کتاب «هندسه در هنر معماری» رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب "هندسه در هنر معماری" به نویسندگی اکبر زمانی لنجانی، همزمان با روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی توسط سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در موزه حمام علیقلی آقا برگزار شد.

کتاب «هندسه در هنر معماری» رونمایی شد

به گزارش ایمنا، کتاب "هندسه در هنر معماری" و کاربرد آن در آموزش ریاضی، حاصل تلاش ارزشمند چندین و چند ساله اکبر زمانی لنجانی در تحقیق و محاسبه ریاضیِ اشکال هندسی در کاشی‌کاری و نمادهای مرتبط به هنر معماری اسلامی از ابتدا تا به حال است.
اکبر زمانی لنجانی نویسنده کتاب "هندسه در هنر معماری" در این مراسم با بیان اینکه در سال 1335 اولین کنفرانس ریاضی در اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: آن زمان یکی از اساتید بزرگ غربی در این کنفرانس از علاقه خود به هندسه در کاشی‌کاری تمدن اسلامی گفت و اینکه کتابی از احمد بن محمد سکزی وجود دارد که در آن تحقیق جامعی از هندسه و محاسبه اشکال کاشیگری شده است.
وی ادامه داد: من هم در این زمینه علاقه‌مند شدم و سال‌ها با تحقیق و مطالعه این کتاب و منابع موجود دیگر به ادامه این مبحث پرداختم.
این نویسنده تصریح کرد: اینکه ما معماران و کاشیکارهای خوب و زبردستی داشته‌ایم که آثاری فاخر و ماندگار معماری و تاریخی از آن‌ها به جا مانده، بدان جهت است که این استادکاران و کاشی‌کاران ایرانی در گذشته با ریاضی‌دانان نشست و مباحثه داشته‌اند. در این میان اوج کاشی‌کاری در تمدن اسلامی به قرن چهارم و پنجم هجری بازخواهد گشت.
وی ادامه داد: در مباحث این کتاب می‌توان مواردی چون تبدیل 2 مربع به یک مربع بزرگتر، 2 مربع غیرمساوی به یک مربع، تبدیل چند مربع به اشکال دیگر، استفاده از مثلث‌ها و چندضلعی‌ها برای تبدیل آن به اشکال هندسی و روش‌ها و معادلات بسیاری برای محاسبات و ترسیم هندسی را مشاهده کرد و درباره آنها به آسانی آموخت.
عباس مقتدایی، نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و عضو پژوهشکده هنرهای سنتی اسلامی نیز در این مراسم از همکاری اثربخش مرکز تحقیقات پژوهشکده هنرهای سنتی اسلامی با سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برای چاپ این کتاب و چندین پروژه تحقیقاتی دیگر استقبال کرد و گفت: داشته‌های ما باید جایی برای دیده شدن، الگوبرداری و ادامه پیدا کردن داشته باشند.
وی افزود: کتاب "هندسه در هنر معماری" به تألیف اکبر زمانی لنجانی یک نکته مهم دارد و آن هم کاربرد آن در آموزش ریاضی است که اهمیت آموزش و ماندگاری این تحقیقات برای فرزندان‌مان را نشان می‌دهد.
در بخش پایانی این مراسم کتاب "هندسه در هنر معماری" با حضور جمعی از مدیران و سرپرستان مراکز پژوهشی اصفهان رونمایی و به رسم یادبود هدیه‌ای به نویسنده کتاب اهدا شد.
این کتاب توسط موزه حمام علیقلی آقا سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان و با همکاری پژوهشکده هنرهای سنتی اسلامی در 1000نسخه و به قیمت پشت جلد 35هزار تومان منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان به معماری و ریاضیات قرار گرفته است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار