تعطیلی ۴۰ درصد بنگاه‌های تولیدی در اصفهان

نائب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه به دلیل وضعیت نامناسب تولید استان، حدود ۴۰ درصد بنگاه‌های تولیدی تعطیل شده اند، گفت: دولت نباید برای کاهش نرخ تورم، دلارهای نفتی را به بازار تزریق کند باید تورم را با حمایت از تولید داخل کاهش دهد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه به دلیل وضعیت نامناسب تولید استان، حدود ۴۰ درصد بنگاه‌های تولیدی تعطیل شده اند، گفت: دولت نباید برای کاهش نرخ تورم، دلارهای نفتی را به بازار تزریق کند باید تورم را با حمایت از تولید داخل کاهش دهد.

مصطفی رناسی در گفت‌و گو با ایمنا با اشاره به وضعیت تولید اصفهان براساس رکود حاکم بر اقتصاد کشور، اظهار داشت: تعطیلی این میزان بنگاه های تولیدی برای صنعتی ترین استان کشور مطلوب نیست، اما با برطرف شدن رکود و رونق اقتصاد، این بنگاه‌ها دوباره به چرخه تولید باز می‌گردند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به فعالیت ۶۰ درصد دیگر بنگاه‌های تولیدی در استان اصفهان، بیان داشت: این میزان حدود ۲۰ درصد این واحدها فعال‌اند، اما بقیه زیان‌ده بوده و تولید آنها پائین‌تر از ظرفیت خود قرار دارد؛ چنانچه تعطیل شوند بانک‌ها و طلب‌کاران به سراغ آنها آمده و با نابودی و ورشکستگی کامل مواجه خواهند شد.

وی با انتقاد از قاچاق ۲۰ میلیارد دلاری کالا در سال بدون پرداخت هر گونه عوارض گمرکی و رقابت با تولید داخل، گفت: در این شرایط تولیدکننده داخی مجبور به پرداخت عوارض و مالیات و مالیات بر ارزش افزوده است.

نامطلوبی فضای کسب و کار با فساد

رناسی به وظیفه مبارزه با فساد توسط دولت تاکید کرد و اظهار داشت: متأسفانه فساد موجب نامطلوب شدن فضای کسب و کار و گرانی محصولات تولید داخل شده است.

وی با اشاره به بهای ارز و استفاده آن در بخش توسعه زیرساخت‌های کشور، تاکید کرد: نباید دلارهای نفتی صرف کالاهای مصرفی شود، بلکه باید صرف سرمایه‌گذاری در توسعه قرار گیرد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان افزود: دولت نباید برای کاهش نرخ تورم، دلارهای نفتی را به بازار تزریق کند، بلکه موظف است تورم را با حمایت از تولید داخل کاهش دهد.

نبود بهای واقعی نرخ ارز

وی تصریح کرد: متأسفانه امروز نرخ ارز بهای واقعی آن نیست، چرا که در سه سال گذشته مطابق آمار بانک مرکزی نرخ تورم حدود ۶۰ درصد افزایش یافته به گونه‌ای که قیمت کالاهای داخلی ۶۰ درصد بالا رفته، اما رقبای خارجی ما در این مدت ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند در نتیجه تولید داخل ۵۰ درصد مزیت رقابتی خود را از دست داده، چرا که قیمت ارز واقعی نبوده است.

رناسی خاطر نشان کرد: مطابق مصوبه مجلس نرخ ارز باید تسعیر شود که این اتفاق تاکنون نیفتاده بنابراین نرخ ارز باید آزاد شود؛ چرا اگر این مصوبه اجرایی می‌شد طی سه سال گذشته حداقل نرخ ارز باید با ۵۰ درصد افزایش به حدود ۵۵۰۰ تومان می رسید.

رانت در کشور با دلارهای مبادله‌ای

وی گفت: متأسفانه دلارهای مبادله‌ای موجب رانت در کشور شده بنابراین دلار باید تک نرخی شود و بازار قیمت آن را تعیین کند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه به هیچ وجه حامی تولید یارانه‌ای نیستیم، اظهار داشت: تولیدکننده‌ای باید سرپا باشد که توان رقابت با رقبای خارجی خود را داشته باشد، اما نباید بر سر راه فعالیت شان موانعی ایجاد کرد.

وی با تأکید بر اینکه دولت به تنهایی قادر به حمایت از تولیدکننده نیست، افزود: قوای سه‌گانه برای رفع مشکلات تولید باید دست به دست هم دهند؛ همچنین از دولت انتظار اجرای قوانین و عادلانه شدن قراردادهای بین بخش دولتی و خصوصی می‌رود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار