برگزاری اولین نمایشگاه تکنولوژی سرامیک در اصفهان

اصفهان بعد از استان یزد، رتبه دوم تولید سرامیک در کشور را دارد. بااین‌حال در کل کشور شرایط برای تولید و عرضه این محصول به دلیل رکود حاکم در بازار مسکن نامساعد است و به گفته معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان عرضه سرامیک بیشتر از تقاضا است و شاهد انباشت این محصول هستیم.

سمیه مسرور - اصفهان امروز : اصفهان بعد از استان یزد، رتبه دوم تولید سرامیک در کشور را دارد. بااین‌حال در کل کشور شرایط برای تولید و عرضه این محصول به دلیل رکود حاکم در بازار مسکن نامساعد است و به گفته معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان عرضه سرامیک بیشتر از تقاضا است و شاهد انباشت این محصول هستیم. در این شرایط آنچه به‌عنوان راه‌حل به ذهن متبادر می‌شود، صادرات محصول است که آن نیز با چالش‌ها و دغدغه‌هایی ازجمله سیستم حمل‌ونقل، مشکلات بانکی و درجه کیفی محصولات مواجه است. مجموعه این چالش‌ها نشان می‌دهد که باید برای نجات صنعت سرامیک به فکر راهکارهای تازه و عملی بود. یکی از این راهکارها برگزاری نمایشگاه فناوری سرامیک است. این نمایشگاه باعرضه دستگاه‌ها و فناوری جدید در عرصه تولید سرامیک قطعاً راهگشا در تولید بهتر و باکیفیت‌تر خواهد بود و تولیدکنندگان می‌توانند با فناوری‌های جدید در یک فضای نمایشگاهی از نزدیک آشنا شوند.

15 تا 18 شهریور برپایی نمایشگاه سرامیک در اصفهان

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان می‌گوید: برای اولین بار در اصفهان نمایشگاه تکنولوژی سرامیک با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی برگزار می‌شود. رسول محققیان بابیان اینکه هرسال نمایشگاه‌های جدیدی را وارد تقویم نمایشگاه اصفهان می‌کنیم، می‌افزاید: امسال برای نخستین بار نمایشگاه تکنولوژی سرامیک را در تقویم قراردادیم که می‌تواند زمینه رشد و توسعه این صنعت را برای فعالان این بخش از صنعت فراهم سازد. وی ادامه می‌دهد: هدف از برگزاری این نمایشگاه ارتقاء فناوری صنعت تولید سرامیک در راستای توسعه بازاریابی و افزایش صادرات است و مخاطبین این نمایشگاه واحدهای تولیدی، انبوه‌سازان، مهندسین و مردم هستند. مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان معتقد است: نمایشگاه تکنولوژی سرامیک می‌تواند زیرساخت صنعت ساختمان و سرامیک در کشور شود و شرایط تولید بهتر و صادرات این محصول را بیش از گذشته فراهم سازد. محققیان تصریح می‌کند: این نمایشگاه هم‌زمان با چهارمین کنگره کاشی، سرامیک و چاپ دیجیتال که برای اولین بار به میزبانی اصفهان و از 15 تا 18 شهریورماه در پل شهرستان برپا خواهد شد.

سهم 20 درصدی اصفهانی‌ها در نمایشگاه سرامیک

دبیر اجرایی نخستین نمایشگاه تکنولوژی سرامیک اصفهان با اشاره به حضور مهمان‌های خارجی و داخلی در چهارمین کنگره کاشی، سرامیک و چاپ دیجیتال اضافه می‌کند: برای اولین بار است که اصفهان میزبان این کنگره است و تهران در سه دوره قبل به میزبان بود. ما با توجه به برگزاری نخستین نمایشگاه تکنولوژی سرامیک، میزبانی چهارمین دوره این کنگره را گرفتیم و پیش‌بینی می‌کنیم اتفاقات خوبی برای سرامیک اصفهان و کشور بیفتد. محسن گودرزی تصریح می‌کند: این نمایشگاه در عرصه کشوری و بین‌المللی برگزار می‌شود و بااین‌حال سهم مشارکت‌کنندگان اصفهانی حدود 20 درصد است. وی ادامه می‌دهد: شرکت‌هایی از کشورهای چین و ایتالیا و اسپانیا نیز در این نمایشگاه حضور دارند و بیش از 80 درصد بازدیدکنندگان از خارج استان خواهند بود. کاهش نرخ صادرات سرامیک اصفهان یک زنگ خطر است. خطری که می‌تواند به اشتغال استان نیز ضربه بزند. نرخ منفی چهل‌وشش درصد صادرات سرامیک اصفهان رقم بالایی است که جدای از تهدید برای کاهش درآمدهای استان، اشتغال فعالین این عرصه را نیز نشانه می‌رود. معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان دراین‌باره می‌گوید: سهم استان اصفهان در صادرات کاشی و سرامیک در سال 95، 46 درصد نسبت به سال 94 کاهش داشته است. محمد مجیری ادامه می‌دهد: میزان صادرات کاشی و سرامیک استان اصفهان در سال 94 به ارزش 39 میلیون دلار بود که این میزان در سال 95 به 21 میلیون دلار رسیده است.

صنعت سرامیک اصفهان، نیازمند نوسازی تجهیزات

وی عمده‌ترین دلیل کاهش صادرات محصولات کاشی و سرامیک استان اصفهان را استهلاک و فرسودگی دستگاه‌های تولید و عدم استفاده از فناوری‌های برتر این صنعت اعلام می‌کند و می‌افزاید: دستگاه‌های مورداستفاده در کارگاه‌های تولیدی سرامیک قدیمی و مستهلک‌شده‌اند و به‌تبع آن میزان تولید و کیفیت را تحت تأثیر قرار می‌دهند. صنعت سرامیک نیازمند نوسازی تجهیزات در بخش تولید است و باید بازار این محصول برای صادرات تحریک شود. معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: کشورهای هدف صادرات محصولات سرامیک ما عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و گرجستان هستند. با توجه به اتفاقات رخ‌داده در دمشق، می‌توان به سوریه نیز به‌عنوان بازار جدید برای صادرات سرامیک اصفهان و ایران نگاه کرد. این در حالی است که تولیدکنندگان ما به این بازار بی‌توجه بوده‌اند و در حال حاضر شرکت‌های ترکیه‌ای، روسی و چینی در حال مذاکره با صاحبان هتل‌های دمشق هستند. باید به‌جای شرکت‌های چینی، ترکیه‌ای و روسی، ایرانی‌ها در بازار سوریه نیز وارد شوند، چراکه هتل‌های دمشق در حال بازسازی هستند و سرامیک ایران می‌تواند این بازار را تصاحب کند. به نظر آقای مجیری ایرانی‌ها به خاطر موقعیت جغرافیایی و مسائل سیاسی، قابلیت بیشتری نسبت به سایر رقبا برای تصاحب بازار ساخت‌وساز سوریه دارند.

رکود بازار مسکن کاهش خرید سرامیک را رقم زد

مجیری به سهم ایران در بازار جهانی سرامیک اشاره‌کرده و می‌گوید: ایران با 3/3 درصد از تولید سرامیک در بازار جهانی رتبه ششم را بعد از کشورهای چین، برزیل، هند، اسپانیا و اندونزی در اختیار دارد و به دلیل کیفیت بالا و قیمت مناسب سرامیک ایران در بازار جهانی، فرصت مناسبی برای صادرات به آسیای میانه و شرق آفریقا داریم. وی تأکید می‌کند: در حال حاضر با توجه به رکود مسکن در کشور، شاهد افزایش عرضه نسبت به تقاضا هستیم و باید به فکر بازارهای جهانی و صادرات محصولات کاشی و سرامیک به کشورهای آسیای میانه و آفریقایی باشیم، چراکه صنعت ساختمان در این کشورها مانند کوبا در حال رشد است. مجیری یادآور می‌شود: ازنظر آمایش صنعتی 41 درصد ظرفیت تولید سرامیک کشور در استان‌های یزد، اصفهان، قزوین و خراسان رضوی قرار دارد و این ظرفیت باید باهدف صادرات به تولید خود ادامه دهد، زیرا طبق برآوردهای انجام‌شده در آسیای میانه و شرق آفریقا، کاشی و سرامیک ایران با کیفت بالا و قیمت مناسبی که دارد، مشتریان بیشتری نسبت به محصولات چینی بی‌کیفیت ارزان و محصولات باکیفیت گران اسپانیایی دارد. در ارزیابی‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت کشور مشخص‌شده است که صادرکنندگان با مشکلات زیادی اعم از مشکلات بانکی در خارج از کشور، حمل‌ونقل و بازاریابی مواجه هستند. معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان دراین‌باره می‌گوید: با اختصاص یارانه حضور در نمایشگاه‌ها، حمل‌ونقل و مشوق‌های صادراتی می‌توان زمینه تولید بهتر برای صادرات بیشتر را در بین واحدهای تولیدی سرامیک کشور فراهم ساخت و باهدف صادرات، مازاد تولید نسبت به تقاضا را به کشورهای آسیای میانه و شرق آفریقا که فعالیت خوبی در ساخت‌وساز دارند صادر کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار