افوس باغ شهر استان اصفهان می‌شود

کم بودن بودجه شهرداری و عدم وجود منابع مالی به دلیل مشکلات مالی در دولت با توجه به تحریم‌های شدید کشور، وضعیت نامناسب آسفالت معابر، وضعیت ضعیف زیرساخت‌های شهری، نبود درآمدهای پایدار برای شهر و زمین‌های در دست سرمایه‌گذار و مشکلات موجود با سرمایه‌گذار منطقه گردشگری سرچشمه که موجب توقف چندساله این پروژه شده بود از مشکلات عمده شهر افوس است که روح اله بابایی به‌عنوان سرپرست و بعد شهردار افوس با آن روبرو بود. شهردار فعلی این شهر پرآوازه متولد سال 1358 با تحصیلات کارشناس ارشد در رشته سازه است که از تاریخ 13/6/92 به‌عنوان سرپرست و از تاریخ 27/8/92 به‌عنوان شهردار شهر فعالیت دارد.

حمید رفیعی- اصفهان امروز: کم بودن بودجه شهرداری و عدم وجود منابع مالی به دلیل مشکلات مالی در دولت با توجه به تحریم‌های شدید کشور، وضعیت نامناسب آسفالت معابر، وضعیت ضعیف زیرساخت‌های شهری، نبود درآمدهای پایدار برای شهر و زمین‌های در دست سرمایه‌گذار و مشکلات موجود با سرمایه‌گذار منطقه گردشگری سرچشمه که موجب توقف چندساله این پروژه شده بود از مشکلات عمده شهر افوس است که روح اله بابایی به‌عنوان سرپرست و بعد شهردار افوس با آن روبرو بود. شهردار فعلی این شهر پرآوازه متولد سال 1358 با تحصیلات کارشناس ارشد در رشته سازه است که از تاریخ 13/6/92 به‌عنوان سرپرست و از تاریخ 27/8/92 به‌عنوان شهردار شهر فعالیت دارد. اصفهان امروز با شهردار جوان افوس گفتگو داشته که در زیر می‌خوانید.

برای رفع مشکلات بر سر راه شهرداری چه کردید؟

برای عبور از این مشکلات کوشیده‌ایم با کمک و مشارکت استاندار محترم، فرماندار و اعضای شورای اسلامی راهکارهایی برای رفع مشکلات پیدا کنیم. به‌نحوی‌که خوشبختانه در این مدت توانستیم سرمایه‌گذار پروژه‌ی سرچشمه افوس را خلع ید کرده و زمین‌های واگذارشده را به دولت بازگردانیم، افزایش بودجه سالانه شهرداری و همچنین ایجاد انضباط مالی گوشه‌ای از فعالیت‌ها در حوزه خدمات مالی شهرداری افوس بوده که با کمک همکاران در مجموعه شهرداری محقق گشت. با به‌کارگیری نیروهای متخصص و کارآمد علی‌رغم کم بودن نیروهای اداری بهترین خدمات را در کمترین زمان به مردم شریف این شهر ارائه داده که این خود نشان از بهره‌وری بالای نیروی انسانی در این مجموعه است. اجرای پروژه‌های عمرانی متعدد در چهار سال گذشته مبتنی بر نظر و خواست مردم از دیگر فعالیت‌های این مجموعه برای مواجه با مشکلات و نبود زیرساخت‌ها بوده که با ساخت چهار پارک، آسفالت گسترده معابر شهری، ایجاد جاده ساحلی، گسترش مجموعه گردشگری سرچشمه افوس، احداث تله‌اسکی شهر افوس، احداث چند کیلومتر بلوار و میدان در این راستا گام برداشتیم. سرمایه‌گذاری برای ایجاد درآمد پایدار در شهرداری افوس نیز یکی دیگر از برنامه‌های مجموعه شهرداری در این مدت بود که بر اساس ظرفیت‌های موجود فرهنگی، اجتماعی و طبیعی تلاش شده تمام این ظرفیت‌ها را به‌عنوان سرمایه برای شهر تبدیل کنیم. یکی دیگر از راه‌های ایجاد این درآمدهای پایدار توجه جدی به حوزه‌های گردشگری و اکو توریسم است که قطعاً در شهر زیبای افوس با بهار پر آب، تابستان خنک، پاییز زیبا و زمستان پربرف و همچنین با داشتن جاذبه‌های گردشگری فراوان این مهم از اولویت‌های ما در مجموعه مدیریت شهری است. افوس با داشتن ظرفیت‌های فروان در مبحث گردشگری همچون چشمه‌های جوشان، سد و سرچشمه، آبشار قبله، کوه‌های سر به فلک کشیده و رودخانه زیبا یکی از قطب‌های بی‌بدیل گردشگری غرب استان است که می‌تواند در حوزه گردشگری چهارفصل یک نقطه خاص و نمونه باشد.

میراث فرهنگی ملموس و ناملموس این شهر نیز بسیار غنی است.

قطعاً سنت‌های دیرینه و فاخر شهر افوس که در نوع خود بی‌نظیر هستند همچون جشن حکومت زنان و یا مکان‌های تاریخی همچون حمام قدیمی، دست کنده‌های سنتی و اقامتگاه‌های بوم گردی، نیز یکی از میراث‌های ارزشمند در این شهر هستند که می‌تواند در توسعه و رونق صنعت گردشگری در این شهر نقش بسزایی داشته باشند. خوشبختانه در چهار سال گذشته با برگزاری چندین جشنواره استانی و کشوری در شهر افوس توانستم به نحوی شهر افوس را به مردم شریف ایران اسلامی معرفی نماییم که امروزه ظرفیت‌های ما در مجموعه سرچشمه این شهر جوابگوی مراجعین و گردشگران عزیز نبوده و نیاز جدی به گسترش امکانات و افزایش خدمات در این مجموعه ضروری است. بازدید قریب به 40 تا 50 هزار گردشگر ایرانی و خارجی در تعطیلات عید فطر از مجموعه شهر افوس گوشه‌ای از حضور چشمگیر مردم شریف ایران عزیز در این نقطه ایران‌زمین است.

با توجه به مشکلات چه برنامه‌ای برای شهر و اداره بهتر آن تهیه و تدوین کردید؟

برای خدمتگزاران مردم شریف شهر افوس رفاه آنان و صرفه‌جویی در زمان این بزرگواران از اهمیت بالایی برخوردار بوده لذا در این مدت کوشیده‌ایم به سمت‌وسوی الکترونیک شدن شهرداری قدم برداریم. در مجموعه شهرداری افوس امروز می‌توانیم بسیاری از خدمات را به‌صورت الکترونیکی به مردم و گردشگران عزیز عرضه کنیم. امروزه پرداخت عوارض خودرو، رزرو آلاچیق‌های مجموعه شهرداری، درخواست خدمات شهری و ارتباط با شهردار به‌صورت الکترونیک و از طریق وب‌سایت رسمی شهرداری افوس به آدرس shahreafous.ir انجام می‌شود. با توجه به ظرفیت‌های اجتماعی و گردشگری بازگشت سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی در این شهر بسیار بالا خواهد بود.

بیشترین سهم درآمد شهرداری از چه بخشی تأمین می‌شود؟ آیا برای تأمین درآمد از این بخش با مشکل روبرو بوده‌اید؟

عمده‌ترین درآمد شهرداری‌های در شهرهای کوچک از طریق اعتبارات دولتی تأمین می‌شود و در شهر افوس نیز این امر صادق است. باوجود رکودی که در حوزه مسکن در کشور وجود دارد در شهر افوس شاهد رونق چشمگیری در این حوزه بودیم و خوشبختانه امروزه ساخت‌وساز در این شهر با شدت و قوت در حال انجام است که این مهم موجب شده است درآمدهای خوبی نصیب شهرداری این شهر شود. عوارض مردمی و درآمدهای حوزه گردشگری نیز درآمد خوبی برای شهرداری تأمین کرده است.

س- یکی از راه‌های رسیدن به درآمد پایدار، توسعه صنعت گردشگری است. شهرداری برای این حوزه برنامه خاصی داشته و اینکه آن برنامه را عملیاتی کرده است؟

تا پیش‌ازاین سرچشمه شهر افوس برای شهرداری این شهر یک مکان ارائه خدمات بود اما با معرفی این منطقه و جاذبه‌های گردشگری آن به مردم کشور امروزه می‌توانیم ادعا کنیم سرچشمه افوس به‌عنوان یک مکان درآمدزا برای شهرداری تبدیل‌شده است. قطعاً این مجموعه در آغاز راه خود است و می‌تواند با افزایش امکانات خدماتی درآمدزایی بیشتری برای این شهرداری داشته باشد که انشالله با ایجاد شرکت عمرانی شهر افوس برای سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری با اولویت حضور شهروندان برنامه‌ریزی داشته‌ایم که امیدواریم محقق شود.

س- شهروند سالم ضامن جامعه سالم است، در حوزه ورزش همگانی و جذب شهروندان به ورزش طرح و برنامه‌ای داشته‌اید؟

در حوزه سلامت شهری در شهرداری افوس کوشیده‌ایم با احداث و بهره‌برداری از سه پارک و یک پارک در حال ساخت فضای مناسبی را برای انجام ورزش‌های همگانی ایجاد کنیم و با برگزاری همایش‌های متعدد پیاده‌روی خانوادگی مردم را انجام ورزش و تضمین سلامت فردی دعوت نماییم. با توجه به رویکرد مردم برای پیاده‌روی‌های دسته‌جمعی در قسمت شرق شهر افوس جاده‌ای تحت عنوان جاده سلامت در حاشیه ساحل رودخانه زیبای شهر افوس ایجاد کردیم که به‌زودی افتتاح خواهد شد.

برای آبیاری فضای سبز با مشکل کم‌آبی مواجه نیستید؟

علی‌رغم اینکه در این دوره علاوه بر فضای سبز موجود سه پارک را بهره‌برداری کرده و یک پارک در دست‌ساخت داریم و باوجود گسترش چشم‌گیر فضای پارک سرچشمه خوشبختانه مشکل آب نداریم و می‌توانیم ادعا کنیم یکی از اولین شهرهایی هستیم که آب شرب و فضای سبز ما به‌صورت کامل از هم جداست. آب فضای سبز ما از طریق چاه آب غیرقابل‌شربی که از طریق اداره آب و فاضلاب به شهرداری واگذارشده تأمین می‌شود. شهر افوس به دلیل وضعیت خوب بارندگی‌ها و اهتمام جدی مردم به کاشت درختان و توسعه فضای سبز و همچنین پتانسیل فروان در حوزه باغداری و پرورش درختان در آینده به‌عنوان یکی از شهرهای سبز ایران و باغ شهر استان اصفهان خواهد بود.

از نظر بافت فرسوده و زیباسازی شهر با مشکلی روبرو هستید؟

متأسفانه باوجود دست کنده‌هایی فروانی که در محدوده بافت فرسوده شهر وجود دارد و همچنین علاقه این مجموعه برای حفظ این آثار تاریخی که هزینه‌ی بسیار زیادی برای استحکام بنا و حفظ این مکان‌ها لازم است، مردم ترجیح داده‌اند که فعلاً در زمین‌های جدید سرمایه‌گذاری کرده و متأسفانه بحث بافت فرسوده در شهر افوس مغفول مانده است. بااین‌حال شهرداری با اعمال تخفیف‌ها در عوارض و پروانه و تشویق شهروندان و ارائه خدمات ویژه به بافت‌های فرسوده و توزیع خدمات سعی کرده در بازسازی این قسمت از شهر فعالیت کند.

یکی از فاکتورهای رشد و تعالی شهر، شاد بودن شهروندان است، آیا در زمینه شهر شاد طرح و برنامه‌ای دارید؟

در مجموعه شهرداری افوس ما و دیگر همکارانمان کوشیده‌ایم با برگزاری جشنواره‌های متعدد ملی، مذهبی و فرهنگی و همچنین با گسترش چشمگیر فضای سبز شهر و توسعه پارک‌ها در روحیه مردم تأثیر مثبت گذاشته و با رعایت اصول شهرسازی و همچنین اصول روانشناسی در حوزه شهری روحیه نشاط و امید را در مردم تقویت کنیم. در شهر افوس آرامش موجود یک میراث ارزشمند برای ما بوده به‌نحوی‌که بحث امن بودن شهر افوس در کشور مثال‌زدنی است، در چندین سال اخیر جرم‌های انجام‌شده در شهر افوس بسیار اندک بوده است و می‌توان گفت در 70 سال اخیر در شهر افوس هیچ‌گونه نزاع منجر به فوتی رخ نداده است.

مبلمان شهری با موقعیت جغرافیایی شهر و فرهنگ شهروندان همخوانی دارد؟

توسعه در شهر افوس حرکت به سمت باغ شهر است و ازلحاظ مبلمان شهری هیچ تعارضی بافرهنگ شهر وجود نداشته و سعی شده تمام پروژه‌ها بر اساس نیازسنجی و خواست مردم و با رعایت اصول علمی و شهرسازی و الگوی ایرانی اسلامی اجرا شود.

آیا طرح و پروژه‌هایی دارید که نیازمند جذب سرمایه‌گذار باشد و برای جذب سرمایه‌گذار اقداماتی انجام داده‌اید؟

امروزه با توجه به محدودیت منابع دولتی علاقه جدی به حضور سرمایه‌گذار در توسعه شهری و گردشگری وجود داشته و ما هم در شهر افوس از حضور سرمایه‌گذاران به‌ویژه، سرمایه‌گذاران بومی استقبال می‌کنیم و سرمایه‌گذارانی که اهلیت آنها به تائید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان برسد را بی‌شک حمایت خواهیم کرد. در سال‌های گذشته منطقه گردشگری سرچشمه افوس، تل اسکی و مجموعه پیست اسکی افوس با توان شهرداری راه‌اندازی شده اما توسعه این مناطق و همچنین احداث تل کابین، تله سیژ و ... نیاز جدی به حضور سرمایه‌گذار دارد؛ که خوشبختانه با توجه به اینکه طرح جامع گردشگری شهر افوس تهیه و تدوین‌شده است در این شهر زمینه برای حضور سرمایه‌گذاران عزیز فراهم است.

از پروژه‌های در حال اجرای شهرداری بگویید.

پیگیری تعمیر و بازسازی حمام قدیمی شهر افوس، پیگیری اجرای فاضلاب شهری و پیگیری دوبانده شدن جاده بویین میاندشت افوس از برنامه‌های در حال اقدام شهرداری افوس است که خوشبختانه هر سه مورد پیشرفت قابل قبولی داشته‌اند به‌نحوی‌که بازسازی حمام قدیمی این شهر آغازشده، لوله‌های انتقال فاضلاب خریداری‌شده و زیرسازی جاده بویین میاندشت افوس نیز تقریباً انجام‌گرفته که انشالله امیدواریم باهمت دیگر مسئولین و همکاری شهرداری این پروژه‌های مهم نیز به پایان برسند. در پایان این گفتگو از تمامی مردم شریف شهر افوس، اعضای محترم دوره چهارم شورای اسلامی شهر افوس، فرماندار محبوب و استاندار محترم که شهرداری را برای رسیدن به افق چشم‌انداز 1404 که در آن شهر افوس شهری امن با مردمی بافرهنگ و مشارکت‌جو و قطب نمونه‌ی گردشگری استان دیده‌شده است، یاری کرده‌اند تقدیر و تشکر کرده و از مردم و شهروندان عزیز می‌خواهم ظرفیت‌ها را باور کنند، قدر موقعیت‌ها را بدانند و با استفاده از ظرفیت گردشگری مشکل جدی اشتغال را برای همیشه در شهر افوس حل کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار