سه برند اصفهانی در رقابت با هزاران برند کشوری

اگر برند‌های کشوری‌ و وارداتی بازار شکلات، تافی و آبنبات سه هزار مورد باشند فقط سه مورد از آنها اصفهانی است که البته این سه مورد حتی در بازار‌ شکلات‌ استان خودشان نیز سهم زیادی ندارند، زیرا تولید عمده‌ گز‌ و پولکی باعث شده‌ تا اصفهان بازار بزرگ شکلات‌ها را کاملا به محصولات وارداتی واگذار کند، درحالی که بازار شکلات‌ به مراتب بزرگ تر از بازار گز و پولکی است.

اصفهان زیبا: اگر برند‌های کشوری‌ و وارداتی بازار شکلات، تافی و آبنبات سه هزار مورد باشند فقط سه مورد از آنها اصفهانی است که البته این سه مورد حتی در بازار‌ شکلات‌ استان خودشان نیز سهم زیادی ندارند، زیرا تولید عمده‌ گز‌ و پولکی باعث شده‌ تا اصفهان بازار بزرگ شکلات‌ها را کاملا به محصولات وارداتی واگذار کند، درحالی که بازار شکلات‌ به مراتب بزرگ تر از بازار گز و پولکی است. حتی طی سال‌های گذشته بعضی از تولید‌کنندگان اصفهانی کار خود را با تولید شکلات شروع کردند و سپس به سراغ بازار گز و پولکی رفتند. با این‌ حال هنوز سه برند اصفهان‌شکلات، سپاهان‌پانیذ و شیرین‌خوش‌نوش سپاهان پرچم‌ تولید شکلات، تافی و آبنبات در اصفهان را بالا نگه‌داشته‌اند.


اصفهان‌شکلات
اگر از مردم سطح شهر بخواهید که یک برند‌ اصفهانی در بازار شکلات‌ نام ببرند‌ با نتایج‌ جالبی مواجه‌ خواهید‌ شد. بیش از 40 درصد مردم اصلا پاسخی برای این سوال ندارند، 53 درصد از اعضای جامعه‌آماری شکلات‌هایی را نام می‌برند که اصلا اصفهانی نیست و 7 درصد باقی‌مانده نیز واژه‌ «کامور» را به زبان می‌آورند. کامور‌ نام تجاری محصولات شرکت‌ اصفهان شکلات است که در تولید شکلات‌های رژیمی و بدون‌ قند فعالیت می‌کند. کارشناسان زیادی براین‌باورند که شاید اصفهان برند‌های زیادی در بازار شکلات نداشته‌باشد ولی اصفهان‌ شکلات به اندازه‌ 100 برند‌ شکلات‌ قدرتمند است.اصفهان شکلات در برند‌سازی «کامور» خیلی خوب و با قاعده‌ عمل کرده‌است به صورتی‌ که از 10 اصل برندینگ به هشت مورد آنها را دارد تا امروز کامور یک برند‌ قوی در بازار شکلات‌ باشد. وب‌سایت اصولی، لوگوی‌کامل، ایجاد ارزش و هویت‌ برند، تعیین‌ شعار مناسب و مواردی از این قبیل تنها بخشی از عملکرد خوب کامور در حوزه‌ برند‌سازی را نشان می‌دهد.

ناگفته‌نماند که بیش از هزاران برند‌ اصفهانی در تدوین‌ همین نکات کوچک درجا می‌زنند.اما با وجود این‌ اقدامات و عملکرد مناسب در حوزه‌ برند‌سازی، اصفهان شکلات‌ در بازار اصفهان آنچنان موفق نبوده‌است و امروز محصولات آن را بیشتر در داروخانه‌ها می‌بینیم. شاید اگر صد سوپر‌مارکتی در سطح شهر اصفهان را بگردید هیچ‌ محصولی با برند کامور پیدا نکنید، زیرا این بر‌ند اصفهان یک نقطه ضعف بزرگ دارد.اصفهان‌ شکلات در حوزه‌ تبلیغات اصلا عملکرد ‌قابل قبولی ندارد. امروز تولید‌کنندگان حتی کوچک‌ترین مواد‌غذایی رژیمی را آنچنان تبلیغ می‌کنند که تا مدت طولانی در ذهن مشتری می‌ماند، با این‌حال محصولات کامور‌ شناخته‌شده‌ نیست. افراد زیادی فکر می‌کنند که محصولات‌ اصفهان شکلات فقط شامل شکلات‌ها شیرین‌کننده‌های بدون قند می‌شود درحالی‌که این برند‌ اصفهانی دارای شکلات‌های زیادی است که تمام آنها رژیمی هستند. با توجه‌ به این مشکل اگر اصفهان‌شکلات در زمینه‌ تبلیغ محصولاتش تنها 10 درصد رقبای تهرانی و آذربایجانی خود عمل کند‌ بدون‌ شک سهم بیشتری از بازار اصفهان می‌گیرد.

سپاهان پانیذ
اگر عبارت «شرکت‌ سپاهان‌ پانیذ» را در موتور‌های جست‌وجو‌گر وارد کنید به انبوهی از شرکت‌های مختلف با اسم‌های مشابه‌ برخورد می‌کنید. از تولید‌کننده فرش گرفته تا دکور داخلی، تشک‌های طبی و حتی شرکت‌های طراحی سایت‌ ولی هیچ اثری از سپاهان پانیذ، برند اصفهانی بازار شکلات، تافی، آبنبات و آدامس نیست. ضمن اینکه نتیجه‌ یک نظر سنجی از سوپر‌مارکتی‌های سطح شهر نشان می‌دهد که تعداد زیادی از آنها نیز نام سپاهان پانیذ را نشنیده‌اند درحالی که این برند‌ اصفهانی در زمینه‌ تولید شکلات‌ و انواع تافی فعالیت می‌کنند و محصولاتش از نظر سطح‌ کیفی حتی با برند‌های متوسط استان‌های همسایه توان رقابت دارد.ناگفته‌نماند که در استان‌های آذربایجان و تهران نیز برند‌های شکلات زیادی فعالیت می‌کنند که مانند سپاهان‌ پانیذ هیچ‌ تبلیغی ندارند و در زمینه‌ برند‌سازی فعالیت خاصی نکرده‌اند ولی سهم آنها در بازار اصفهان چندبرابر بیشتر از سپاهان‌پانیذ است که شاید دلیل اصلی این موضوع قدرت بالا در توزیع باشد. به هر‌حال سپاهان‌ پانیذ با توجه به اینکه با انبوهی از رقبای کوچک سروکار دارد، به راحتی می‌تواند آنها را کنار بزند به شرط اینکه در بحث برندسازی، تبلیغات و البته توزیع بهتر عمل کند.

شیرین خوش‌نوش سپاهان
اگر به دنبال یک برند اصفهانی بگردید که به صورت‌ تخصصی در بازار شکلات و مواد غذایی نزدیک به آن مانند حلورده، بیسکوئیت و شکر فعالیت می‌کند بدون شک هیچ گزینه‌ای به جز شیرین‌خوش‌نوش سپاهان پیدا نمی‌کنید، با این‌ حال محصولات این برند‌ اصفهانی نیز مانند سپاهان‌پانیذ بسیار ناشناخته و گم‌نام هستند. بیشتر محصولات این برند اصفهانی در بازار شهرستان‌های استان توزیع می‌شود، البته در همان بازار‌‌ها نیز به خاطر رقبا با مشکلات‌ بزرگی مواجه شده‌اند.برند‌سازی و تبلیغات این برند‌ اصفهانی‌ هم مانند سپاهان‌پانیذ تقریبا برابر با صفر است و در این زمینه حرفی برای گفتن ندارند ولی با توجه به سطح کیفیت توانایی رقابت با برند‌های کوچک‌ سایر استان‌ها را دارند. البته برای رقابت در شهرستان‌های کوچک بهتر است به جای تلاش‌ در تبلیغات تمرکز شرکت بر سیستم توزیع خود باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار