقع حمایت های ویژه دولت کارساز است، اینکه نرخ ارز واقعی شود، از همین دست است.
وی افزود: اگر در طی چهار سال، نرخ ارز ثابت نگاه داشته شود، مواد اولیه، دستمزد و پارامترهایی از این قبیل افزایش می‌یابد و در نهایت قیمت نهایی محصول بالا می‌رود و با این شرایط تولید، گران می‌شود و اگر متناسب با آن ارز، گران نشود، تولیدکنندگان مزیت‌های صادراتی را از دست خواهند داد و در مقابل، رقبا مزایای واردات به ایران را به دست خواهند آورد.
مدیرعامل فولادمبارکه بیان کرد: وقتی بحث تولید داخل و افزایش تولید و سهم صنعت در GDP به میان می‌آید، باید زنجیره را کامل ببینیم. معادن بزرگ به اهل آن واگذار شود تا با تجهیز آنها بهره برداری مناسب صورت گیرد، البته، نه با هدف خام فروشی. باید جلوی صادرات سنگ آهن خام گرفته شود. اولویت نخست تأمین سنگ آهن برای فولادسازهای داخلی و در مرحله بعد صادرات آن است. فولادسازها باید مطمئن شوند که در تهیۀ مواد اولیه مشکلی ندارند.
وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر یارانه انرژی است که مغفول مانده است. بهتر است یارانه انرژی به صنعت برگشت داده شود. صنعت فولاد مصرف کننده بزرگ انرژی، چه در برق و چه در گاز است. کمترین کمکی که دولت دوازدهم می‌تواند به صنعت بکند، تخصیص سهم یارانه تولید به صنعت است که در قانون هم پیش بینی شده است.
سبحانی ادامه داد: موضوع دیگری که ضرورت انجام آن حس می‌شود، تعیین وضعیت طرح‌های دولتی نیمه کاره است. باید برای سامان دهی آنها به صورت جدی برنامه ریزی شود. بهتر است دولت در طرح‌های نیمه تمامی که در بهره برداری از آنها با مشکل مواجه است شرایطی را ایجاد کند تا این طرح‌ها به بخش خصوصی واگذار شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار