نقش اتباع بیگانه در بیکاری جوانان ایرانی، چقدر است؟

تردد غیرقانونی اتباع بیگانه معضلی جدید نیست. با توجه به وضعیت بیکاری در کشور، عده‌ای از کارشناسان معتقدند اشتغال اتباع بیگانه به معضلی جدی برای بازار کار کشور تبدیل شده و مشاغل کشور را تحت تأثیر قرار داده، این در حالی است که جوانان کشور با معضل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند، اما عده دیگر می گویند مشاغل یدی و کارگری در دست اتباع بیگانه است که جوان تحصیلکرده و دانشگاهی امروز حاضر نیست به آنها تن بسپارد و عدم حضور اتباع هم این مشکل را حل نمی‌کند.

نقش اتباع بیگانه در بیکاری جوانان ایرانی، چقدر است؟

محمدجواد ابطحی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس دهم از وجود 7 الی 8 هزار افغانی در شهرستان خمینی‌شهر خبر می‌دهد و بر این باور است که برخی از اتباع بیگانه به صورت غیرمجاز در شهرستان حضور دارند؛ در حالی که دولت هیچ برنامه‌ای برای جلوگیری از ورود غیرقانونی اتباع بیگانه و همچنین ساماندهی آنها ندارد، این در حالی است که جذب اتباع بیگانه در کارخانه‌ها و شرکت‌ها باعث شده که تعداد جوانان جویای کار و همچنین معضل بیکاری روز به روز افزایش و نمود بیشتری پیدا کند.
وی همچنین آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی،رواج مواد مخدر، اشغال فرصت‌های شغلی، تولد فرزندان بی هویت را از تبعات حضور اتباع بیگانه در کشور می‌داند و معتقد است امروزه با زنانی در کشور مواجه هستیم که پس از ازدواج با اتباع بیگانه با چند بچه رها شده‌اند.
نمایندگان خانه ملت معتقدند متاسفانه هیچ گونه کنترلی بر تردد و سکونت اتباع بیگانه انجام نمی‌شود، در حالی که اتباع بیگانه لشکر آماده به کاری هستند که اشراف کامل به تمامی نقاط مرزی کشور داشته و حتی راه‌های ورودی و آسیب‌های کشور را بهتر از ما می‌شناسند که این موضوع زنگ خطری جدی برای کشور محسوب می‌شود.
هیچ سازوکاری برای ساماندهی اتباع غیرمجاز وجود ندارد
نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه اتباع بیگانه غیرمجاز مشاغل کشور را به شدت تحت تأثیر قرار داده، تصریح کرد: اشغال مشاغل کشور از سوی اتباع بیگانه غیرمجاز موجب شده شغلی برای کارگران ساختمانی و دیگر کارگران کشور باقی نماند تا بتوانند از طریق آن درآمدزایی کنند.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه هیچ سازوکاری برای جلوگیری از ورود غیرقانونی اتباع بیگانه به کشور وجود ندارد،تصریح کرد: هر چند مقرر شد وزارت کشور و همچنین شورای عالی امنیت ملی به نحوی موضوع حضور اتباع بیگانه غیرمجاز را در کشور خاتمه دهد، اما متاسفانه ورودی مرزهای کشور انباشته از خودروهایی است که 20 الی 30 نفر اتباع افغانی در آنها جاسازی و به کشور وارد می‌شوند.
کمالی پور از بی توجهی نسبت به کنترل دقیق مرزها انتقاد و بر لزوم کنترل دقیق مرزهای کشور برای جلوگیری از ورود غیرقانونی اتباع بیگانه به کشور تاکید کرد و گفت: همانطور که در حوزه امنیتی توانسته‌ایم امنیت پایداری را برای مرزهای کشور ایجاد کنیم، باید نهایت اهتمام خود را برای جلوگیری از ورود غیرقانونی اتباع بیگانه به کار ببریم.
وی با بیان اینکه با بی‌توجهی نسبت به تردد غیرقانونی اتباع بیگانه به کشور به نوعی عوامل ناامنی را در کشور پرورش می‌دهیم، تصریح کرد: واقعیت آن است که تبعات ورود و اقامت غیرقانونی اتباع بیگانه به کشور، کمتر از مسائل ناامنی نیست.
نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس دهم از وجود یک میلیون اتباع بیگانه غیرمجاز در کشور انتقاد کرد و ادامه داد: از آنجایی که آمار دقیقی از اتباع بیگانه غیرمجاز در دست نیست، بنابراین ممکن است تعداد اتباع بیگانه غیرمجاز در کشور چندین برابر این تعداد باشد.
حضور سه میلیون کارگر غیر مجاز
سلمان خدادادی،رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز از حضور 3 میلیون کارگر خارجی غیرمجاز در مشاغل ساختمانی و دیگر مشاغل کشور انتقاد کرد و گفت: در حالی اتباع بیگانه غیرمجاز 3 میلیون فرصت کاری را از کارگران کشور سلب کرده‌اند که جوانان کشور با معضل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، حضور سه میلیون کارگر خارجی را نتیجه عدم نظارت درست و همچنین عملکرد ضعیف وزارت کشور دانست و افزود: در رابطه با حضور اتباع بیگانه غیرمجاز با وزارت کشور مکاتباتی داشتیم و در حال پیگیری این موضوع هستیم؛ بر اساس قانون،نیروی انتظامی و وزارت کشور باید هر چه سریع‌تر اتباع بیگانه غیرمجاز را شناسایی و به کشورشان عودت دهند؛ زیرا خطرات زیادی از ناحیه این افراد کشور را تهدید می‌کند.
مسئله اصلا این نیست !
فاطمه نعیمی برنامه ریز اجتماعی در این زمینه به نسل فردا می‌گوید: اینکه مسئولین بیکاری در کشور را به حضور اتباع بیگانه ربط می‌دهند، نمی‌تواند صحیح و اصولی باشد و جای تعجب دارد که این مسائل مطرح می‌شود. حضور اتباع دیگر کشورها در ایران به خصوص اگر غیر مجاز باشند، آسیب‌های اجتماعی بسیاری به همراه دارد، اما معضل بیکاری در ایران داستان دیگری دارد. مهم‌ترین معضل فعلی کشور در بخش اشتغال و بازار کار؛ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی است که عموما پس از فراغت از تحصیل و آماده شدن برای ورود به عرصه کار و تولید با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.حالا چه تعداد از این اتباع افغان و پاکستانی جای فارغ التحصیلان دانشگاهی ما را پر کرده‌اند؟ در این زمینه وضعیت مبهم است و اعلام نمی‌شود چند درصد از این اتباع، مشاغل اصلی و پشت میز نشین در کشور را پر کرده‌اند که قطعا نمی‌تواند زیاد باشد. ضرورت دارد در این زمینه کلی نگری ها را کنار بگذاریم و واقع بینانه به مشکلات نظر بیفکنیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار