از مخروبه‌ها تا سرمایه‌های گردشگری اصفهان

آیا جذب توریست و افزایش تعداد گردشگران در اصفهان به تحصیلات عالی بستگی دارد؟ با چه برنامه‌‌ای می توانیم دراین حوزه، کسب و کار موفق‌تری داشته باشیم؟ نوآوری در این عرصه چقدر می‌تواند به شما کمک کند تا از رقبای خود پیشی بگیرید؟ در جلسه‌ای که با عنوان «بررسی فرصت‌های راه‌اندازی کسب‌ و کار درحوزه گردشگری» با حضور رئیس اتاق فکر گردشگری استان و دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی و مشاور کمیسیون برگزار شد، فعالان و سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری استان سعی کردند به این سوالات پاسخ بدهند.

اصفهان زیبا: آیا جذب توریست و افزایش تعداد گردشگران در اصفهان به تحصیلات عالی بستگی دارد؟ با چه برنامه‌‌ای می توانیم دراین حوزه، کسب و کار موفق‌تری داشته باشیم؟ نوآوری در این عرصه چقدر می‌تواند به شما کمک کند تا از رقبای خود پیشی بگیرید؟ در جلسه‌ای که با عنوان «بررسی فرصت‌های راه‌اندازی کسب‌ و کار درحوزه گردشگری» با حضور رئیس اتاق فکر گردشگری استان و دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی و مشاور کمیسیون برگزار شد، فعالان و سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری استان سعی کردند به این سوالات پاسخ بدهند.

حوزه ‌گردشگری اصفهان شاهد حضور افرادی است که علاقه‌مند به فعالیت در این عرصه هستند.

چه بایدها و نبایدهایی برسر راه آنها قرار دارد؟ این سوالی بود که سه سخنران همایش بررسی فرصت‌های راه اندازی کسب و کار در حوزه گردشگری به آن پاسخ‌هایی دادند و در ادامه جلسه کارشناسان حوزه گردشگری پیشنهادات و تجربیات خود را در خصوص فعالیت های گردشگری جاری در استان بیان کردند .رئیس اتاق فکر گردشگری استان،گفت: «در اصفهان ما منابع گردشگری بسیاری داریم که تعداد محدودی از آنها را می توان به عنوان جاذبه گردشگری نام برد. باید برای داشتن یک جاذبه گردشگری خوب در اصفهان اول منابع را شناسایی کنیم.

علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این مکان و حفظ آن را پیدا کنیم و درکنار این‌ها باید افرادی را آموزش دهیم که اطلاعات کافی و دقیقی برای ارائه به بازدیدکنندگان داشته باشند. خدمات رفاهی در این فضاها از جمله نکات دیگری است که باید به آن توجه کرد.» محمد زاهدی با تاکید بر اینکه بخش زیادی از 230 دفترگردشگری موجود در اصفهان ورشکسته هستند در حالی که خودشان خبر ندارند، تصریح کرد: «دفاتر آژانس هواپیمایی و گردشگری باید راهکارهای های مدیریتی دربخش های مختلف آن را آموزش ببینند که مهم ترین بخش آن مدیریت مالی است.» او گفت: «چرا در مقاطع دبستان و راهنمایی ازحوزه گردشگری آموزشی داده نمی‌شود؟ باید در این مقاطع بیشتر فرزندانمان را برای سفر کردن و بازدید تربیت کنیم.

تمام تلاش آموزش و پرورش در این خصوص داستان سفر آقای هاشمی از شیراز به نیشابور در کتاب مدارس بوده است.» به گفته او، در سراسر دنیا سن فعالان حوزه گردشگری کم است و نیاز به مدارج تحصیلی عالی وجود ندارد، در حالی که در ایران علاقه مندان به این حوزه مجبور به گذراندن دوره های تحصیلات عالیه و گرفتن مدارک می‌شوند. این در صورتی است که دادن ایده های خلاق دراین زمینه احتیاجی به داشتن مدارج عالی ندارد.» زاهدی گفت: «مدیران آژانس‌های هواپیمایی چرا به دانشجویان فارغ التحصیل دراین رشته و کارآموزان فنون لازم را آموزش نمی دهند و بیشترکارهای نامرتبط با حوزه گردشگری را به آنها محول می کنند؟ دفاترآژانس هواپیمایی محلی شده است برای روابط فامیلی و کمتر از افراد متخصص دراین حوزه استفاده می‌کنند». او همچنین در بخش دیگری از جلسه گفت :«اگر عاشق حوزه گردشگری نیستید به آن ورود نکنید. سرمایه گذاری دراین حرفه نیازمندصبر و تحمل زیادی است.» رئیس اتاق فکر گردشگری همچنین تصریح کرد: «کسب و کارهای کوچک درحوزه‌ گردشگری می‌تواند علاوه بر اشتغال‌زایی باعث جذب توریست شود».

در بخش دیگر این نشست دبیرکمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان گفت :«سرمایه گذاری درتمام کشورهایی که دارای پتانسیل گردشگری هستند، به دلیل اهمیتی که این حوزه در ارزآوری و اشتغال زایی دارد، روبه افزایش است.»سحرامینی افزود: «اصفهان برای داشتن لوگو و برند خاص گردشگری برای جذب توریست تلاش ها و هزینه های زیادی کرده است. ما برای جذب توریست علاوه برتبلیغات و فراهم کردن امکانات رفاهی لازم باید فرهنگ پذیرش توریست و آداب برخورد با آنها را در بین مردم رواج دهیم.» همچنین یک پژوهشگر و مشاور کمیسیون گردشگری در این جلسه گفت: «گردشگری با مقصد ایران و اصفهان برای توریست های خارجی با محدودیت ها و نگرانی هایی ازجمله دلایل سیاسی، تحریم‌ها و ناامنی های منطقه‌ای همراه است که در سال‌های گذشته باعث ثابت ماندن و حتی کاهش ورود گردشگر به ایران شده بود. »

عادل دهدشتی افزود: «سرمایه‌داران، آژانس‌‌داران و افرادی که به تازگی قصد ورود به این حوزه را دارند، باید در بحث‌های زیرساختی که دراختیار آنهاست بهترین خدمات را ارائه کنند.» او اذعان داشت: «کسب و کارهای کوچک نیز در حوزه‌ گردشگری به جذب توریست کمک خواهد کرد. باید باور داشته باشیم که در حوزه صنعت کشاورزی و معدن دیگر هیچ جای رشدی نخواهیم داشت؛ بنابراین بهتر است که به احیای صنایع دستی و استفاده از ایده‌های نو و پتانسیل های مختلف گردشگری اصفهان توجه کنیم تا بتوانیم به صنعت گردشگری استان رونق ببخشیم.» عدم تبلیغات درست برای جذب گردشگر و نبودن برنامه خاصی برای گردشگری شبانه در اصفهان از جمله معضلاتی بود که این کارشناس راهکارهایی برای آنها ارائه داد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار