ايده هايی كه قبل از شكوفا شدن می بازند

دلایل متعددی در شكست استارت‌آپ‌ها در كشور تاثیرگذار هستند كه منجر به موفق نشدن صاحبان كسب وكارهای نوپا در مراحل ابتدای كاری آنها یا در ادامه مسیر فعالیتشان می شود. یک ایده اگر چه در نگاه نخست و در همان مراحل ابتدایی ممكن است ایده ای درخشان و مناسب ارزیابی شود؛ اما عاملی كه منجر به موفق نشدن بسیاری از كسب و كارهای نوپا در كشور شده، شروع یک كسب وكار بدون اعتبار سنجی است.

اصفهان زیبا: دلایل متعددی در شكست استارت‌آپ‌ها در كشور تاثیرگذار هستند كه منجر به موفق نشدن صاحبان كسب وكارهای نوپا در مراحل ابتدای كاری آنها یا در ادامه مسیر فعالیتشان می شود. یک ایده اگر چه در نگاه نخست و در همان مراحل ابتدایی ممكن است ایده ای درخشان و مناسب ارزیابی شود؛ اما عاملی كه منجر به موفق نشدن بسیاری از كسب و كارهای نوپا در كشور شده، شروع یک كسب وكار بدون اعتبار سنجی است. زمانی كه صاحبان كسب وكارهای نوپا بدون در نظر گرفتن ابعاد مختلف فقط به مطرح شدن ایده ای كه از نگاهشان مناسب و بدون نقص است فكر می‌كنند و با آگاهی نداشتن از شرایط و میزان تقاضای بازار مشغول به فعالیت می‌شوند، باید خود را برای مشكلاتی كه یكی پس از دیگری در ادامه مسیر جلوی راهشان سبز می‌شود آماده كنند.

از نگاه كارشناسان استارت آپی، تیم یابی ضعیف
و انتخاب نامناسب اعضای تیم از مولفه های دیگری است كه در شناخت فاكتورهای اصلی موفق نشدن استارت آپ ها در ایران به ذهن می رسد؛ ضمن اینكه نبود چهارچوب حقوقی مشخص برای استارت آپ ها و نداشتن توانایی كافی برای رویارویی با رقبای قدر در حوزه های مختلف فعالیت كسب و كارهای نوپا را نیز باید به آن اضافه كرد. در رابطه با این موضوع ناصر غانم زاده، مربی استارت آپ ها و مشاور كارآفرینی با اشاره به اصلی ترین عامل شكست استارت آپ‌ها در ایران به اصفهان زیبا می‌گوید: یكی از اصلی ترین دلایل شكست استارت آپ‌ها در كشور این است كه این دسته از كسب و كارهای نوپا پیش از آغاز فعالیت، ایده های خود را اعتبار سنجی نمی‌كنند در نتیجه به تولید محصولات و كالاهایی روی می آورند كه موردنیاز بازار نیست؛ بیشتر استارت آپ‌ها در كشور با مشتریان ارتباط برقرار نمی‌كنند و از همان مراحل نخست عاشق ایده خود می شوند و بدون توجه به سلایق مشتریان فعالیت خود را آغاز می‌كنند. غانم‌زاده اظهار می‌كند: ایده‌های صاحبان برخی كسب وكارهای نوپا در برخی مواقع كپی برداری از ایده های سایر استارت آپ‌ها در كشورهای خارجی است؛ در این شرایط مدل كسب وكار آنها باید متناسب با شرایط كشور تغییر پیدا كندو در صورتی كه ایده بومی باشد و یا از ایده های سایر استارت آپ ها در سایر كشورها كپی برداری شود، باید اعتبار سنجی شوند تا این كسب وكارها در مراحل بعدی فعالیت خود با شكست مواجه نشوند.

تشكیل تیم به صورت غیرحرفه ای و كمبود سرمایه
این مربی مجرب استارت آپ‌ها با اشاره به دیگر عوامل موفق نبودن استارت آپ ها در كشور توضیح می دهد: عامل بعدی شكست استارت آپ ها به تیم اجرایی و تیم بنیان‌گذار این كسب وكارهای نوپا ارتباط پیدا می‌كند؛ در مواقعی ویژگی‌های بنیان‌گذار به گونه ای است كه منجر به شكست كسب و كارهای نوپا در مراحل بعدی فعالیت می شود و در مواقعی هم فروشنده و بازاریاب مناسب و حرفه ای در یک تیم استارت آپی دیده نمی شود. به گفته این مشاور كارآفرینی، بسیاری از استارت آپ ها هم به دلیل كمبود منابع مالی دچار شكست می شوند؛ البته سرمایه‌گذاران نیز در مواقعی كه این كسب وكارهای نوپا از كاربر و مشتری كافی برخوردار نیستند تمایلی به سرمایه‌گذاری در این دسته از كسب و كارها ندارند و به این ترتیب استارت آپ ها با مشكل مواجه خواهند شد.

شكســت در میـــدان رقــابــت با ســایر استارت آپ ها
این مشاور كارآفرینی با اشاره به عدم توانایی برخی از استارت آپ‌ها در رقابت با سایر كسب وكارهای نوپا بیان می‌كند: وجود رقبای حرفه ای با برخورداری از ویژگی هایی همچون توانایی بیشتر در اعتبار سنجی ایده ها، برخورداری ازتیم حرفه ای و داشتن سرمایه كافی مزید بر علت شده و در نتیجه آن دسته از صاحبان كسب وكارهای نوپا كه در این موارد ضعیف تر هستند، قادر به رقابت با آنها نخواهند بود.

زیرساخت های اكوسیستم استارت آپی در مرحله نوزادی است
وی ادامه می دهد: برخی از استارت آپ ها در كشور روی محصول یا مشتریان خود تمركز ندارند و متمایل هستند كه هر نوع محصولی تولید كنند و با مشتریان در زمینه های مختلف ارتباط برقرار كنند که این مسیر اشتباه است. یــكی از دلایــل پیــروزی صــاحبــان كسب و كارهای موفق، تمركز آنها بر حوزه فعالیت اصلی آنهاست. این مربی استارت آپ‌ها می‌گوید:وجود قوانین پیچیده، زائد و قدیمی نیز از دیگر مولفه‌هایی است كه بر میزان موفقیت استارت آپ‌ها تاثیرگذار است؛ اكوسیستم استارت آپی كشور در مرحله نوزادی اســـت و زیـــرساخـــت هــای لازم بـــرای فعــالیــت استارت آپ ها نیز در همین مرحله قرار دارند، به همین دلیل برخی از استارت آپ ها با وجود این قوانین دچار مشكل می شوند.

نبــود چهــارچــوب حقــوقــی مشخص برای استارت آپ‌ها
«شكست استارت آپ‌ها یک امر طبیعی است و بیشتر استارت آپ ها در مراحل مختلف فعالیت خود دچار شكست می شوند؛ اما اینكه پس از شكست بتوانند دوام بیاورند و به فعالیت خود ادامه دهند نكته مهمی است»؛ این را مدرس کارآفرینی دانشکده صنایع دانشگاه صنعتی اصفهان به اصفهان زیبا می گوید. جمشید پرویزیان اظهار می‌كند: یكی از اصلی ترین دلایلی كه منجر به موفق نشدن استارت‌آپ ها می شود، این است كه هیچ قانون حقوقی برای به رسمیت شناختن استارت‌آپ‌ها در كشور وجود ندارد. درواقع قانون تجارت ایران چهارچوب مشخصی برای شركت های نوپا پیش بینی نكرده است تا تكلیف حقوقی كسب و كارهای نوپا در ایران مشخص شود. این مدرس كارآفرینی دانشكده صنایع دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه می دهد: به دلیل مشخص نشدن چهارچوب حقوقی برای فعالیت استارت آپ ها این كسب وكارهای نوپا از همان ابتدای فعالیت خود دچار مشكلات بیمه و مالیات می شوند. وی عنوان می كند: تنها حدود 5 درصد ایده صاحبان كسب وكارهای نوپا بازار پیدا می كنند، درمراحل ابتدای كار بسیاری از ایده ها عالی به نظر می رسند اما به تدریج صاحبان كسب و كارهای نوپا به این نكته پی می برند كه بازار لازم برای عملیاتی شدن ایده های آنها وجود ندارد. به گفته پرویزیان، یكی دیگر از عوامل موفق نشدن استارت آپ ها به تیم یابی و تشكیل تیم توسط آنها برمی گردد زیرا این كسب وكارهای نوپا تمرینی برای یافتن و پیدا كردن تیم ندارند و بدون شناخت كافی از اعضای تیم اقدام می كنند كه این امر منجر به شكست آنها پس از مدت زمان كوتاهی می شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار