نخستین جشنواره استانی تئاتر دفاع مقدس در شاهین‌شهر کلید خورد

نخستین جشنواره تئاتر استانی دفاع مقدس با عنوان پلاک به مناسبت هفته دفاع مقدس در شاهین‌شهر برگزار می‌شود. این جشنواره با حمایت فرماندهی سپاه ناحیه شهرستان شاهین‌شهر و میمه و همکاری بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان، کانون بسیج هنرمندان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و سازمان فرهنگی ورزشی و تفریحی شهرداری شاهین‌شهر برنامه‌ریزی‌شده است.

سویا رضایی-اصفهان امروز: نخستین جشنواره تئاتر استانی دفاع مقدس با عنوان پلاک به مناسبت هفته دفاع مقدس در شاهین‌شهر برگزار می‌شود. این جشنواره با حمایت فرماندهی سپاه ناحیه شهرستان شاهین‌شهر و میمه و همکاری بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان، کانون بسیج هنرمندان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و سازمان فرهنگی ورزشی و تفریحی شهرداری شاهین‌شهر برنامه‌ریزی‌شده است. فرمانده سپاه ناحیه شاهین‌شهر و میمه در نشست خبری با اصحاب رسانه این شهرستان گفت: یاد امام، شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای مظلوم حرمین و مخصوصاً شهید حججی که در بازه زمانی کوتاه چهره‌ای ملی پیدا کرد را گرامی می‌داریم. سید احمد قریشی افزود: سپاه ناحیه هرساله به مناسبت هفته دفاع مقدس برنامه‌های مختلفی را اجرا می‌کند، ازجمله بازسازی عملیات محرم در قالب رزمایش، یادواره‌های شهدا، دیدار با خانواده‌های شهدا و ایثارگران، عطرافشانی قبور شهدا، اما امسال برای نخستین بار برنامه‌ریزی اجرای جشنواره تئاتر دفاع مقدس را انجام داده‌ایم. وی ادامه داد: دفاع مقدس گنجینه پایان‌ناپذیری است و باید با ابزارهای مختلف این گنجینه را به مردم نشان داد که یکی از این ابزارها هنر هست.

هنر ابزاری مناسب برای انتقال مفاهیم است

فرمانده سپاه ناحیه شاهین‌شهر و میمه بیان داشت: مطمئناً هنر ابزاری مناسب برای انتقال مفاهیم به جامعه مخصوصاً جوانان است. قریشی خاطرنشان کرد: امسال گام نخست جشنواره برداشته شد و درصورتی‌که بازخورد خوبی داشته باشد در برگزاری سال‌های آتی موارد دیگری را نیز همچون سرودهای انقلابی را به آیتم‌های جشنواره اضافه می‌کنیم. وی با اشاره به کلید خوردن جشنواره تصریح کرد: سپاه ناحیه از طرح‌های اجرایی برای انتقال مفاهیم استقبال می‌کند که در حال حاضر به پیشنهاد جمعی از هنرمندان این طرح ارائه شد و طی نشست‌هایی با کارشناسان کامل شد و جامع هنری شهرستان این قابلیت را دارند که در دفاع مقدس آن مفاهیم را منتقل کنند. فرمانده سپاه ناحیه شاهین‌شهر و میمه اظهار داشت: ما بستر این کار را تا آنجا که توانایی داشته باشیم در قالب هنر ایجاد می‌کنیم. از سوی دیگر لازم است پتانسیل‌های جوانان این شهر و شهرستان را به نگاه بیرونی نشان دهیم و همه باید در این مسیر همکاری لازم را داشته باشند.

آغاز جشنواره از 26 شهریورماه

در ادامه نشست خبری دبیر جشنواره تئاتر دفاع مقدس درباره این جشنواره گفت: این جشنواره باسیاست گذاری ارکان و کارگروه کارشناسی در بخش‌های نمایش خیابانی (بخش رقابتی)، نمایش صحنه‌ای، نمایشنامه خوانی (بخش جنبی)، عکس تئاتر (بخش رقابتی) برنامه‌ریزی‌شده است. صادق فرهمند با اشاره به اینکه دبیرخانه این جشنواره به‌صورت دائمی فعالیت می‌کند افزود: جشنواره تئاتر دفاع مقدس با محوریت فرهنگ ایثار و شهادت و با اعتقاد به زیبایی و توانایی زبان والای هنر نمایش در ترویج، گسترش، فضائل انسانی و تبیین جایگاه فرهنگ مقاومت در توسعه هنر نمایش برگزار می‌نماید. وی بیان داشت: این اتفاق نوید روزهای خوب و حرکت هنرمندان حوزه تئاتر در عرصه ارزش‌های والا و مقاومت ایثار شهادت را می‌دهد که جایش در حوزه فرهنگ و هنر خالی بود.

شاهین‌شهر دارای پتانسیل بالای هنرنمایشی

فرهمند که خود یکی از کارگردانان، بازیگران، نمایشنامه نویسان صاحب سبک، طراحان صحنه، لباس و عروسک بوده و دارای جوایز مختلفی در سطح ملی است درباره اجرای این جشنواره در شاهین‌شهر گفت: شاهین‌شهر پتانسیل بالایی در زمینه هنرهای نمایشی دارد اما تاکنون بستری برای نشان دادن این قابلیت‌ها به خارج از شهر خود نداشته و ما با کمک مسئولین قصد داریم نام شاهین‌شهر را در سطح ملی نشان دهیم و توانایی هنرمندان را به نمایش گذاریم. وی تصریح کرد: ما شاهد برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های موضوعی مختلف ازجمله شهادت، دفاع مقدس و ... هستیم که تاکنون هیچ‌کدام دوامی نداشته و مقطعی بوده‌اند و امیدواریم این گام بتواند شروع راهی باشد تا افق بلندی که برای شهر در نظر گرفته‌شده است را طی کند. دبیر جشنواره تأکید کرد: بستری که نگاه ارزشی داشته باشد و ابزاری که هنرنمایشی باشد هر دو می‌توانند هدف والای جشنواره را که ارزش ایثار و شهادت است محقق کند. فرهمند با اشاره به کارگروه‌های برنامه‌ریزی‌شده در جشنواره دفاع مقدس شاهین‌شهر گفت: بر پایه سیاست‌های جشنواره برای علاقه‌مندان و هنرمندان مبتدی کارگاه‌های آموزشی طی چهار روز با اساتید مجرب هنر نمایش کشور برگزار می‌شود و ما سعی کرده‌ایم تمام جنبه‌های تئاتر را در این جشنواره جای دهیم تا تمامی هنرمندان حرفی برای گفتن داشته باشند. وی افزود: تاکنون استقبال گسترده‌ای از سوی هنرمندان استان شده است و طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده شش تا هفت اثر خیابانی، پنج اثر صحنه‌ای، سه اثر در بخش جنبی موردبررسی قرار می‌گیرد. گفتنی است جشنواره استانی تئاتر دفاع مقدس پلاک از 26 تا 30 شهریور برگزار می‌شود. مهلت ارسال آثار تا 15 شهریورماه، اعلام نتایج آثار پذیرفته‌شده 20 شهریورماه هست و گروه‌های متقاضی می‌توانند آثار خود را در قالب سه نسخه (طرح و نمایشنامه) به همراه لوح فشرده و فرم تقاضا به دبیرخانه جشنواره واقع در فرهنگسرای اشراق شاهین‌شهر ارسال کنند و در صورت سؤال با شماره 09387710010 آقای رسولی تماس حاصل فرمایید
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار