تابوی مدیریت زنان شکسته می شود

با حکم وزیر بهداشت، دکتر «طاهره چنگیز»، نخستین مدیر ارشد زن در دولت دوازدهم از سوی وی در وزارت بهداشت منصوب شد. این انتصاب مدیر زن از سوی قاضی زاده هاشمی آنقدر پر سر و صدا بود که به رسانه‌های مجازی هم کشیده شد.

روزنامه ایران : با حکم وزیر بهداشت، دکتر «طاهره چنگیز»، نخستین مدیر ارشد زن در دولت دوازدهم از سوی وی در وزارت بهداشت منصوب شد. این انتصاب مدیر زن از سوی قاضی زاده هاشمی آنقدر پر سر و صدا بود که به رسانه‌های مجازی هم کشیده شد. با این اوصاف این نخستین مسئول ارشد دانشگاه علوم پزشکی در تاریخ بعد از انقلاب نیست. پیش از این دولت نهم وزیر زن برای کابینه انتخاب کرد و نیز وزیر بهداشت دولت یازدهم رئیس دانشگاه علوم پزشکی لارستان را از میان مدیران زن انتخاب کرده بود و البته در دوره‌های قبل نیز زنان سهم اندکی در کرسی‌های رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی داشتند. طاهره چنگیز متولد 1343، پزشک عمومی و پی اچ دی فارماکولوژی و کارشناس ارشد آموزش پزشکی است. او در کارنامه کاری اش ریاست دانشکده پرستاری و مامایی، رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (به مدت 14 سال) و معاونت آموزشی دانشگاه اصفهان را دارد. آشنایی طاهره چنگیز با قاضی زاده هاشمی به سال 92 بر می‌گردد زمانی که با دستور وزیر بهداشت دولت یازدهم کلید دبیرخانه شورای آموزش پزشک عمومی به او واگذار شد.
دکتر طاهره چنگیز در گفت‌وگویی کوتاه با روزنامه ایران به سؤالاتی پیرامون تأثیر انتخاب مدیران زن در برقراری عدالت جنسیتی و برداشته شدن نگاه جنسیتی برای مدیریت زنان پاسخ داد. او گفت: ترکیب جنسیتی اعضای هیأت علمی دانشگاه به گونه ای است که تعداد زنان بیشتر از مردان است و مضافاً زنان سهم زیادی در ترکیب پزشکان اصفهان دارند بنابراین تابو بودن مدیریت زنان را احساس نکرده ام. او گفت: در مدیریت میانی تعداد مدیران زن کم نیست. زنان در رده‌های مدیریتی دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها فعالند. اینکه بگوییم صرفاً بخاطر زن بودن، افراد برای پست‌های مدیریتی انتخاب نمی‌شوند پیش فرض درستی نیست، البته ناگفته نماند در انتخاب رئیس دانشگاه و معاون وزیر بعد سیاسی افراد کفه سنگین تری است و بر خلاف مدیران میانی بعد سیاسی افراد به قابلیت فنی بودن شان می‌چربد. او درباره اینکه چه اتفاقی می‌افتد دستگاه‌ها بخشی از مدیران‌شان را از میان زنان انتخاب می‌کنند، افزود: شاید پیدا کردن مصادیق برای مسئولان مشکل است یا شاید زنان کمتر مجال شناخته شدن داشته‌اند اما اینکه یک نفر را بخاطر زن بودن بپذیریم یا نه پیش فرض اشتباهی است اگرچه گاهی ماهیت برخی سمت‌ها جنسیت خاصی را می‌طلبد اما مهم توانمندی افراد است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان این را هم به حرف هایش اضافه کرد که اینکه در فرآیند انتخاب جنسیت را به عنوان مانع یا مشوق مد نظر قرار دهیم با عدالت جنسیتی منافات دارد، اصل قضیه صلاحیت افراد است. بالاخره می‌خواهیم نمایه بیرونی جامعه این گونه باشد که فرصت برابر در اختیار همه است و انتخاب زن نشان می‌دهد وجود مدیر زن تابو نیست.دکتر چنگیز در باره برنامه‌هایش برای اداره دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم گفت: تغییر جهتی در کار نخواهد بود و در راستای برنامه ششم توسعه حرکت خواهیم کرد بخصوص در بحث بهداشت و درمان با صحت و دقت بیشتری عمل می‌کنیم. بهداشت و درمان در هم تنیده‌اند و مرزکشی بین این دو نتیجه معکوسی می‌دهد. یکپارچگی و تعامل بیشتر بین این دو حوزه مهم‌ترین برنامه ما در سال‌های آتی خواهد بود
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار