دفتر تخصصی کودک سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، نخستین دوره طرح تربیت مربی کودک خلاق را برگزار کرد. این دوره در راستای آشنایی با مراحل رشد و اصول تربیتی کودک، فراگیری مهارت ارتباط با کودکان و مهارت‌های خلاقیت و انتقال این مهارت‌ها به آنها و همچنین فراگیری مهارت آموزش از طریق هنر و یاری هنر شکل گرفت.

رئیس خانه تخصصی کودک با اشاره به برگزاری این دوره گفت: این مرکز برای رسیدن به توانمندسازی و استعدادیابی کــــودکـــان شهر اصفهان همواره در تلاش است و برای دستیابی به هدف مورد نظر به مربیان متخصص و آشنا با علم روز نیاز دارد تا به درستی با کودک در تعامل باشد.نفیسه حبیب‌اللهی افزود: برای نیل به این هدف، دوره تربیت مربی کودک خلاق در سه ترم و با محوریت موضوعاتی چون اصول تربیت مربی کودک، مهارت‌های ارتباطی با کودک، آموزش از طریق هنر، مبانی رشـــد کودک، آشنایی با ویروس‌های فکری و آشنایی با اصول تفکر، در نظر گرفته شده است.وی خاطرنشان کرد: مدت دوره تربیت مربی خلاق شش ماهه بوده و کسانی که بتوانند تا پایان در این دوره همراه شوند، وارد شاخه‌های تخصصی هنر، ادبیات و محیط زیست می‌شوند تا دوره تربیت مربی خود را کامل کرده و موفق به دریافت مدرک معتبر این دوره شوند. رئیس دفتر تخصصی کودک در مورد روند برگزاری کلاس‌ها اظهار داشت: این دوره از تیر آغاز شد و روزهای یکشنبه و دوشنبه هر هفته از ساعت 8 تا 12 صبح در خیابان مسجد سید ابتدای بازارچه بیدآباد، مدرسه پسرانه دارالقرآن تشکیل می‌شد.

وی افزود: حدود 80 نفر در این کلاس‌ها در چهار گروه مختلف و زیر نظر چهار استاد برجسته به علم آموزی در این زمینه مشغول بودند.حبیب‌الهی با بیــــان اینکــــه تدریس اســــاتید بــه شرکت‌کنندگان دوره، حالت چرخشی داشت و هر گروه از تجربیات و اطلاعات هر چهار استاد بهره‌مند می‌شدند، گفت: ساعت 10 صبح بین دو کلاس، یک برنامه کوتاه استراحت و پذیرایی برنامه‌ریزی شده بود. حبیب‌اللهی در مورد اساتیدی که در این دوره مشغول به تدریس هستند، گفت: آقای دکتر رجایی، خانم دکتر دارویی، خانم امیری و آقای اسماعیلی از اساتید دوره تربیت مربی خلاق بودند که هر کدام از آنها با توجه به تجربه و تخصصشان در زمینه کار با کودک زیر نظر شورای علمی انتخاب شده بودند.وی افزود: کلاس معرفی ذهن توسط دکتر رجایی و کلاس هنر برای کودک توسط دکتر دارویی اداره می‌شد، آقای اسماعیلی تدریس موضوعـــات مهارت‌های ارتباطی و خانم امیری آموزش مبانی رشد کودک را نیز به عهده داشتند.رئیس دفتر تخصصی کودک با اشاره به اینکه مبحث تربیت یکی از شاخه‌های مهم مرکز به شمار می‌آید، بیان کرد: در این حوزه مربی نقش مهمی دارد و توانمند بودن و توان برقراری ارتباط با کودک بسیار مهم است.

چه بسا افرادی که با عنوان مربی کودک کار می‌کنند، تکنیک‌های آموزشی را می‌دانند؛ اما از برخی قواعد از جمله توان ارتباط، شناخت و مبانی رشد کودک بی‌اطلاع هستند.رئیس دفتر تخصصی کودک سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با بیان اینکه بستر آموزش یک مربی به کودک این است که مبانی را بداند، اظهار داشت: هدف دوره تربیت مربی پایه آموزش یک مربی برای ارتباط با کودک است.حبیب‌اللهی بیان کرد: علاقه مندان کار با کودک باید با چهار حیطه مبانی رشد، مهارت‌های ارتباطی، هنر از جنبه کلی و مهندسی فکر آشنایی داشته باشند.وی با اشاره به اینکه یک مربی با دانستن مبانی رشد کودک از مراحل رشد کودک آگاه شده و می‌داند در هر رده سنی چه نیازهایی دارد، گفت: دانستن مهارت‌های ارتباطی به مربی کمک می‌کند بعد از فراگیری مبانی رشد، با کودک ارتباط قوی و موثر برقرار کند.حبیب‌اللهی ادامه داد: این شاخه آموزش برای مادران جهت برقراری ارتباط صحیح با کودک ضروری به نظر می‌رسد.

وی تصریح کرد: کمکی که حوزه هنر به مربی می‌کند نیز بسیار با اهمیت است زیرا کودکی که توان خواندن، نوشتن و حتی بیان احساسات را ندارد، با استفاده از نقاشی، بازی، نمایش و هر حرکت خاصی پیامش را به مربی می‌رساند و مربی آگاه از این حیطه می‌تواند متوجه منظور کودک شود.رئیس دفتر تخصصی کودک اظهار داشت: حیطه مهندسی فکر که شامل چهارچوب‌های ذهنی از سن کودکی تا صد سالگی بوده، به این صورت است که چگونه سیستم فکری، کدهای وارد شده به ذهن را بررسی کند، مربی باید ذهن خالص بدون ویروس‌های فکری و افکار منفی داشته باشد تــــا بتواند در ارتبــــاط با کودک، موفـــق عمل کند.