لباس هایی با شناسنامه ایرانی

به عقیده سپیده پارساپور پوشش يكي از مهمترين عوامل در حفظ كرامت انساني مي باشد از آنجا كه در خلاقيت حد و مرزي وجود ندارد، هنرمند مي بايست براي خلق آثار جديد و خلاقانه ساير هنرها را نيز بشناسد استفاده از زيبايي هنرهاي ديگر در حوزه تخصصي هر هنرمند جلوه هنر او را دو برابر خواهد كرد. وی مجموعه ای از کارهایش را پیش از این در خانه صفوی به نمایش گذاشت.او فضاي خانه صفوي را بسيار نزديك به فضاي طراحي هاي خود می داند. يكي از مهمترين مشكلات عدم وجود پارچه هاي ايراني متنوع است كه طراحان را به ناچار مجبور به استفاده از پارچه هاي وارداتي می کند كه در نتيجه هزينه توليد بالا است

سپيده پارساپور، طراح لباس و دانش آموخته كارشناسي ارشد معماري با ٦ سال فعاليت حرفه اي در زمينه طراحي لباس مهمان شهر امروز بود. وی برگزيده سومين و چهارمين و پنجمين جشنواره بين المللي مد و لباس فجر ، جشنواره مد و لباس آبانو جشنواره لباس كتابدار است. آثاری وی در تمامي نمايشگاههاي مد و لباس فجر نمايشگاه مد ايراني در استانبول و نمايشگاه لباس ايراني در مسكو به نمایش درآمده است.

*کار طراحی و دوخت لباس و تهیه تن پوش ها را از کی شروع کردید و تا کنون چه مراحلی را طی کرده اید؟

از كودكي به طراحي لباس علاقه زيادي داشتم و يكي از مهمترين سرگرمي هاي من بود از سال ٩٠ طراحي لباس را به صورت جدي اغاز كردم و تا كنون موفق به دريافت چندين جايزه از جشنواره هاي مختلف و برگزاري چندين نمايشگاه در ايران و خارج از ايران بوده ام.

*شما بیشتر چه تن پوش هایی را طراحی و تولید می کند؟ تعریف تن پوش از نظر شما چیست و ملاک های اصلی در کار شما چیست؟

با توجه به اينكه در حال حاضر بيشترين كمبود را در زمينه پوشش اجتماع داريم الويت تمركز من در زمينه مانتو اجتماع و مجلسي است اما پوشش هاي ديگر را هم طراحي مي كنم. ملاك اصلي در طراحي براي من وجود ايده و كانسپت مي باشد و كه بيشتر طرح ها كانسپت معماري ايراني دارد كه هر لباس بيانگر وگوياي هويت و فرهنگ ايراني است.

*کدام بخش از تاریخ فرهنگ و تمدن ایرانی چه از لحاط فرم، پوشش، طرح، نقش و رنگ چقدر در کارهای این گروه مورد استفاده واقع شده است؟

معماري ايراني شاخصه اصلي در طراحي هاي من است و انتخاب رنگ ها نيز بر همين اساس است.

*طراحی دوخت و نقوش تن پوش ها چقدر با کاربرد ها و انسان معاصر ایرانی همخوان است و برای برآورده کردن نیازهای اجتماعی و فردی او مناسب می باشد؟

از آنجا كه امروزه؛ تنوع طرح و پوشش ها بسيار زياد شده سعي مي كنم در طراحي ها از فرم ها و برش هاي مدرن تلفيق با هندسه معماري ايراني استفاده كنم و در عين حال طرح ها كاملا جديد و متفاوت و در نهايت پوشش هايي كاملا ايراني كه به راحتي در اجتماع قابل استفاده باشد.

*مهم ترین مشکل شما در این کار چیست؟

يكي از مهمترين مشكلات عدم وجود پارچه هاي ايراني متنوع است كه طراحان را به ناچار مجبور به استفاده از پارچه هاي وارداتي می کند كه در نتيجه هزينه توليد بالا است و همچنين عدم وجود امنيت حقوق كپي رايت را می توان از دیگر مشکلات این حوزه دانست.

* برنامه ای برای تن پوش های خانوادگی، زوجی و یا برای آقایان هم دارید؟

به شخصه علاقه اي به تن پوش هاي خانوادگي ندارم چون هر فرد سليقه خاص خود را دارد و بايستي لباسي مطابق ميل و سليقه خود را بپوشد در زمينه لباس آقايان فقط چند باري جهت نمايشگاه لباس طراحي كردم كه يكي از آنها غرفه ايران در روسيه و نشان دهنده فرهنگ غني ايراني بود لباسهايي با تلفيق هندسه معماري ايراني و لباس اقوام بختياري طراحي نمودم.

*کارهای شما شناسنامه هم دارند؟ شناسنامه ای که به عنوان بخشی از کار تحویل مخاطب بدهید

مهمترين قسمت از طراحي هاي من شناسنامه لباس ها مي باشدكه هر لباس حرف هاي زيادي براي گفتن دارد توضيحات هر لباس در سايت شخصي من زير عكس هر لباس قرار دارد و بيشتر لباس ها داراي مالكيت مادي و معنوي و نشان شييما مي باشد

*مهم ترین نکته هایی که هر فردی درباره پوشش و انتخاب آن باید در نظر بگیرد از نظر شما چیست؟ و چرا پوشش اهمیت دارد؟

مهمترين نكته انتخاب پوشش بر اساس استايل هر فرد، موقعيت اجتماعي، شرايط اقليمي و فرهنگ جامعه اي است كه در آن زندگي مي كند
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار