توسعه زیرساخت‌ گردشگری نیاز جدی اقامتگاه‌های بوم گردی

در پنج کیلومتری شمال آران و بیدگل، ابتدای جاده مرنجاب مجموعه تاریخی وجود دارد که به اوایل دوره قاجار برمی‌گردد و منطبق با اصول معماری سنتی مناطق کویری است. زمینی به مساحت تقریبی 8000 مترمربع و در فرم هندسی ذوزنقه طراحی و احداث‌شده و مشتمل بر سه عنصر فضایی باغ، عمارت و برج و بارو است. ازاین‌رو می‌توان آن را یکی از معدود خانه باغ‌های شهرستان آران ‌و بیدگل به شمار آورد که در جبهه شمالی باغ، برج و بارو و در جبهه جنوبی آن عمارت باغ قرار دارد. این فضا بستر مناسبی بود تا علی شاکر ارانی از آن به‌عنوان اقامتگاه بوم گری بهره ببرد و با هزینه شخصی درصدد تأسیس این اقامتگاه برآید. مؤسس اقامتگاه بوم گردی خانه باغ شاکر به اصفهان امروز می‌گوید: از سال 90 فعالیت خود را به‌صورت غیررسمی شروع کرد و در راستای اجرای قوانین مربوط به حفظ آثار ملی در 23 فروردین‌ماه سال 95 به‌عنوان یک اثر فرهنگی، تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و به‌عنوان اقامتگاه بوم‌گردی مجوز بهره‌برداری گرفت.

سمیه مسرور- اصفهان امروز: در پنج کیلومتری شمال آران و بیدگل، ابتدای جاده مرنجاب مجموعه تاریخی وجود دارد که به اوایل دوره قاجار برمی‌گردد و منطبق با اصول معماری سنتی مناطق کویری است. زمینی به مساحت تقریبی 8000 مترمربع و در فرم هندسی ذوزنقه طراحی و احداث‌شده و مشتمل بر سه عنصر فضایی باغ، عمارت و برج و بارو است. ازاین‌رو می‌توان آن را یکی از معدود خانه باغ‌های شهرستان آران ‌و بیدگل به شمار آورد که در جبهه شمالی باغ، برج و بارو و در جبهه جنوبی آن عمارت باغ قرار دارد. این فضا بستر مناسبی بود تا علی شاکر ارانی از آن به‌عنوان اقامتگاه بوم گری بهره ببرد و با هزینه شخصی درصدد تأسیس این اقامتگاه برآید. مؤسس اقامتگاه بوم گردی خانه باغ شاکر به اصفهان امروز می‌گوید: از سال 90 فعالیت خود را به‌صورت غیررسمی شروع کرد و در راستای اجرای قوانین مربوط به حفظ آثار ملی در 23 فروردین‌ماه سال 95 به‌عنوان یک اثر فرهنگی، تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و به‌عنوان اقامتگاه بوم‌گردی مجوز بهره‌برداری گرفت.

کسب عنوان برتر در استان

حالا این میراث کهن با مدیریت کارشناس زیان انگلیسی به‌عنوان برترین اقامتگاه بوم گردی استان اصفهان معرفی‌شده است. رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان آران و بیدگل از انتخاب اقامتگاه بوم گردی خانه باغ شاکر به‌عنوان برترین اقامتگاه بوم گردی استان اصفهان خبر داد و گفت: با توجه به برسی های کارشناسان معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان در میان 208 اقامتگاه بوم گردی، خانه باغ شاکر به‌عنوان برترین اقامتگاه بوم گردی استان اصفهان معرفی‌شده و در هفته گردشگری و روز جهانی جهانگردی طی مراسمی از مدیریت اقامتگاه بوم گردی خانه باغ شاکر تقدیر خواهد شد. جواد صدیقیان تأکید کرد: پروانه بهره‌برداری اقامتگاه بوم گردی خانه باغ شاکر در تاریخ 8 دی‌ماه 1395 به شماره 9002/123/952 صادر و با کد شناسه ملی 44/047/04/18/395 در فهرست تأسیسات گردشگری سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت و با بهره‌برداری از این اقامتگاه فرصت اشتغال برای 10 نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم فراهم شد. وی با اشاره به قدمت این بنای تاریخی گفت: مجموعه خانه باغ شاکر یکی از زیباترین اثرهای فرهنگی-تاریخی شهرستان آران و بیدگل است.

تلاش برای برترین شدن

مدیر مجموعه اقامتی خانه باغ شاکر با ابراز خرسندی از کسب عنوان برترین اقامتگاه بوم گردی استان اصفهان ادامه می‌دهد: فاکتورهای زیادی سبب شد تا به‌عنوان برترین دست‌یابیم که برگزاری دو عروسی سنتی، تولید صنایع‌دستی در کارگاه صنایع‌دستی اقامتگاه در حضور گردشگران، پخت نان و غذای محلی، شال‌بافی با پشم شتر و تهیه عرقی جات گیاهی در خود اقامتگاه ازجمله آن‌ها است. علی شاکر آرانی تصریح می‌کند: مراسم افتتاحیه ما هم‌زمان با برگزاری کنوانسیون تورلیدر 2017 تهران بود که توانستیم از 80 نفر از تورلیدر سراسر دنیا در خانه باغ شاکر پذیرایی کنیم و با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری رضایت خاطرشان را جلب نماییم.

رنگ و لعاب سنتی

عمده‌ترین دلیل استقبال از اقامتگاه‌های بوم گردی بافت و فضای سنتی آن‌ها است که انسان را به دوران گذشته می‌برد و در هیاهوی زندگی مدرن امروز و تمام شلوغی‌هایش، آرامشی بی‌نظیر را برای مخاطب در پی دارد. موضوعی که مورد تأیید مؤسس خانه باغ شاکر است: استقبال از بوم گردی‌ها ریشه در زندگی و باور مردم دارد که از مدرنیته و آلودگی شهری و شلوغی خسته شده‌اند و می‌خواهند به فضایی بروند که سرشار از آرامش و زیبایی باشد. اقامتگاه‌های بوم گردی این نیاز را برطرف می‌سازد و با رگ و لعاب سنتی سبب آرامش اقامت‌کنندگان و بازدیدکنندگان می‌شود. این اقامتگاه با هشت اتاق سنتی و کارگاه تولید صنایع‌دستی و پخت نان محلی از گردشگران پذیرایی می‌کند.

گردشگران داخلی و خارجی

تسلط علی شاکر ارانی به زبان انگلیسی کمک شایانی به وی کرده تا خدمات قابل قبولی به گردشگران خارجی بدهد. او دراین‌باره اضافه می‌کند: مدرک کارشناسی زبان انگلیسی دارم و توانسته‌ام به گردشگران خارجی که بیشتر از کشورهای فرانسه، ایتالیا و آلمان هستند خدمات قابل قبولی ارائه دهم. در حوزه گردشگران داخلی نیز بیشترین بازدیدکننده و گردشگر را از تهران و شمال کشور داریم که برای دیدن جاذبه‌های کویر مرنجاب به اینجا می‌آیند.

رصد ستارگان در شب کویر

برج 12 متری اقامتگاه بوم گردی خانه باغ شاکر این امکان را فراهم ساخته تا گردشگران از رصد ستارگان در دل کویر لذت ببرند و با تلسکوپ آسمان شب کویر را رصد کنند. شترسواری و نشستن پای آتش در کنار رمل‌های ماسه‌ای نیز از دیگر خدمات این اقامتگاه به مسافرینش است. در ضمن این اقامتگاه کاملاً متناسب با محیط‌زیست بوده و در استفاده از مواد غیر پلاستیکی و بازگشت‌پذیر به طبیعت بسیار دقت می‌کند.

جاده خاکی معضل اقامتگاه باغ شاکر

توسعه زیرساخت‌های گردشگری قطعاً نیاز اصلی صاحبان بوم گردی و گردشگران است. یکی از این زیرساخت‌ها که دردسرهای زیادی برای بوم گردی خانه باغ شاکر ایجاد کرده است، جاده خاکی منتهی به اقامتگاه است که چند باری مانع ورود اتوبوس‌های گردشگری به اینجا شده است. صاحب این اقامتگاه با تأیید این مطلب می‌افزاید: برای شروع و توسعه هر کاری نیاز به زیرساخت داریم و یکی از زیرساخت‌های دردسرآفرین برای ما جاده خاکی منتهی به اقامتگاه است که دو کیلومتر طول دارد و به دلیل گردوخاکی که ایجاد می‌کند برای پیاده‌سوار و ماشین‌سوار مشکل ایجاد می‌کند. شاکر ارانی ادامه می‌دهد: خیلی‌ها گردشگران و رانندگان اتوبوس، مایل به تردد در جاده خاکی نیستند این موضوع بعضاً سبب شده تا گردشگران از آمدن به اقامتگاه صرف‌نظر کنند. از طرف دیگر تردد در این جاده باعث ایجاد گردوغبار و کثیفی مضاعف محصولات کشاورزی هم‌جوار در مسیر اقامتگاه بوم گردی خانه باغ شاکر می‌شود. وی تأکید می‌کند: بارها به مسئولین گفته‌ایم و تاکنون این معضل برطرف نشده که با روش‌هایی که بلدند و یا آسفالت سر این مسیر دو کیلومتری را آسفالته و از مشکلات ما بکاهند.

نیازمند تسهیلات

فاز اول اقامتگاه بوم گردی خانه باغ شاکر با مساحت 500 مترمربع با هزینه شخصی دایر شده و مؤسس این مجموعه اظهار می‌کند: برای ساخت و تکمیل فازهای دوم و سوم که شامل موزه و سفره‌خانه سنتی و غیره است نیازمند تسهیلات هستیم که باوجود مراجعه‌های مکرر به تهران و مرکز استان، موفق به دریافت آن نشدیم. من دیگر چیزی برای فروش ندارم تا از این طریق بتوانم فازهای بعدی را راه‌اندازی کنم. هرچه داشتم در فاز اول هزینه کرده‌ام. شاکر ارانی یادآور می‌شود: از مسئولین میراث فرهنگی و شهرداری آران و بیدگل بابت همکاری‌های لازم برای راه‌اندازی اقامتگاه باغ شاکر تشکر می‌کنم و امیدوارم در تخصیص تسهیلات به اقامتگاه‌های بوم گردی با ما همکاری بیشتری داشته باشند.

اشتغال‌زایی و ممانعت از مهاجرت‌پذیری

ویژگی‌های جذاب اقامتگاه بوم گردی خانه باغ شاکر و هم‌جواری با کویر مرنجاب سبب شده این اقامتگاه برای آژانس‌های گردشگری شناخته‌شده باشد و تورهای زیادی را در این محل برگزار کنند. شاکر ارانی با تأیید این مطلب می‌گوید: اقامتگاه ما 10 نفر اشتغال‌زایی داشته و توسعه آن می‌تواند به جلوگیری از مهاجرت‌پذیری به دلیل خشک‌سالی و کم‌آبی کمک کند. وی یادآور می‌شود: دشت کاشان به دلیل موقعیت جغرافیایی و کاهش نزولات آسمانی، فقیرترین منطقه ازنظر منابع آبی زیرزمینی است. از سوی دیگر در منطقه ما ای سی آب 10000 است و این رقم نشان‌دهنده این است که هیچ جنبنده‌ای قادر به مصرف این آب‌شور نیست. پس اقامتگاه‌های بوم گردی گزینه مناسبی برای غلبه بر بیکاری ناشی از نزول کشاورزی به دلیل خشکسالی هستند و باید موردتوجه بیشتری واقع شوند.

.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار