خوش بينی بازار به اصالت طلا

شناسنامه دار شدن طلا و جواهر، فروشندگان را ملزم می كند تا از این پس محصولات اصل به مشتریان ارائه كنند. هدف اصلی پیاده كردن این طرح سالم سازی فضای كسب و كار در اقتصاد كشور عنوان می شود. همزمان با شناسنامه دار شدن طلا و جواهرات خریداران با اطمینان بیشتر طلا و جواهر خریداری كرده و تردیدها نسبت به خالص یا ناخالصی های محصولات عرضه شده توسط فروشندگان كاهش پیدا می كند.

اصفهان زیبا: شناسنامه دار شدن طلا و جواهر، فروشندگان را ملزم می كند تا از این پس محصولات اصل به مشتریان ارائه كنند. هدف اصلی پیاده كردن این طرح سالم سازی فضای كسب و كار در اقتصاد كشور عنوان می شود. همزمان با شناسنامه دار شدن طلا و جواهرات خریداران با اطمینان بیشتر طلا و جواهر خریداری كرده و تردیدها نسبت به خالص یا ناخالصی های محصولات عرضه شده توسط فروشندگان كاهش پیدا می كند. این طرح به صورت مرحله ای و در تمامی استان ها اجرا می شود. در شرایط فعلی این طرح به صورت آزمایشی اجرا شده و به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر كشور، در مرحله نخست این اقدام، شناسه جدید برای مواد اولیه یعنی شمش ورودی تعریف می شود و با پیشروی این طرح ، طلا و جواهری كه توسط فروشندگان به مشتری عرضه می شود، همراه با شناسنامه یعنی مشخصات این مصنوعات پرارزش و ارائه كدهای جدید برای پیگیری این كالاهاست.

ارائه شناسنامه به خریدار طلا وجواهر منجر به تضمین اصالت این كالاهای پرمعامله می شود.در شناسنامه طلا و جواهرات مشخصاتی مانند وزن کار، نوع سنگ، درجه مرغوبیت، رنگ محصول ، نام و امضای مرکز صادرکننده شناسنامه ، عكس محصول و البته كد رهگیری جدید كه از كارایی لازم برخودار است، عنوان می شود. یكی از مزیت های اجرایی شدن این طرح این است كه فروشنده جنس اصل به مشتری تحویل می دهد و از بسیاری از تخلفاتی كه در گذشته از سوی برخی از فروشندگان صورت می گرفت، جلوگیری شده و به این ترتیب اصالت این كالاهای پرارزش تضمین می‌شود. طرف دیگر مصرف كنندگان طلا وجواهر هستند كه اگر زمانی متوجه شوند جنس اصل دریافت نكرده اند، امكان تعویض و پیگیری این مصنوعات برای آنها وجود دارد.

جلوگیری از قاچاق مصنوعات
جلوگیری از قاچاق كالا در راستای اجرای اهداف اقتصاد مقاومتی یكی دیگر از موضوعاتی است كه طرح شناسنامه دار كردن طلا وجواهر دنبال می‌كند. همزمان با اجرای این طرح از قاچاق این كالاها جلوگیری می‌شود و به راحتی می توان طلای تولید داخل را از طلای خارجی تشخیص داد . این موضوعی است كه رئیس اتحادیه تولیدكنندگان طلا و جواهر ایران نیز به آن اشاره می كند. به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان طلا و جواهر ایران، بازار 75 میلیون نفری جمعیت کشور سالانه 300 تا 350 تن مصرف طلا دارد. عبدالله محمد ولی در گفت و گوی رادیویی اظهار كرده است طلاهای خارجی ازجمله طلاهای موسوم به ایتالیایی به شکل قاچاق وارد و بدون شناسنامه عرضه می شوند. از این رو تمامی شهروندان باید از واحدهای مجوز دار طلا خریداری كنند؛ زیرا مصنوعات طلا در این واحدها شناسنامه دار است. محمدولی به مهم ترین مزیت شناسنامه دار بودن طلا و جواهر اشاره كرده و عنوان كرده است: با شناسنامه دار شدن طلا و جواهرات می توان به راحتی آنها را ردیابی كرد و در صورت بروز هرگونه مشكلی امكان پیگیری وجود دارد.

تعریف كدهای جدید با كارایی لازم
دستورالعمل شناسنامه دار كردن طلا و جواهر برای تمامی استان های كشور ابلاغ خواهد شد. این طرح از ابتدای مهرماه سال جاری كلید می خورد و در ابتدا شامل مواد اولیه ورودی یعنی شمش وطلا می‌شود. در این رابطه، رئیس اتحادیه طلا و جواهر كشور به اصفهان زیبا می گوید: طرح شناسنامه دار كردن طلا و جواهرات در كل كشور اجرا می شود. البته این امكان وجود دارد كه در ابتدای كار ، برخی از استان‌ها مورد پایلوت و شناسایی قرار گیرد؛ اما این دستورالعمل برای تمامی استان های كشور است و هیچ گونه تبعیضی برای اجرای این طرح بین استان‌های كشور گذاشته نمی شود. محمد كشتی آرای توضیح می دهد: كدهایی كه در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد،از كارایی لازم برخوردار نیست كه در طرح شناسه دار كردن طلا و جواهر كد رهگیری جدید مورد استفاده قرار می گیرد كه كارایی لازم را دارد كه البته این طرح در مراحل آزمایشی است و به تدریج اجرایی خواهد شد.

ورود شمش از گمرک با شناسنامه
كشتی آرای اظهار می كند: مرحله نخست این طرح برای مواد اولیه اجرا می شود؛ یعنی ورود شمش طلا از گمرک از ابتدای مهره ماه سال جاری باید همراه با كد شناسایی و رهگیری باشد و در صورتی كه شمش ورودی از این مشخصات برخوردار باشد، می تواند وارد چرخه تولید شود كه در این صورت می‌توان متوجه شد كه از چه حامل هایی عبور می كند. رئیس اتحادیه طلا و جواهر كشور تصریح می كند: طرح شناسنامه دار كردن طلا و جواهر به صورت مرحله ای اجرایی خواهد شد و این اقدام با هدف سالم سازی فضای كسب و كار و اجرای اهداف اقتصاد مقاومتی صورت خواهد گرفت. به گفته كشتی آرای، با اجرا شدن این طرح در كل كشور مصرف كنندگان با اطمینان بیشتری طلا و جواهر خریداری می كنند؛ زیرا در این شرایط در صورت هر گونه مشكلی می‌توان متوجه شد كه ایراد كار كجا بوده است و به راحتی قابل پیگیری است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار