شوراهای‌ شهر باید امانتدار رأی‌ مردم‌ باشند/مناقشات سیاسى و جناحى سمی مهلک براى شوراها

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: شرط اول موفقیت اعضاء شوراهای اسلامی هر شهر یا روستا داشت تفاهم و همدلی در عمل بوده و بدون این شرط مهم، یقینا این نهاد نخواهد توانست برای مردم منشأ خیر و صلاح شود.

محسن کوهکن در گفت و گو با خبرنگار اصفهان امروز اظهار کرد: چندماه قبل از برگزاری انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا طبق رویه گذشته که خط و مشی بنده اعلام شده بود که بنده به هیچ عنوان له یا علیه هیچ یک از افراد در انتخابات ورود پیدا نخواهم کرد این دوره نیز ما به هیچ عنوان لیستی تحت عنوان افراد مورد حمایت خود نداشته ایم و این مشی بنده به عنوان نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی بوده است.

وی افزود: در زمان تبلیغات انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا برای اینکه یک تفاهم و دوستی بین همه کاندیداهای انتخاباتی با گرایش های مختلف سیاسی ایجاد شود به اکثریت ستادهای تبلیغاتی مراجعه کردیم و به آنها خسته نباشید گفتیم.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پس از برگزرای انتخابات و مشخص شدن نتیجه جلسه ای برگزار شد و از همه اعضاء شورای دور پنجم دعوت به عمل آمد و در این نشست بحث های اقتصادی کشور و شرایط موجود جهت آشنایی اعضاء شورای دور پنجم مطرح شد و آخرین اطلاعات و واقعیت های اقتصادی کشور در اختیار آنها قرار گرفت تا بر اساس واقعیت ها اقدامات و برنامه ریزی های لازم را در حوزه کاری خود انجام دهند.


وی ادامه داد: در این نشست صمیمی به برخی احکام که در قانون برنامه آمده بود و مرتبط به درآمد شهرداری ها و دهیاری ها می شد نیز توضیح داده شد و بحث هایی همچون حق آلایندگی و ارزش افزوده برای این افراد بازگو و شفاف سازی شد.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در این نشست تذکراتی به منتخبین پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا داده شد که بنده در امور شوراها نه دخالت میکنم و نه شما زیر بار دخالت برخی افراد بروید چراکه اگر کسی در امور شوراهای شهر و روستا حق اعضاء شورا تضعیع خواهد شد.

وی عنوان کرد: باید توجه داشت این مسئله معنا ندارد وقتی بنده به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اعلام میکنم در امور شورا دخالت نخواهم کرد، کسانی که حقی را برای خود از نظر سیاسی، اجتماعی و...قائل هستند در امور شورا دخالت کنند و چنانچه این اتفاق رخ دهد در حد خود با این موضوع برخورد خواهم کرد.

کوهکن بیان کرد: زیبنده نیست درشهرستان لنجان فردی که زمانی مسئولیتی را به عهده داشته است امروز در امور شورا دخالت کند و این توهین به تک تک اعضاء شورای شهر است و این آقا و یا آقایان باید متوجه شوند که این قبیل دخالت ها توهین است و بنده به جد معتقدم سیاسیون باید با یک دید سیاسی به مسائل شورا نگاه کنند.

وی خاطرنشان کرد: دخالت خط و خطوط سیاسی در امور شوراها مطلقا ممنوع است و اگر خدایی ناکرده عضوی از شوراهای اسلامی شهر و روستا ارتباطی با هر یک از جناح های سیاسی پیدا کرد و مسائل سیاسی را در امور شوراها دخالت دهند اولین قدم برای سقوط مهیا شده چراکه انجام وظایف شوراهای اسلامی با مشی سیاسی به هیچ عنوان سازگاری ندارد.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: مردم افرادی را برای حضور در شورای شهر انتخاب می کنند که به فکر رفع مسائل و مشکلات شهر آنها باشد نه اینکه از حزب و یا باند خاصی حمایت کنند آنها افرادی را انتخاب می کنند که هرگونه گرایشی دارند بیرون از شورا آن را دنبال می کنند و نهایتا در شورا به عنوان ید واحد به دنبال آبادی شهر و انجام وظایفی که بر عهده دارند باشند.

وی با اشاره به اینکه هیچ عبادتی بالاتر از خدمت به مردم نیست، متذکر شد: اعضاء شوراها وظایف خود را به درستی بشناسند و بر تحقق آن همت کنند چراکه اگر نتوانند کار خود را به درستی انجام دهند به مردم صدمه خواهند دید لذا با توجه به اهمیت موضوع و حساسیت های موجود بنده با شورای شهری در شهرستان لنجان ۴ ساعت جلسه برگزار کرده ام البته در این جلسات به آنها نگفتیم کدام یک رئیس و یا کدامتان مرئوس شودی بلکه به آنها گفتیم از شما یک خروجی میخواهیم آن هم اتحاد و همدلی است.

کوهکن تاکید کرد: باید توجه داشت شورایی که ۷ نفر در آن حضور دارند چنانچه رئیس و تک تک اعضاء هیئت رئیسه آن با ۷ رای انتخاب شود بسیار مطلوب است چراکه اگر در شورایی شهردار مورد نظر با ۴ رای انتخاب شود ان ۳ نفری که رای مثبت نداده اند فکر می کنند این شهردار، شهردار آنها نیست.

وی یادآور شد: باید به این نکته توجه داشت در صورت بروز چنین اتفاقی از روز بعد از انتخاب شهردار منخب، هم شهردار نمی تواند با قدرت کار خود را انجام دهد و هم اینکه آن ۳ نفر هرچقدر هم نخواهند قطعا به سمت و سوی قطب بندی له و علیه شهردار خواهند رفت و ما شورای دو قطبی را نمیپسندیم چراکه این شورا نمی تواند موفق باشد و ضرر آن متوجه شهروندان خواهد شد.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند شوراهای‌ شهر و شهرداران‌ سراسر کشور باید امانتدار «رأی، اعتماد، محیط زندگی‌ و اخلاق‌ و فرهنگ‌ مردم» باشند که‌ یکی‌ از مصداقهای‌ مهم‌ امانتداری‌ رأی‌ مردم، انتخاب‌ شهرداران‌ «امین، قابل‌ اعتماد، با کفایت، پاکدامن، متدین، شجاع، ساده‌ زیست، مردمدار و مقید به‌ انضباط مالی» است‌ .

وی افزود: از این رو انتظار می رود شورای شهر، شهرداری با اخلاق، قدرتمند دارای استقلال فکری، تفکر اقتصادی و کارنامه موفق اقتصادی و توانا انتخاب کنند و دقت شود کسی شهردار شهر را به شورا تحمیل نکند تا زمانی که به آن رای میدهند با حداکثر آرا آن را انتخاب کنند.

کوهکن یادآور شد: کسانی که در انتخاب شهردارهای شهرهای ۹ گانه شهرستان لنجان دخالت می کنند پای خود را از کفش شوراها خارج کنند چراکه اساس درجایگاهی قرار ندارند که در امور شورا دخالت کنند و حرفی که مطرح می کنم از موضع دفاع از تک تک اعضاء شورا و مردم این شهرستان است.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت خروجی تصمیمات شورای اسلامی شهر و روستا باید بر اساس وحدت و اجماع باشد و قطعا کسانی که هیچ سمتی در شورای شهر ندارند حق دخالت در امور شورا را نیز ندارند و از این جهت بنده به شدت اعضا شورای شهرهای شهرستان لنجان را از ورود مسائل جناحی و سیاسی به امور شورا پرهیز می دهم چراکه شورا محل باند بازی نیست و محل خدمت به مردم است.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بنده با صراحت اعلام کردم چنانچه هر یک از شوراهای اسلامی ۹ شهرما شهرداران خود را ابقاء کنند از آنها حمایت خواهیم کرد و چنانچه تغییراتی را نیز در سمت شهرداری ها داشته باشیم نیز از شهردارن جدید حمایت می کنیم و این مسئله اوج احترام را به تصمیم شوراها نمایش می دهد که در امورآنها نیز دخالت نمیکنیم.

وی بیان کرد: اعضاء شوراهای اسلامی باید بدانند انعکاس جلسات خصوصی آنها که با برخی افراد صاحب نفوذ برای انتخاب شهردار برگزار می کنند به ضرر آنها خواهد بود و این مسئله بدان معناست که فردی به آنها دیکته می کند شما از اختیارات خود استفاده نکنید حال انکه مگر اعضاء شورای شهر نمی توانند تصمیم درستی اتخاذ کنند که شخصی خارج از شورا برای آنها تصمیم گیری کند.

کوهکن تاکید کرد: باید توجه داشت اظهار نظر جدای از دخالت در امور است چرا که اظهار نظر برای تک تک شهروندان بوده و آنها می توانند پیشنهادات خود را مطرح کنند اما چنانچه مطرح شود فلانی را برای سِمَت شهردار انتخاب کنید دخالت تلقی شده و قطعا در شهرستان زیر بار این دخالت ها نباید رفت و در صورت بروز چنین اتفاقی از راه قانونی پیگیری های لازم انجام خواهد گرفت و این مسئله تنها برای دفاع از کیان شوراها که منتخبین مردم است می باشد.

وی متذکر شد: پس از برگزاری مراسم تحلیف روسای شوراهای شهر انتخاب شده و طبیعی است قبل از انتخاب شورا وقتی مطرح میکنیم مطلوب ما آن است که رئیس، نائب رئیس، خزانه دار و منشی با رای کامل شورا انتخاب شود معنا و مفهوم دارد که با یکدیگر توافق کرده که رای مخالف در میان نباشد چراکه ما دغدغه این مسئله را دارم که در صورت محقق نشدن این مهم شورا تا پایان دوره ۴ ساله دو قطبی شده و شاهد کش مکش های متعدد باشیم و در این میان تنها کسانی که متضرر خواهند شد مردم و شهرها هستند.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید به این نکته نیز توجه داشت وقتی متوجه می شویم شورایی هیئت رئیسه و رئیس آن با اجماع انتخاب نشده و با اختلاف یک رای انتخاب شده است طبیعی است که نگران می شویم.

وی توضیح داد: در یکی از شوراهای ۹ گانه شهرستان لنجان در بحث انتخاب هیئت رئیسه شاهد اختلاف یک رای بودیم و پس از بررسی متوجه شدیم ۳ نفر از اعضاء شورا در هیچ یک از کمسیون ها نیز حضور ندارند بر همین اساس سریعا ابراز نگرانی خود را حضوری به رئیس شورای این شهر اعلام کرده که چرا چنین اتفاقی رخ داده و ید واحده نبوده اید.

کوهکن گفت: صحبتی که اعلام شد آن بود که بعد از آن که رئیس شورای شهر انتخاب شد بعضی دوستان برای حضور در دیگر پست های هیئت رئیسه جلو نیامده و کاندید نشدند، وقتی این حرف را شنیدم سکوت کردم چراکه به هر جهت انتخابی شده و نتیجه آن مشخص گردیده اقل و اکثر برای اینکه حسن نیت خود را نشان دهید باید به رای اکثریت احترام بگذارند.

وی اظهار کرد: وقتی برخی اعضاء شورا پس از مشخص شدن رئیس شورای شهر برای دیگر سمتهای هیئت رئیسه کاندید نشده اند این به معنای قهر کردن است که درست هم نیست چراکه تفاهم بسیار مهمتر از ریاست است بنابر این باید مسئولیت ها به درستی تقسیم شود که بازتاب بیرونی آن برای مردم نشان دهنده وحدت باشد.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی یاداور شد: باید به این نکته نیز توجه داشت که چنانچه این افراد برای برخی کمیسیون ها و مجامع کاندید شده و رای نمی آورند نیزمورد تایید ما نیست چراکه باید بر اساس دانش و توانمندی ها اعضاء کمیسیون ها انتخاب شوند و به رای اکثریت احترام بگذارند.

وی بیان کرد: امروزشرایط کشور، شهرها و گرفتاری های مردم ظرفیت این را ندارند انتخاباتی انجام گیرد و تا مدت ها در فضای مجازی و دیگر مجامع علیه یکدیگر موضعگیری کرده و یکدیگر را به باند بازی و حذف یکدیگر محکوم کنند لذا باید گفت اعضاء شورای برای دامن زدن به اختلافات انتخاب نشده اند.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: باید توجه داشت وظایف شوراها رفع مشکلات جاری مردم است لذا بدترین کار آن است که مسائل و مشکلات اعضاء شوراها را میان مردم بیاوریم و این مسئله بیانگر این موضوع است که تراز فکری ما برای توجه حل مشکلات مردم در کجا قرار دارد.

وی تصریح کرد: امروز که شهرداری های ۹ گانه ما با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم می کنند بجای اینکه بدنبال رفع مشکلات آنها باشیم و وقتمان را صرف پیدا کردن منابع متعدد و جدید برای حل مسائل کنیم باید وقت خود را صرف رفع اختلاف اعضاء شورای شهر کنیم.

کوهکن اضافه کرد: یقیناً اگر شوراها به وظایف خود عمل و مردم را به نیّتها و کارآیی خودشان امیدوار کنند استقبال مردم از آنها بیشتر خواهد شد لذا من به شدت اعضاء شورای شهر را از دامن زدن به برخی اختلافات به وجود آمده و از جنجال و غوغاگری نهی میکنم و تاکید داریم به وظیفه‌ی خود بپردازند، که وظیفه‌ی آنها اداره‌ی امور شهرها و روستاها و رسیدن به مشکلات مردم در محدوده‌ی وظایف خودشان است.

وی عنوان کرد: افرادی که برای نخستین بار است که وارد شورا شده اند بدانند به نفع آنهاست که با تفاهم، برادری و همگرایی به سمت موفقیت گام بردارند چراکه کسی تاکنون از واگرای سودی نبرده بلکه آسیب های متعددی را نیز دیده اند و توصیه بنده این است هر اتفاقی رخ داده آن را تمام شده تلقی کنند و دست به دست یکدیگر داده به دنبال انجام شرح وظایف خود برخیزند.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر شورایی در شهر و روستای شهرستان لنجان به این نصیحت برادارنه گوش ندهند و بخواهند شهر و روستا را میدان انعکاس اختلافات خود کنند و این روند را ادامه دهند حتما کسانی که به مشکلات دامن زده و عمق اختلافات را عمیقتر می کنند و با طرح مسائل در مجامع عمومی اهداف خود را دنبال می کنند پای لغو عضویت انها می ایستم و با احدی رودربایستی خواهم داشت.

وی خاطرنشان کرد: شرط اول موفقیت اعضاء شوراهای اسلامی هر شهر یا روستا داشت تفاهم و همدلی در عمل بوده و بدون این شرط مهم، یقینا این نهاد نخواهد توانست برای مردم منشأ خیر و صلاح شود.

کوهکن اذعان کرد: مرز بین نمایندگان مجلس و شورا را قانون تعیین کرده و تمامی شوراهای اسلامی شهر باید صورت جلسات خود را برای نمایندگان ارسال کنند از این رو ماخروجی کارها و لوایح و مصوبات شوراها را مورد بررسی قرار خواهیم داد و چنانچه اگر مشاهده شود در هر شهری از شهرهای ۹ گانه شهرستان لنجان اختلافات اعضاء باعث عقب ماندگی امور است آرام نخواهیم نشست، چراکه بنده حامی تمامی شوراها و شهرداران هستم و نگاه ما تنها حل مشکلات مردم است و خواسته مردم نیز آرامش و پیگیری امور است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار