ایران دومین رکورددار سوزاندن گاز فلر بین اعضای اوپک

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: روزانه حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون مترمکعب گاز فلر در میادین مختلف می سوزد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: روزانه حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون مترمکعب گاز فلر در میادین مختلف می سوزد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا علی بختیار با اشاره به یکی از وعده های وزیر نفت مبنی بر به صفر رسیدن گاز همراه با نفت طی ۴ سال آینده، اظهار داشت: موضوع گازهای همراه از مهمترین و جدی ترین موضوعات حوزه نفت کشور محسوب می شود، چرا که ایران عضو کنوانسیون کیوتو بوده و از سوی دیگر موضوعات زیست محیطی به عنوان اولویت دارترین موضوعات جهانی مطرح است.

وی افزود: امروز موضوع گازهای گلخانه ای به صورت جدی در جهان مطرح است و از سال ۲۰۲۰ به بعد کشورهایی که CO۲ تولید می کنند مشمول جرایم سنگین از سوی سازمان GEF، کنواسیون کیوتو و سایر کنوانسیون های زیست محیطی می شوند.

عضو کمیسیون انرژی در مجلس با بیان اینکه ایران در بین کشورهای عضو اوپک دومین کشوری بوده که گاز همراه با نفت می سوزاند، ادامه داد: کشورهایی همانند عربستان از ابتدا برای توسعه میادین خود به جمع آوری گازهای همراه توجه ویژه ای داشته اند و سیستم زیروفلرینگ را اجرا کرده اند.

مشکل کندی پیشرفت پروژه در ان. جی. ال سیری نیز وجود دارد

وی با بیان اینکه اکنون حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون مترمکعب گازهای همراه در میادین مختلف به ویژه میادین غرب کارون و میادین حوزه خلیج فارس می سوزد، یادآور شد: ان. جی. ال خارک حدود ۱۵ سال است که اجرایی نشده و اگر با این روند جلو پیش رود ان. جی. ال خارک زمانی به نتیجه می رسد که دیگر گازی در خارک باقی نمانده است.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس با بیان اینکه مشکل کندی پیشرفت پروژه در ان. جی. ال سیری نیز وجود دارد، افزود: مرکز سیری اکنون با ۴۰ درصد خوراک کار می کند و در ان. جی. ال خارک نیز تنها اسکله آن بزرگتر شده و حجم قرارداد آن افزایش می یابد اما نتوانسته اصل ان جی ال را به نتیجه برساند.

باید هر چه سریعتر از سوزاندن این گازها جلوگیری شود

وی ادامه داد: مقرر شده ان. جی. ال ۳هزار و ۲۰۰ در منطقه غرب کارون راه اندازی شود، اما میادین آزادگان های شمالی و جنوبی، یادآوران، یاران جنوبی و شمالی گاز زیادی می سوزانند، در حالی که از ابتدای بهره برداری قرار بود که زیروفلرینگ اجرا شود، اما به دلیل مشترک بودن این میادین بحث زیست محیطی آن به فراموشی سپرده شد و چالش های جدی در این بخش ها به وجود آمد.

بختیار با بیان اینکه وضعیت اسف باری در عسلویه از گازهای سوزانده شده ایجاد شده است، اظهار داشت: در تمام پالایشگاه های گازی در عسلویه از فازهای قدیمی ۱ تا ۶ و فازهایی که اخیرا ساخته شده از فاز ۱۵ تا ۱۸ تماما گاز سوزانده می شود که باید هر چه سریعتر از سوزاندن این گازها جلوگیری شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: برای جمع آوری گازهای همراه با نفت به سرمایه گذاری و استفاده از تکنولوژی های جدید که بتوان گازهای همراه را سوزاند، نیاز است و از موضوعات تزریق و تبدیل به برق و سایر تکنولوژی ها در این زمینه استفاده شود.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار