چرخ کامیون‌ها روی سفره گردشگران ورزنه

شرق اصفهان در کوهپایه و هرند خلاصه نمی‌شود و خطه زرخیزی نهفته در دل کویر دارد که شاید رسانه‌ها کمتر به آن پرداخته‌اند. آفتاب سوزانش اگر برای خیلی‌ها جذاب نباشد، برای اهالی قاره سبز دل‌چسب و تن نواز است. شب‌های پرستاره‌اش آرزوی تعداد بی‌شمار مردمی است که در انبوه تکنولوژی و شلوغی و روزمرگی دیدن آن را مایه آرامش خیال می‌دانند. رمل‌های ماسه‌ای و آب‌انبار و آسیاب‌هایش همه از جاذبه‌های گردشگری است که شاید کمتر به آن پرداخته‌شده است. اینجا ورزنه است. محور مواصلاتی اصفهان به یزد. سرزمین خورشید تابان و شهری مغموم از بی‌آبی و خشکسالی با مردمانی خونگرم و مهربان.

سمیه مسرور- اصفهان امروز: شرق اصفهان در کوهپایه و هرند خلاصه نمی‌شود و خطه زرخیزی نهفته در دل کویر دارد که شاید رسانه‌ها کمتر به آن پرداخته‌اند. آفتاب سوزانش اگر برای خیلی‌ها جذاب نباشد، برای اهالی قاره سبز دل‌چسب و تن نواز است. شب‌های پرستاره‌اش آرزوی تعداد بی‌شمار مردمی است که در انبوه تکنولوژی و شلوغی و روزمرگی دیدن آن را مایه آرامش خیال می‌دانند. رمل‌های ماسه‌ای و آب‌انبار و آسیاب‌هایش همه از جاذبه‌های گردشگری است که شاید کمتر به آن پرداخته‌شده است. اینجا ورزنه است. محور مواصلاتی اصفهان به یزد. سرزمین خورشید تابان و شهری مغموم از بی‌آبی و خشکسالی با مردمانی خونگرم و مهربان. خیلی ها تالاب بین المللی گاوخونی را با ورزنه می شناسند. تلابی که در حسرت آب است. با تغییر شورای شهر به سراغ رئیس شورای شهر ورزنه رفتیم تاکمی بیشتر از این شهر کویری بفهمیم و بدانیم. حسین اظهری به گفته اهالی شهر از خوبان ورزنه است که به خواسته مردم وارد گود انتخابات شهر شد و بدون حتی یک پوستر و بنر، بارأی بالایی به شورای شهر راه یافت و به‌عنوان رئیس شورای شهر ورزنه با حداکثر آراء انتخاب شد.

شورای شهر ورزنه چند عضو دارد و چه کسی برای سمت نایب‌رئیس، خزانه‌دار و منشی انتخاب شد؟

شورای شهر ما پنج عضو دارد. غیر از خود من که با پنج رأی به‌عنوان رئیس انتخاب شدم. وحید رمضانی نایب‌رئیس، اصغر فاضلی خزانه‌دار، مجتبی محمدی و ناصر قطبی به‌عنوان منشی با اکثریت آراء انتخاب شدند.

شهردار ورزنه را انتخاب کرده‌اید؟

تا این لحظه بیش از 25 گزینه را برای انتخاب شهردار رصد کردیم و تا آخر هفته فرد موردنظرمان را انتخاب خواهیم کرد. در حال حاضر محمدرضا یوسفی را به‌عنوان سرپرست شهرداری برگزیده‌ایم و همچنان برای انتخاب شهردار در حال رایزنی هستیم.

ملاک برای انتخاب شهردار چیست؟

به دلیل اینکه در شهر ورزنه درآمدی خاصی از ساخت‌وساز و مردم کسب نمی‌شود و منابع مالی شهرداری بسیار محدود است، ما به دنبال شهرداری توانمند هستیم تا باوجوداین شرایط توانایی جذب بودجه از بخش‌های دولتی و یا جذب سرمایه‌گذار و کسب درآمد از این طریق را داشته باشد. در ورزنه شرایط اقتصادی به‌گونه‌ای است که اگر کسی مجبور به ساخت‌وساز بشود، از شهرداری و شورای شهر خواهان کمک است. به همین دلیل نهایت درآمد شهرداری ورزنه از طریق ساخت‌وساز به 50 میلیون تومان در سال می‌رسد. در این شهر به دلیلی که همگان می‌داند، آب که تعطیل شد و آب را به‌جاهای دیگر اختصاص دادند و این مایه حیات را از ما گرفتند. آبی که هم که در طول سال به این منطقه تخصیص می‌دهند برای کشت 20 درصد زمین‌های زراعی ورزنه هم کفایت نمی‌کند. به این دلیل ما به دنبال شهرداری هستیم که توانایی جذب سرمایه‌گذار و اعتبارات دولتی را داشته باشد. شهرداری می‌خواهیم که بتواند از بیرون شهر توریست و سرمایه‌گذار جذب یا از بودجه‌های دولتی، پول و اعتبار جذب کند. ورزنه نیازمند شهرداری توانا است که ارتباط خوبی با مدیرکل‌های استان و دولت داشته باشد تا بتواند برای شهر بودجه و اعتبار دولتی بگیرد.

یکی از راه‌های کسب درآمد پایدار، صنعت گردشگری است که شهر ورزنه ظرفیت بالایی در این زمینه دارد. آیا اعضای شورای شهر این موضوع را برای انتخاب شهردار به‌عنوان فاکتور تأثیرگذار در نظر دارند؟

بله این موضوع مدنظر ما است و ظرفیت شهر نیز سبب شده تا همه 25 گزینه‌ای که برای انتخاب شهردار ملاقات کرده‌ایم، روی این مسئله تأکید کنند و اذعان دارند که برای توسعه و کسب درآمد از گردشگری ورزنه برنامه دارند.

با توجه به مشکلات مالی و اقتصادی ورزنه، چه پروژه‌های عمرانی مهمی دارید که باید برای آن اعتبار تأمین کنید؟

در حال حاضر تنها محل عمومی اسکان موقت برای گردشگران در ورزنه، پارک مقابل شهرداری است که جاده مقابل آن محل عبور و مرور ماشین‌های سنگین و سواری است. می‌توان گفت لاستیک ماشین از سفره گردشگر عبور می‌کند. گردوخاک ناشی از تردد این وسایل و سروصدایی که ایجاد می‌کنند و نیز عبور آن‌ها تهدیدی است برای تأمین سلامت شهروندان در کنار خیابان، معضلی است که برای رفع آن نیازمند ساخت کمربند شمالی ورزنه هستیم. این پروژه حدود 5 میلیارد تومان بودجه لازم دارد که تأمین آن در توان شهرداری ورزنه نیست. مسئولان استانی و کشوری باید این مشکل را برطرف کنند. در مقابل پارک شهرداری نیز باند کندرو هم لازم داریم که در مسیر آن درخت است و ممکن است مجبور به قطع درختان شویم و قطعاً جنجال رسانه‌ای بزرگی را برای ما در پی خواهد داشت. صرفه اقتصادی تأسیس کمربندی در جنوب ورزنه نیست، زیرا سبب می‌شود گردشگر بدون ورود از ورزنه از آن‌طرف شهر برود. کارشناسان می‌گویند صرفه اقتصادی ندارد و تأسیس آن نگران‌کننده است. جدای از اینکه تأسیس کمربندی جنوب بودجه‌ای 10 میلیارد تومانی لازم دارد، زیرا زمین‌های کشاورزی در این منطقه ارزش‌افزوده بالایی دارد و ما توان خرید آن‌ها را نداریم.

از نظر فضای سبز با مشکل مواجه هستید؟

بله. هزینه نگهداری فضای سبز موجود را نداریم و برای آبیاری چمن نیز آب زیادی احتیاج داریم که با توجه به خشکسالی و افت منابع آب زیرزمینی، آب موردنیاز برای آبیاری را در اختیار نداریم. ازنظر فضای سبز وضعیت خوبی نداریم و نیازمند تأمین اعتبار هستیم. باید بررسی کنیم که ببینیم چه گیاهان خودرویی می‌توانیم کشت کنیم که هم فضای سبز ما را تأمین کند و هم نیاز آبی کمی داشته باشند... ما در مناطق کویری گیاهان خودرویی داریم که سبز هستند و باید با کارشناس فضای سبز شهرداری این موضوع را بررسی کنیم.

مبلمان شهری و فضاهای تفریحی شهر در چه وضعیتی قرار دارند؟

در این زمینه هم وضعیت بسیار بدی داریم. مبلمان شهری نداریم و شهرداری قادر به انجام این کار با توجه به بودجه نیست. در ورزنه حتی یک فضای بازی برای بچه‌ها نداریم. درحالی‌که نیازمند پارک کودک هستیم. بعید است سرمایه‌گذار در این حوزه وارد شود. اگر سرمایه‌گذار پارک ایجاد کند، برای بازگشت هزینه‌اش، ورودی تعیین می‌کند که با توجه به شرایط اقتصادی مردم ورزنه، شهروندان قادر به پرداخت آن نخواهند بود و اعتراض آن‌ها را در پی خواهد داشت. ما در ورزنه نیازمند تأسیس پارک و تغییر مبلمان شهری هستیم.

جدای از یک کتابخانه و موزه، فرهنگسرا هم دارید؟

فرهنگسرا نداریم. یک کانون پرورش فکری کودکان داریم که بسیار قدیمی است. کتابخانه فعلی هم 35 سال پیش تأسیس‌شده و بسیار قدیمی است. ورزنه در بعد فرهنگی نیازمند توسعه زیرساخت هاست.

یکی از روش‌های معرفی شهر به سایرین برند سازی و برگزاری جشنواره‌های مختلف فرهنگی ورزشی و هنری است. روی برند سازی ورزنه کارشده است؟

سال 82 نمایشگاهی دریکی از دبیرستان‌ها نمایشگاه صنایع‌دستی 4 روزه برگزار کردیم که بیش از 100 هزار نفر بازدیدکننده داشت. به دلیل استقبال مخاطبان از چادرهای سفید زنان ورزنه، برند شهر فرشتگان برای ورزنه انتخاب شد، ولی در سال‌های بعد شوراهای قبل به برگزاری مکرر جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و هنر که سبب جذب گردشگر می‌شود اهتمام نکردند. بلندترین ارتفاعات رمل‌های ماسه‌ای در ورزنه است ولی مردم از آن اطلاع چندانی ندارند. متأسفانه مسئولین محله‌ای ما نظرشان این نیست که گردشگر را جذب کنند. مشکل ما رسانه‌ها نیز هستند. بخصوص صداوسیمای محلی که از شرق اصفهان فقط کوهپایه را می‌شناسد. تپه‌های ماسه ای ورزنه به‌مراتب جذاب‌تر از کویر مصر است و اینکه کویر مصر این‌قدر شناخته‌شده‌تر از ورزنه است، دلیل آن توجه مسئولین استانی به کویر مصر است، ولی به ورزنه و تپه‌های ماسه‌ای و جاذبه‌های گردشگری کویری آن اهمیت چندانی داده نشده است. تبلیغات کم و محدود در مورد ورزنه، مانع رشد ورزنه در حوزه گردشگر پذیری شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار