نبود دیپلماسی اقتصادی مانعی بزرگ بر سر صادرات

مدیرعامل شرکت سیمان سپاهان با تاکید بر اینکه نبود دیپلماسی اقتصادی از جمله موانع صادرات در کشور است، گفت: سال گذشته ۵۰ میلیون تن فروش و تولید سیمان در کشور داشتیم و همچنین میزان صادرات ۵ میلیون تن بود که این آمار نشان دهنده ۲۰ میلیون تن مازاد سیمان است.

مدیرعامل شرکت سیمان سپاهان با تاکید بر اینکه نبود دیپلماسی اقتصادی از جمله موانع صادرات در کشور است، گفت: سال گذشته ۵۰ میلیون تن فروش و تولید سیمان در کشور داشتیم و همچنین میزان صادرات ۵ میلیون تن بود که این آمار نشان دهنده ۲۰ میلیون تن مازاد سیمان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا محمد اسعدی شامگاه گذشته در حاشیه سومین نمایشگاه بین المللی سیمان، بازار، صادرات، تجهیزات اصفهان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ظرفیت اسمی سیمان در کشور ۸۵ میلیون تن است، اظهار داشت: سال گذشته ۵۰ میلیون تن فروش و تولید سیمان در کشور داشتیم و همچنین میزان صادرات ۵ میلیون تن بود که این آمار نشان دهنده ۲۰ میلیون تن مازاد سیمان است.

وی پیرامون وضعیت سیمان کشور، بیان داشت: صنعت سیمان کشور با وجود تمام مشکلات در سال گذشته و سال جاری با وجودی که بخش ساختمان رشد منفی در کشور داشت با همگرایی در کل صنعت با زیر ظرفیت اسمی خود به تولید ادامه داد و اشتغال خود را حفظ کرد.

مدیرعامل شرکت سیمان سپاهان تاکید کرد: در عرصه تولید ما باید با جذب بازارهای خارجی و تنوع تولید، به صادرات دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه سالانه در جهان ۸.۵ میلیارد مکعب بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصارف متعددی برای این محصول تعریف شده است، افزود: در حال حاضر از محصول سیمان در زمینه‌های متعدد استفاده می‌شود که از جمله مهمترین آنها می‌توان به صنعت ساختمان، مبلمان شهری و المان‌های شهری اشاره کرد.

اسعدی افزود: تولید سیمان در کشور به دلیل در دسترس بودن مواد اولیه دارای مزیت است و لازمه رونق این بخش تعریف مصارف جدید برای این محصول پرکاربرد است.

وی تصریح کرد: یکی از مصارف جدیدی که برای سیمان پیشنهاد می‌شود، جایگزینی رویه‌های بتنی در جاده‌ها به جای آسفالت است که از دوام بالاتری برخوردار بوده و عمر مفید بیشتری دارد.

مدیرعامل شرکت سیمان سپاهان کاهش تقاضا در صنعت سیمان را یکی از مهمترین مشکلات پیش روی این صنعت دانست و بیان داشت: تغییر الگوی مصرف سیمان می‌تواند به افزایش تقاضای این محصول کمک کند و با توجه به کیفیت بالای محصولات تولید شده، در بخش‌های مختلف به کار گرفته شود.

وی با اشاره به بازار صادراتی سیمان، گفت: با توجه به ظرفیت تولید سیمان، توان صادرات این محصول وجود دارد اما مهمترین مشکلی که بر سر راه صادرات این محصول قرار دارد، کم بودن ابزارهای صادراتی و حمل نقل در کشور است.

اسعدی با اشاره به اینکه بحث محیط زیست، موضوع بسیار مهمی است و وجود مشکلاتی نظیر ریزگردها و آلاینده‌ها در کشور، این موضوع را بسیار حیاتی کرده است، افزود: در سیمان سپاهان تلاش شده تا با نصب آخرین نسل از فیلترهای تصفیه هوا، از ورود آلودگی به محیط زیست جلوگیری شود.

به گفته وی، تبدیل حرارت خروجی از کوره‌ها به انرژی الکتریکی دیگر اقدام مورد نظر شرکت بوده که نیازمند حمایت دولت در بحث قیمت‌گذاری این نوع انرژی است.

مدیرعامل شرکت سیمان سپاهان در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از ضایعات موجود در زباله‌های شهری می‌توانند منابع سوختی کارخانه‌های سیمانی باشند، بیان داشت: اجرای این روش نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش آماده‌سازی زباله‌ها است و هزینه‌های این خطوط تولید از توان کارخانه‌ها خارج است، بنابراین اگر دولت در این موضوع ورود کند، صرفه‌جویی مناسبی صورت خواهد پذیرفت.

وی همچنین با اشاره به اینکه مازاد تولید یکی از موضوعات مهم در صنعت سیمان است، تاکید کرد: می‌توان این مازاد تولید را صادر کرد اما موانعی بر سر راه صادرات وجود دارند که نبود زیرساخت‌های حمل‌ و نقل و امکانات پایین بنادر از جمله این مشکلات است.

اسعدی تصریح کرد: راه‌آهن نیز در کشور ما گسترش چندانی پیدا نکرده اما ظرفیت موجود نیز به دلیل بالا بودن قیمت حمل کالا، از صرفه چندانی برخوردار نیست و در حال حاضر هزینه حمل ریلی از هزینه حمل جاده‌ای بالاتر است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه نبود دیپلماسی اقتصادی از جمله موانع صادرات در کشور است که وزیر امور خارجه نیز به آن اشاره کرده است، افزود: مشکلاتی که سال گذشته در عراق برای صادرات سیمان ایران اتفاق افتاد، در صورت وجود دیپلماسی اقتصادی قابل حل است.

مدیرعامل شرکت سیمان سپاهان با بیان اینکه بنادر کشور نیز به جز بندرعباس از امکانات مناسبی برخوردار نیستند، تاکید کرد: متاسفانه نرخ‌های بالای حمل بار توسط کشتیرانی نیز بر حجم موانع صادرات افزوده است.

وی نقش دانشگاه‌ها را در شناسایی بخش‌های مصرف‌کننده سیمان مؤثر دانست و افزود: دانشگاه‌ها با انجام تحقیقات خود در زمینه‌های طراحی مبلمان شهری و روش‌های نوین شهرسازی می‌توانند در ایجاد تقاضای جدید در صنعت سیمان اثرگذار باشند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار