زمزمه های افزایش نرخ سوخت  منجر به نارضایتی شركت های مسافربری شده است. مشكلات شركت های مسافربری و افت تعداد مسافران در پایانه های مسافربری در حالی است كه افزایش نرخ سوخت منجر می شود تا با افزایش نرخ كرایه ها مشكلات شركت های مسافربری نیز بیش از پیش افزایش پیدا كند. در این میان و با وجود كمبود تعداد مسافر، برخی از شركت های مسافربری ناچار به فروش بلیت با قیمت غیرواقعی و ارازن تر از نرخ معین شده اند كه همین موضوع واكنش سایر شركت های مسافربری را نیز به همراه داشته است.

همین یک ماه پیش بود که رئیس سازمان راهداری از افزایش قیمت سوخت سخن به میان آورد و یکی از مهم ترین چالش های حمل و نقل را پایین بودن نرخ سوخت عنوان کرد. داوود کشاورزیان گفته است یکی از مهم ترین چالش‌های حمل و نقل پایین بودن قیمت سوخت است، وجود صف‌های طولانی در بنادر به دلیل پایین بودن قیمت سوخت است؛ پایین بودن قیمت سوخت مانع از فعالیت ناوگان نو و نیز کاهش پیمایش، افزایش آلاینده‌های بسیاری خواهد شد.داوود کشاورزیان اظهار کرده است اگر قیمت سوخت واقعی شود ناوگان فرسوده از چرخه حمل و نقل خارج می شود و شاهد کاهش مصرف سوخت خواهیم بود.رئیس سازمان راهداری معتقد است راه اصلی حل مسئله اصلاح قیمت سوخت است تازمانی که گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان تحویل داده می‌شود رغبتی برای نوسازی ناوگان وجود ندارد؛ زیرا تا زمانی که سوخت ارزان تحویل می‌شود تغییری در حمل و نقل ایجاد نخواهد شد. اینطور که کشاورزیان گفته است در بسیاری کشور‌ها قیمت سوخت واقعی است و بین یک تا 2 دلار است و ما هم چاره‌ای نداریم به سمت واقعی کردن قیمت سوخت حرکت کنیم. کشاورزیان می گوید اگر قیمت سوخت واقعی شود ناوگان فرسوده  از چرخه حمل و نقل خارج خواهد شد و شاهد کاهش مصرف سوخت خواهیم بود.

 

 

   افزایش قیمت بلیت و افت مسافران
اظهارات رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مبنی بر افزایش قیمت سوخت در حالی مطرح می شود که بسیاری از شرکت های مسافربری در اصفهان از کمبود تعداد مسافران گلایه مند هستند و به باور آنها با افزایش قیمت سوخت همین تعداد محدودی از مسافران نیز که به شرکت های مسافربری مراجعه می کنندترجیح می دهند برای مسافرت بیشتر از خودروهای شخصی خود استفاده کنند. افزایش قیمت سوخت منجر به کسادی کار و کاسبی آنها خواهد شد چراکه همزمان با افزایش قیمت سوخت، نرخ کرایه بلیت اتوبوس های مسافربری نیز روند صعودی پیدا خواهد کرد و این مسئله منجر به افت تعداد مسافران خواهد شد. در شرایط فعلی نیز کمبود شدید تعداد مسافران یکی از مشکلاتی است که فعالیت شرکت های مسافربری را تحت تأثیر قرار داده و این شرکت ها خواستار حمایت های بیشتر برای ساماندهی وضعیت موجود هستند. در این رابطه مدیر شرکت مسافربری عدل پایانه کاوه به اصفهان زیبا می گوید: برای مسافرت های بین جاده ای با کمبود مسافر مواجه هستیم. درواقع برخی از مواقع هیچ تقاضایی وجود ندارد، در این شرایط و با وجود این مشکلات اگر قیمت سوخت نیز افزایش پیدا کند قیمت بلیت اتوبوس نیز افزایش یافته و مسافران ترجیح می دهند خودروی شخصی را برای انجام مسافرت انتخاب کنند. ایمان اوریلی تصریح می کند: با از رده خارج شدن اتوبوس های فرسوده، تعداد این اتوبوس ها در شرکت های مسافربری کاهش پیدا می کند و بین تعداد ماشین هایی که در اختیار شرکت های مسافربری است تناسب ایجاد می شود. به گفته اوریلی ، اگر نظارت مناسبی برای تعداد ماشین هایی که در اختیار شرکت های مسافربری است انجام شود مشکل کمبود مسافر نیز کمرنگ تر می شود ؛ به عنوان مثال برخی از شرکت ها برای مسافت اصفهان به تهران چندین اتوبوس برای خدمات رسانی به مشتریان در نظر گرفته اند که این موضوع منجر شده اگر تقاضایی هم وجود داشته باشد در این میان تنها برخی از شرکت های مسافربری سود کسب کنند.

 

   فروش بلیت با نرخ غیر واقعی
مدیرشرکت مسافربری عدل پایانه کاوه ادامه می دهد: یکی دیگر از عواملی که منجر شده تا شرکت های مسافربری با مشکل مواجه شوند فروش بلیت با قیمت غیر واقعی است؛ در شرایطی که شرکت های مسافربری با کمبود مسافر مواجه هستند برخی از شرکت ها برای جذب مسافر بیشتر و در رقابت با سایر شرکت های مسافربری تلاش می کنند تا بلیت اتوبوس را با قیمتی پایین تر از قیمت واقعی به فروش برسانند که همین موضوع منجر شده تا مسافران نیز به دلیل بلیت های ارزان تر مشتری این شرکت ها شوند. اوریلی می افزاید: طرح هایی مانند پذیرش دانشجویان در شهرهای بومی منجر شده تا تعداد افرادی که برای تحصیل به شهرهای دیگر سفر می کنند کاهش پیدا کنند ضمن اینکه ارائه تسهیلات خرید خودرو یکی دیگر از مواردی است که بر کاهش تعداد مسافران دامن زد؛ زیرا مردم ترجیح می دهند به جای پرداخت پول و مسافرت با اتوبوس از خودروی شخصی خود استفاده کنند.