صلح را از بشقاب خود آغاز کن

کارگاه آشنایی با مبانی حمایت از حیوانات و حقوق حیوانات با همت انجمن زمین برای همه و همچنین حضور جمعی از فعالان محیط‌زیست، برای اولین‌بار در کشور در استان اصفهان برگزار شد.

اصفهان زیبا: کارگاه آشنایی با مبانی حمایت از حیوانات و حقوق حیوانات با همت انجمن زمین برای همه و همچنین حضور جمعی از فعالان محیط‌زیست، برای اولین‌بار در کشور در استان اصفهان برگزار شد. سپهر سلیمی، فعال حقوق حیوانات و عضو انجمن زمین برای همه، با اشاره به مشکلات حیوانات در ایران و جهان بیان کرد: جریان حمایت از حقوق حیوانات در سال 1334 در ایران آغاز شد و اولین انجمن حمایت از حیوانات در همین سال شکل گرفت؛ اما پس از انقلاب منحل شد و بعد از آن در سال 1377 انجمن حمایت از حقوق حیوانات دوباره در تهران راه‌اندازی شد و به‌‌تبع آن در استان‌های دیگر از جمله اصفهان نیز شروع به فعالیت کرد.


سلیمی می‌گوید: در ایران زمانی حامیان حقوق حیوانات کم بودند؛ ولی مسیری که دنبال می‌کردند، مسیری درست بود؛ اما در حال‌حاضر این روند برعکس شده است؛ چرا که تعداد حامیان حقوق حیوانات اکنون، بیشتر شده؛ ولی مسیری که آنها دنبال می‌کنند، مسیر صحیحی نیست. این فعال حقوق حیوانات در بخش دیگری از سخنانش با تفکیک رفاه حیوانات و حقوق حیوانات، افزود: این دو موضوع با همدیگر متفاوت هستند؛ برای مثال تفکر حامی رفاه حیوانات معتقد است استفاده از حیوانات از لحاظ اخلاقی مانعی ندارد؛ مثلا می‌توانیم آنها را بخوریم؛ در آزمایشگاه‌ها از آنها استفاده کنیم؛ اسب‌‌سواری کنیم و... . این در حالی است که حامیان حقوق حیوانات این مسائل را برنمی‌تابند و آن را خلاف حقوق حیوانات می‌دانند. استدلال‌ آنها این است که انسان‌ها حق ندارند برای دست‌یابی به منافع خود از حیوانات استفاده بکنند. همچنین، حامیان رفاه حیوانات معتقد هستند: مصالح انسان نسبت به مصالح حیوانات در اولویت است؛ این در حالی است که حامیان حقوق حیوانات، خلاف این عقیده را دارند. سلیمی در ادامه با اشاره به اینکه طرفداران رفاه حیوانات معتقد هستند که رفتار انسانی با حیوانات تا جایی پذیرفتنی است که برای انسان‌ها مشکلی ایجاد نشود و انسان را مقدم بر حیوانات می‌دانند؛ این‌در‌حالی است که طرفداران حقوق حیوانات بر رفتارانسانی انسان با حیوان تاکید بسیار دارند. آنها می‌گویند باید آن دسته از عواملی را که منجر به فعالیت‌های حیوان‌آزاری می‌شود، از بین برد. عضو انجمن زمین برای همه در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد عمده طرفداران حیوانات در ایران در زمره حامیان رفاه حیوانات قرار می‌گیرند و عده خیلی کمی هستند که طرفدار حقوق حیوانات هستند. وی با اشاره به موانعی که باعث رعایت نکردن حقوق حیوانات می‌شود، تصریح کرد: شاید مهم‌ترین مانع در این زمینه این است که ما حق نداریم از حیوانات استفاده انسانی بکنیم؛ برای مثال گوشت آنها را بخوریم؛ از پوست و شیرشان استفاده بکنیم.

بنابراین تلاش ما این است که ابتدا در زمینه رفاه حیوانات گام‌های محکمی برداریم و سپس به واسطه آن به حمایت از حقوق حیوانات بپردازیم. این حامی حقوق حیوانات در ادامه سخنانش می‌گوید: آن‌طور که اعلامیه جهانی حقوق حیوانات آمده، همه حیوانات حقی برابر با زندگی انسانی در یک چارچوب بیولوژیکی متعادل دارند. این برابری نباید تنوع انواع و افراد انسانی را مبهم کند. همه حیوانات حق احترام دارند؛ هیچ حیوانی نباید در معرض برخورد نامناسب یا اعمال بی رحمانه قرار گیرد؛ اگر کشتن حیوانی لازم باشد، باید لحظه ای، بدون درد و بدون هیچ دلهره ای صورت گیرد. باید با مرده حیوان برخورد مناسب صورت گیرد. حیوانات وحشی حق زندگی و تولید نسلِ آزادانه در محیط زیست طبیعی خویش را دارند؛ محرومیت طولانی مدت از این آزادی و همچنین شکار و صید و هرگونه استفاده از حیوانات وحشی برای مقاصد غیر حیاتی برخلاف چنین حقی است؛ حیوانی که به انسان وابسته است، حق مراقبت و توجه ویژه دارد.

چنین حیوانی نباید به هیچ وجه رها شده یا به ناحق کشته شود؛ هر قسم پرورش حیوان یا بهره‌برداری از آن باید مناسب با فیزیولوژی و موقعیت حیوان باشد؛صحنه‌های تماشا، نمایشگاه‌ها و فیلم هایی که از حیوانات استفاده می کنند، باید بر حیثیت و موقعیت حیوانات احترام گذارده و هیچ خشونتی را به کار نبرند؛ آزمایش بر روی حیوانات موجب رنج فیزیکی و روانی و نقض حقوق حیوانات است؛ روش‌های جایگزین باید توسعه یافته و به‌گونه‌ای نظام مند اجرا شود؛هر فعل غیر ضروری منجر به مرگ حیوانات و هر گونه تصمیم منجر به چنین عملی به مثابه جنایت علیه حیات است؛ هر گونه فعلی که منجر به خطر افتادن گونه‌های وحشی گردد و هر قسم تصمیم منجر به چنین افعالی، نسل‌کشی، یعنی جنایت علیه گونه‌ها تلقی می شود؛ کشتار حیوانات وحشی، آلودگی و تخریب بیوتوپ‌ها {محدود های طبیعی زندگی حیوانات} نسل کشی تلقی می شود؛ شخصیت حیوانات و حقوق آنها باید به موجب قانون مورد شناسایی قرار گیرد؛ باید نمایندگانی در نهادهای دولتی برای دفاع و حمایت از حیوانات وجود داشته باشد و از دوران طفولیت باید آموزش و پرورش عمومی به منظور راهنمایی انسان جهت توجه، درک و احترام به حیوانات وجود داشته باشد.

سلیمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه انسان در کره زمین، سالانه حدود 58میلیارد حیوان می‌خورند، گفت: البته این آمار سوای آبزیان است و اگر مقدار آبزیانی را که می‌خوریم، نیز جزء این آمار به شمار بیاوریم، می‌توانیم بگوییم این رقم حدودسه برابر خواهد شد؛ به همین خاطر است که حامیان حقوق حیوانات همواره بر این شعار تاکید دارند که صلح را از بشقاب خودت آغاز کن.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار