واقعیت های بانک و بانکداری

بانک ها بعنوان متولیان و ابزار های پر قدرت نظام پولی و مالی امروز در ساختار اقتصادی و اجتماعی کشور نقش بارزی ایفا میکنند.

دهم شهریور همزمان با عید سعید قربان عید بندگی و اخلاص روز بانکداری اسلامی نامیده شده است.
بانک ها بعنوان متولیان و ابزار های پر قدرت نظام پولی و مالی امروز در ساختار اقتصادی و اجتماعی کشور نقش بارزی ایفا میکنند. از طرفی بانک محور بودن اقتصاد کشور در مقابل ضعف بازار سرمایه، زمینه ساز نقش تعیین کننده برای نظام بانکی در اداره جامعه و سرنوشت اقتصادی کشور شده است.
اهمیت و اولویت اشتغال و سرمایه گذاری در کشور و ضرورت بهره مندی تولیدکنندگان و کار آفرینان از سرمایه در گردش برای خروج از رکود نسبی و افزایش ظرفیت تولید بصورت مضاعفی به اهمیت نقش بانک ها افزوده است.
این در حالی است که از سنوات قبل و در شرایط رکود اقتصادی و پایین بودن نرخ سود تولید که میانگین آن 10 درصد اعلام شده و وجود موسسات مالی آزاد و غیر مجاز، بانک ها را وارد مسابقه ویرانگر جذب سپرده و پرداخت سود های متنوع بالای ۲۰ درصد نموده و نیز بخش عمده ای از منابع جذب شده در بخش املاک سرمایه گذاری و متوقف گردیده لذا زنگ خطر در مسیر ایجاد بن بست و ورشکستگی های بزرگ به صدا درآمده و در چنین شرایطی اقدام دولت دوازدهم به کاهش نرخ سود به ۱۵ درصد و پیگیری سیاست تثبیت این نرخ مثبت ارزیابی شده و گام مهمی در مسیر برون رفت از این بحران محتمل و پاسخ به تامین نیاز مالی کار آفرینی و قرار گرفتن سرمایه ها در مسیر تولید و اشتغال است.
البته میزان موفقیت این رویکرد به چگونگی همکاری بانک ها و موفقیت و اثر گذاری نظارت بانک مرکزی بر حسن انجام کار بستگی دارد؛ضمن اینکه استفاده از رویکرد دستوری صرف در برخورد با بانکها بدلیل استقلال عمل نسبی و ملاحظات نظام پولی و مالی و واقعیت های این حوزه کارآمد نخواهد بود و مجموعه اقدامات تکمیلی در کنار کاهش نرخ سود سپرده ها می‌بایست زمینه دستیابی به اهداف اصلاح نظام بانکی و تقویت اشتغال و سرمایه گذاری را فراهم نماید.
امید است لایحه اصلاح نظام بانکی که دولت به مجلس تقدیم نموده با فرض رسیدگی و تصویب مناسب بصورت اساسی مشکلات این حوزه مهم و تاثیرگذار را کاهش داده و مرتفع نماید.

اسفندیار تاجمیری
فرماندار شهرستان برخوار
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار