روایت‌های کهن به زبان جدید

نمایش «آهای تو دیگه کی هستی؟» به کارگردانی اسدالله اسدی، کارگردان برجسته اصفهانی این روزها با همکاری تالار هنر اصفهان به روی صحنه است.محمدرضا رهبری، مدیر تالار هنر اصفهان در مراسم افتتاحیه این نمایش با ابراز خوشنودی از اجرای برنامه زنگ تئاتر، درحاشیه این نمایش اظهار داشت: خوشحالیم که با افتتاح کانون نمایش کودک این تئاتر اجرا می شود و ما شاهد به صدا درآمدن زنگ تئاتر هستیم؛ زنگی که امیدواریم همیشه در اصفهان به گوش برسد.

اصفهان زیبا: نمایش «آهای تو دیگه کی هستی؟» به کارگردانی اسدالله اسدی، کارگردان برجسته اصفهانی این روزها با همکاری تالار هنر اصفهان به روی صحنه است.محمدرضا رهبری، مدیر تالار هنر اصفهان در مراسم افتتاحیه این نمایش با ابراز خوشنودی از اجرای برنامه زنگ تئاتر، درحاشیه این نمایش اظهار داشت: خوشحالیم که با افتتاح کانون نمایش کودک این تئاتر اجرا می شود و ما شاهد به صدا درآمدن زنگ تئاتر هستیم؛ زنگی که امیدواریم همیشه در اصفهان به گوش برسد.

اسدالله اسدی، کارگردان این نمایش می‌گوید: این کار ویژه گروه سنی نوجوان و اقتباسی از یکی از داستان‌های کتاب «جوامع الحکایات و لوامع روایات» اثر محمد عوفی و کتاب «ببر دیوانه و مرد فرزانه» نوشته قطب‌الدین صادقی است.او ادامه می دهد: نمایش در فضایی خاص و نوآورانه و تا حدی شاد و رنگی و در نهایت ساده و کم خرج ویژه گروه سنی کودک و نوجوان طراحی شده است که البته اقتباس از داستان‌های «جوامع الحکایات و لوامع روایات» اثر محمد عوفی و کتاب«ببر دیوانه و مرد فرزانه» نوشته قطب‌الدین صادقی روایت را به سمت مخاطب بزرگسال برده؛ تا جایی که گاهی مخاطب بزرگسال نیز در درک مفهوم و منظور دیالوگ‌ها به مشکل بر می‌خورد.طراحی لباس بازیگران نمایش از دیگر مواردی است که مخاطب را به اندیشه باز خواهد داشت؛ زیرا لباس برخی از این نقش‌های حیوانی لباس عادی مردم کوچه و خیابان است و ربطی به نقش حیوانی آنان ندارد. این پیشکسوت تئاتر اصفهان اعتقاد دارد: در اصفهان برای تئاتر هزینه و بودجه‌ کافی در نظر گرفته نمی‌شود؛ به این صورت که برای حمایت از تئاتر از سوی مسئولان، هیچ‌گونه حمایت مالی از سوی ارشاد صورت نمی‌گیرد. انجمن نمایش نیز درآمدی ندارد و بدون بودجه کاری انجام نمی‌شود.

داستان ببر روزنامه‌خوان
داستان«آهای تو دیگه کی هستی؟» با روایت از زبان قصه‌گو آغاز می شود. او به روایت داستانی می پردازد که در آن مردی ماری را در آتش می‌بیند و کیسه بر چوب بسته و مار را نجات می‌دهد. در صحنه نمایش اتفاق دیگری می‌افتد؛ از مار و مرد شتر سوار خبری نیست؛ نقش اول این داستان را ببری دانا که روزنامه می‌خواند بازی می‌کند. مار تصمیم می‌گیرد تا مرد یا شترش را نیش بزند و در صحنه بازی مرد جهانگرد ببر روزنامه‌خوان را نجات می‌دهد تا عدالت را برقرار کند؛ اما ببر تصمیم می‌گیرد او را بخورد. داستان از آنجا قوت می‌گیرد که ببر و مرد با هم به سفر می‌پردازند تا با دیگران مشورت کنند و ببینند حق با کیست و آیا ببر باید مرد را بخورد؟

سفری پر ماجرا
در طول این سفر پر ماجرا این دو با افراد زیادی برخورد می‌کنند. فیلی که هویت خود را گم‌کرده، یکی از شخصیت‌های جذاب داستان است. او که گله‌مند از مردم شهر قصه است رای به بدی می‌دهد. مردم شهر قصه او را آنچنان تحت فشار گذاشته اند که از انسان‌ها متنفر شده است.شازده کوچولو نیز حضوری زیبا در این داستان دارد. او که پیام‌آور محبت است، داستان اهلی کردن را بار دیگر برای دوستداران خود تعریف می‌کند؛ اما این برخورد نیز سودی ندارد؛ زیرا جهانگرد اهلی کردن را نمی‌داند.این برخوردها ادامه پیدا می‌کند و نقطه عطف داستان «آهای تو دیگه کی هستی؟» با هوشمندی نویسنده خود را نمایان می‌کند و خط سیر داستان به کلی تغییر می‌کند.صحنه‌پردازی ساده و کاربردی در کنار موسیقی زنده در این نمایش بسیار قابل توجه است. تار و گیتار در کنار هم مانند ترکیب ادبیات کهن و مدرن بود که در این داستان مد نظر بود. مرد شتر سواری که در داستان امروزی به جهانگرد و وبگرد بدل شده بود و مار سخنگو که به ببر دانا بدل گشت، به همراه کنایه‌های زیبا در این داستان مورد توجه بود.نورپردازی نیز بسیارحساب شده بود. استفاده از چندین تکنیک نوری بدون بزرگ‌نمایی نورپردازی نکته‌ای است که کمتر به آن توجه می‌شود؛ اما اسدالله اسدی به‌خوبی نشان داد که قصد تحمیل تکنیک به مخاطب را ندارد.بازیگران این نمایش در نقش‌های خود درخشیدند؛ اما بازی پیرمرد و ببر بسیار قابل توجه بود. بازی نرم و روان به همراه دیالوگ های عامیانه و امروزی به‌سادگی با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. حرکات بازیگران به همراه موسیقی بر زیبایی بازی ها افزوده بود؛ گویی موسیقی مانند کلامی روایتگر از زبان بازیگران به نمایش درمی‌آید.از دیگر نکات مهم در بازی های این نمایش حرکات موزون بازیگران به همراه موسیقی است که نشان از هوشمندی بازیگردان دارد. گاهی خط داستانی بدون آنکه کلامی ردوبدل شود با این حرکات بیان می‌شد که توانمندی کارگردان را به نمایش درمی‌آورد.

درجست وجوی فهم جهان‌های تازه
در بروشور این نمایش و در شرح آن آمده است: دنیای نوجوان، دنیای جست وجو و پرسش است و فهم جهان‌های تازه. نمایش«آهای تو دیگه کی هستی؟» جست وجویی است که بر پایه این نگاه شکل گرفته و کوشیده به مفاهیمی چون نیکی و بدی از منظری تازه بنگرد و این پرسش را مطرح کند که آیا در مقابل رفتار نیک به دیگری باید انتظار نیکی داشت یا ممکن است پاسخ به عمل نیک ما بدی هم باشد؟!در این نمایش که تا 12 شهریور به روی صحنه است؛ بیژن گنجعلی نقش مرد جهانگرد، شهران باقری نقش ببر، مهدی فدایی نقش مرد قصه‌خوان، مهراد باقری نقش پسر دوچرخه سوار، امین طاهری نقش فیل، حمید اکبری نقش سایه باز، حمید کردسیچانی نقش روباه، سینا فاضلی نقش شازده کوچولو، سهیلا توکلی نقش درخت، علیرضا خدری و مهدی بصراوی نقش یکی از مردم را بازی می‌کنند.نویسندگی و کارگردانی اثر بر عهده اسدالله اسدی است و عرفان عیدی‌وند به عنوان دستیار کارگردان او را همراهی می‌کند.ساســان حـــافظی، آرش حــافظی و فرنــاز مظاهری موسیقی زنده این نمایش را اجرا کرده و سهیلا توکلی مدیر صحنه، احمد پناه نجات طراح صحنه، اکرم ابوالمعالی طراح لباس، مهراب شاپورزاده طرحی صورت‌هاو گریم، آرزو شیروانی روابط عمومی و پریچهر نظامی طراحی پوستر و بروشور «آهای تو دیگه کی هستی؟» رابر عهده داشته اند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار