کاشان شهر جهانی خلاق در صنایع دستی

شست هم‌اندیشی تأسیس پايگاه ميراث فرهنگي گردشگري بازار كاشان باهدف احیای بازار برگزار شد.

اصفهان امروز: نشست هم‌اندیشی تأسیس پايگاه ميراث فرهنگي گردشگري بازار كاشان باهدف احیای بازار برگزار شد.

در این نشست که باهدف احیا و بهسازی این بنای تاریخی به همت منطقه یک شهرداری کاشان برگزارشده بود نایب‌رئیس شوراي اسلامي شهر كاشان اظهار کرد: بازار تاريخي كاشان به‌عنوان بزرگ‌ترین اثر تاريخي این شهر محسوب می‌شود.

حسین‌علی وكيل بابیان اینکه این بازار از بزرگ‌ترین حوزه‌های فرهنگي كاشان است، گفت: متأسفانه در ساليان اخير بناي فاخر بازار کاشان كه به‌عنوان ستون فقرات بافت تاريخي این شهر شناخته می‌شود، مورد غفلت و بی‌توجهی قرارگرفته است.

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته توسط ناحیه بازار شهرداری کاشان، تصریح کرد: در این بنای باارزش تاریخی باوجود ظرفیت‌های تجاري، گردشگري و تاريخي که دارد اقدام اساسي برای احيا و معرفي آن صورت نگرفته است.

وی با اشاره به سیاست‌های اخير دولت تدبير و اميد در خصوص توسعه گردشگري و اهتمام شوراي اسلامي شهر بیان کرد: با الگوپذیری از شهرهاي بزرگ نظير تبريز، به‌عنوان يك پروژه كلان ملي و اولویت‌دار به زمینه‌سازی ثبت جهاني بازار كمك می‌شود و از طريق رهگذر قانوني و حقوقي، زمینه‌سازی لازم براي اين مهم تحقق می‌یابد.

وکیل افزود: می‌توان گفت بستر اوليه براي اقدامات فوق، ايجاد پايگاه ميراث فرهنگي بازار تاريخي كاشان است كه بايد تلاش كنيم تا مراحل قانوني و اخذ مجوزهای لازم از سازمان‌های مربوط اخذ شود.

نایب‌رئیس شوراي اسلامي شهر كاشان به اقدامات مهم و اساسي در خصوص احیای بازار کاشان اشاره کرد و گفت: تأسیس و تجهيز دفتر پايگاه دائمي ميراث فرهنگي بازار، ايجاد بانک‌های اطلاعاتي، گردآوری اسناد تاريخي، سوابق بازار و نيز استفاده از مشاوران و گروه‌های پژوهشي و ارتباط با مراكز علمي و فرهنگي، مستندسازی و طي مراحل ثبت جهاني بازار (تدوين روش نامه)، پيگيري و بازدید از بازار تبريز، اقدامات لازم براي شناسايي و جذب سرمایه‌گذاران علاقه‌مند در گردشگري بازار و نهایتاً ثبت جهاني كاشان به‌عنوان "شهر جهاني خلاق در صنایع‌دستی" ازجمله ای اقدامات است.

علی رسول‌زاده رئیس شوراي شهر بر حضور جدی‌تر سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان متولی این امر تأکید کرد و گفت: برای دستیابی به این هدف توجه به آسیب‌شناسی اطراف بازار، بازديد از شهرهاي موفق در امر احيا و مرمت، احياي تميچه هاي متروكه از طريق جذب سرمایه‌گذار و تدوين برنامه مدون براي نجات بخشي بازار از اهمیت بالایی برخوردار است. علی‌اکبر حلي از ديگر سخنرانان نشست، با اشاره به اقدامات دهه 80 در مرمت بخشي از بازار موضوع احياي کارگاه‌های كاشي سازي سنتي، احياي موزه فرش كاشان و احياي مشاغل سنتي و فراموش‌شده را از الزامات و اولویت‌های پايگاه پژوهشي بازار برشمرد.

در ادامه محسن جاوري رئیس اداره ميراث فرهنگي، صنایع‌دستی و گردشگري كاشان، بابیان اينكه سازمان ميراث، آمادگي مشاركت در اجراي طرح‌های مرمتي را دارد، پيشنهاد داد تفاهم‌نامه‌ای بين بازاريان و سازمان ميراث به‌صورت مشترك باهدف استفاده از اعتبارات ويژه تدوین شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار