بهره‌برداری از دو پروژه بزرگ کشاورزی و برق در شهرستان شاهین‌شهر و میمه

طی سفر یک‌روزه وزیر امور اقتصادی و دارایی در استان اصفهان طرح‌هایی در حوزه‌های مختلف به مناسبت هفته دولت با حضور مسئولین استانی و شهرستانی در شاهین‌شهر افتتاح شد.

سویا رضایی-اصفهان امروز: طی سفر یک‌روزه وزیر امور اقتصادی و دارایی در استان اصفهان طرح‌هایی در حوزه‌های مختلف به مناسبت هفته دولت با حضور مسئولین استانی و شهرستانی در شاهین‌شهر افتتاح شد. 303 طرح کشاورزی استان اصفهان با سرمایه‌گذاری یک هزار و 610 میلیارد ریال، 154 طرح فنی مهندسی و آب‌وخاک، 47 طرح تولید دام، طیور و آبزیان، 50 پروژه در صنایع گیاهی، سه طرح در صنایع کشاورزی، 48 طرح در امور عشایر و چند طرح در امور عمرانی و خدماتی در نقاط مختلف استان اصفهان به بهره‌برداری رسید.

گستره این طرح‌ها در تمامی شهرستان‌های استان اصفهان بود که موجب ایجاد فرصت شغلی برای 993 نفر و تثبیت اشتغال برای یک هزار و 743 نفر خواهد شد، همچنین 9 هزار و 844 خانوار نیز از این طرح‌ها به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بهره‌مند می‌شوند.

افتتاح دو طرح بزرگ کشاورزی و برق در شهرستان شاهین‌شهر و میمه

در شهرستان شاهین‌شهر و میمه دو طرح با عناوین «افزایش ظرفیت پست 63/400 کیلوولت نیروگاه شهید محمد منتظری» و «950 هکتار آبیاری تحت‌فشار در مجموعه اراضی کشاورزی شرکت مکانیزه اصفهان کشت» در مورچه‌خورت به بهره‌برداری رسید. در این مراسم‌ها دکتر وزیر امور اقتصاد و دارایی ضمن تأکید بر نام‌گذاری سال با عنوان اقتصاد مقاومتی- تولید و اشتغال گفت: اهمیت این مبحث تا حدی است که دو سال پیاپی مقام معظم رهبری روی آن تأکیددارند. مسعود کرباسیان ادامه داد: دولت مسیر خوبی را طی کرده است به‌طوری‌که تورم از 40 درصد نزدیک به یک‌رقمی شده، همچنین سهم درآمدهای غیرنفتی بیشتر از نفت شده و همه این موارد کمکی برای بهبود یافتن ادامه مسیر خواهد بود.

کاهش نرخ سود بانکی

وی افزود: دغدغه ما در تولید کم شده است و در حال حاضر موضوع وارد شدن به بازار مصرف بررسی می‌شود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به جدیت دولت در کاهش نرخ سود بانکی اظهار داشت: این تصمیم بر اساس کار کارشناسی و علمی گرفته‌شده است و نرخ سود بانکی بالا ضد اشتغال است. کاهش نرخ سود بانکی نه‌تنها باعث تورم نمی‌شود بلکه باعث کاهش تورم و زمینه‌ساز اشتغال‌زایی خواهد شد. وی حرکت به سمت اجرای عدالت مالیاتی با اجرای طرح جامع مالیاتی و به‌ویژه توجه به مالیات بر ارزش‌افزوده، خصوصی‌سازی و مردمی کردن اقتصاد، برخورد با واردات، اقتصاد مقاومتی، مبارزه بارانت خواری، بهبود مستمر فضای کسب‌وکار و جلب سرمایه‌های خارجی را از دیگر برنامه‌های دولت دوازدهم برشمرد.

نقش خصوصی‌سازی در چابک سازی دولت

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به نقش خصوصی‌سازی در چابک سازی دولت، گفت: خصوصی‌سازی یکی از اولویت‌های دولت دوازدهم است و دولت با واگذاری شرکت‌های خود به بخش خصوصی باید خود را کوچک کند. کرباسیان با تأکید بر نقش مهم سرمایه‌گذار خارجی افزود: پس از برجام شاهد اتفاقات خوبی در کشور بودیم و باید منتظر اتفاقات خوب بعدی باشیم. وی ادامه داد: اصفهان توانایی بالایی در اجرای پروژه‌ها دارد و همان‌طور که از توانایی‌های داخلی استفاده می‌کند باید بتواند از سرمایه‌گذاران خارجی نیز بهره‌مند شود. وزیر امور اقتصاد و دارایی تصریح کرد: اگر بخواهیم به رشد 8 درصدی برسیم باید زیرساخت‌های مناسب برای فعالیت‌های صنعتی فراهم کنیم.

مصرف 92 درصدی منابع بانکی

در مراسم‌های بهره‌برداری از 303 پروژه در استان اصفهان که به‌صورت نمادین انجام شد استاندار اصفهان گفت: اگر بر اساس طرحی که در مجلس مطرح‌شده است، درصدی از مالیات‌های اخذشده از اصفهان به این استان بازگردد، بخشی از منابع برای توسعه استان تأمین خواهد شد. دکتر رسول زرگرپور خاطرنشان کرد: به‌رغم اینکه اصفهان به یک استان توسعه‌یافته معروف شده است، ولی در برخی شاخص‌ها از برخی استان‌های کمتر توسعه‌یافته نیز محروم‌تر است. وی به حجم منابع سیستم بانکی در این استان اشاره کرد و اظهار داشت: در سال 92 حجم منابع سیستم بانکی 360 هزار میلیارد ریال و مصارف آن 50 درصد بود درحالی‌که امسال به‌رغم اینکه حجم منابع سیستم بانکی در استان 820 هزار میلیارد ریال شد، مصارف آن 92 درصد شده است که با اختصاص تسهیلات کشوری این مبلغ به 100 درصد می‌رسد.

بهره‌برداری از یک هزار و 655 پروژه استانی در هفته دولت

استاندار اصفهان در ادامه به طرح‌های بهره‌برداری شده طی هفته دولت در این استان اشاره کرد و گفت: در هفته دولت یک هزار و 655 پروژه بااعتبار 26 هزار و 500 میلیارد ریال در استان اصفهان به بهره‌برداری رسید. زرگرپور افزود: 68 درصد سرمایه‌گذاری این طرح‌ها توسط بخش خصوصی، 24 درصد توسط بخش عمومی و هشت درصد توسط دولت انجام‌شده است. وی اضافه کرد: به‌رغم محدودیت منابع مالی دولت، استان اصفهان طی چهار سال گذشته از کمترین منابع دولتی استفاده کرده است. وی ادامه داد: در طول سه سال گذشته 12 هزار و 500 پروژه بااعتباری بیش از 105 هزار میلیارد ریال در اصفهان سرمایه‌گذاری شده است که سهم 70 درصدی این سرمایه‌گذاری را بخش خصوصی، 20 درصد را بخش عمومی مانند شهرداری‌ها و تنها 10 درصد را دولت بر عهده داشته است. استاندار اصفهان با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در سال جاری در این استان، اظهار داشت: تلاش شده تا روند توسعه استان اصفهان روند قابل قبولی داشته باشد.

شاهین‌شهر مهاجرپذیر است

در ادامه مراسم‌های بهره‌برداری نماینده مردم شهرستان شاهین‌شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی از مشکلات این استان سخن گفت و تأکید کرد: امروزه سرمایه‌گذاران ما به لحاظ شرایط بهتر در مکان‌های دیگر، از این استان خارج می‌شوند و لازم است ما شرایط سرمایه‌گذاری برای آن‌ها را فراهم کنیم. حسینعلی حاجی افزود: تمامی شهرها «دروازه تهران» های آبادی دارند، اما در این استان، میمه و شاهین‌شهر با مشکلات متعددی همچون اشتغال مواجه هستند، شاهین‌شهر شهری مهاجرپذیر است و هرساله با رشد 6/5 درصد جمعیت روبرو می‌باشد، کمک شما و تلاش ما مطمئناً در آبادی این شهرها کارساز خواهد بود. وی تأکید کرد: در این منطقه ظرفیت خوبی به‌عنوان برق خورشیدی وجود دارد که نیازمند سرمایه‌گذاری از این استعداد می‌باشد. وی با گله‌مندی از صنایع بزرگ این منطقه گفت: متأسفانه پالایشگاه و نیروگاه در جذب نیروهای بومی بسیار ضعیف عمل کرده‌اند و لازم است در اجرای مسئولیت‌های اجتماعی خود بیشتر همت کنند.

صنعت برق استان نیازمند سرمایه‌گذاری

مدیرعامل شرکت برق منطقه اصفهان نیز در مراسم افتتاح پروژه‌های کشاورزی و عمرانی در شاهین‌شهر گفت: صنعت برق استان سالانه به 250 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیازمند است. رسول موسی رضایی افزود: اگر صنعت برق به‌عنوان یک زیرساخت دچار مشکل شود، سایر بخش‌ها نیز با مشکل مواجه خواهد شد. وی اضافه کرد: متوسط هزینه خانوار در حوزه مخابرات و دیتا ماهانه 230 هزار تومان است درحالی‌که در بخش برق متوسط هر خانوار در ماه بین 15 تا 20 هزار تومان می‌شود. مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان خاطرنشان کرد: ارزانی قیمت انرژی و برق موجب شده به زیرساخت‌های برق توجه کافی نشود. مدیرعامل شرکت برق منطقه اصفهان خاطرنشان کرد: در حوزه جذب منابع و سرمایه‌گذاری خارجی دچار مشکل هستیم و نتوانسته‌ایم از سه منبع بانک توسعه اسلامی، توسعه آسیایی و بانک جهانی در این زمینه به‌خوبی استفاده کنیم.

ایجاد اشتغال در مورچه‌خورت شاهین‌شهر

مدیرعامل شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت سهامی خاص که متعلق به موسسه خیریه مرحومین علی و حسین همدانیان می‌باشد درباره طرح مورد بهره‌برداری گفت: در این مزرعه، 150 هکتار ذرت علوفه و 100 هکتار دانه روغنی کلزا با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری کاشته می‌شود. حسن صالح عاشق‌آبادی افزود: شرکت مکانیزه اصفهان کشت، علاوه بر محصولات زراعی علوفه‌ای، گوشت قرمز نیز تولید و روانه بازار داخلی می‌کند. وی ادامه داد: این طرح کشاورزی برای 80 نفر شغل مستقیم و 240 نفر شغل غیرمستقیم در مورچه‌خورت شهرستان شاهین‌شهر ایجاد کرده است. مدیرعامل شرکت مکانیزه اصفهان کشت خاطرنشان کرد: با استفاده از شبکه آبیاری تحت‌فشار، بازدهی مصرف آب کشاورزی در این شرکت، 60 درصد افزایش‌یافته است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار