اشتغالزایی چهار هزار نفری صنعت چاپ اصفهان

هشتمین همایش تحلیل از فعالان صنعت چاپ استان اصفهان و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای صنعت چاپ اصفهان صبح روز دوشنبه در محل سالن همایش های بین المللی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی اصفهان برگزار شد.

هشتمین همایش تحلیل از فعالان صنعت چاپ استان اصفهان و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای صنعت چاپ اصفهان صبح روز دوشنبه در محل سالن همایش های بین المللی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی اصفهان برگزار شد. در این همایش بر جایگاه ویژه اصفهان در صنعت چاپ و وجود فرهیختگان و هنرمندان اصفهانی در این حوزه تاكید شد و از مهم ترین مشكلاتی كه فعالان صنعت چاپ استان با آن روبه رو هستند، سخن به میان آمد . صنعت چاپ اصفهان برای چهار هزار نفر به طور مستقیم و برای بیش از 10 هزار نفر به طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد كرده است؛ اما مالیات بر ارزش افزوده و بیمه از مهم ترین دغدغه های چاپخانه داران اصفهانی است و خواسته فعالان صنعت چاپ استان در این همایش این بود كه برای رفع این مشكلات راهكارهای ریشه ای از سوی مسئولین كشور ارائه شود.

در این همایش معاونت حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار كرد: فعالان صنعت چاپ باید تمامی مشكلات حرفه خود را به وزارتخانه منتقل كرده تا بتوان این مشكلات را ارزیابی كرده و آنها را به زبان قانون درآورد و از این روش به فعالان صنعت چاپ كمک كرد تا بسیاری از دست اندازهای و موانعی كه در مسیرشان قرار گرفته برداشته شود. سید هادی حسینی تصریح كرد: صنعت چاپ به طور مداوم درحال بروز شدن است و این امر به طور قطع در حوزه نوآوری مشكلاتی را برای فعالان این بخش به وجود می آورد كه برای رفع این مشكلات این آمادگی توسط وزارتخانه وجود دارد تا با پیشرفت دستگاه‌های این صنعت فعالان صنعت چاپ كشور نیز از این مهم برخوردار شوند.

فعالیت 500 چاپخانه در اصفهان
در ادامه، مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اظهار كرد: اصفهان از دیرباز مهد فرهنگ و تمدن بوده و این استان در حوزه صنعت چاپ از جایگاه ویژه ای برخوردار است ؛ فعالیت صنعت چاپ كشور برای نخستین بار در اصفهان آغاز شده است و این بخش یكی از بهترین حوزه‌ها برای فعالیت افراد فرهیخته به شمار می رود. حبیب رضا ارزانی تصریح كرد: در اصفهان بیش از 500 چاپخانه وجود دارد كه به واسطه فعالیت آنها چهار هزار نفر اشتغالزایی مستقیم و برای بیش از 10 هزار نفر اشتغالزایی غیر مستقیم ایجاد شده است. ارزانی گفت: در كشور هند تمامی دستگاه‌های صنعت چاپ ساخت این كشور است و كارگرانی كه در این صنعت مشغول به فعالیت هستند، با دستمزد پایین مشغول فعالیت هستند كه این عوامل منجر به رشد صنعت چاپ در هند شده است. وی خاطرنشان كرد: تلاش سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی این است كه تسهیل گر مسیر فعالان صنعت چاپ باشد؛ هرم مدیریتی مانند كارخانه های تولیدی در سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی دیده نمی شود؛ بلكه این هرم به صورت واژگون در این سازمان برقرار شده، یعنی فعالان صنعت چاپ در راس هرم قرار گرفته اند و مسئولان این سازمان به عنوان خدمتگزاران فعالان صنعت چاپ در پایین هرم فعالیت می كنند. مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بیان كرد: یكی از معضلات فعالان صنعت چاپ مالیات برارزش افزوده است و امیدوار هستیم كه با همكاری مسئولان كشوری این معضل حل و فصل شود تا دغدغه فعالان این بخش نیز كمرنگ تر شود.

راهكارهایی كه مسكن هستند، نه ریشه ای
همچنین رئیس اتحادیه صنعت چاپخانه داران و لیتوگرافی‌های اصفهان اظهار كرد: اصفهان یكی از قطب‌های صنعت چاپ كشور است و پس از پایتخت، اصفهان نخستین یا دومین استان كشور است كه در این صنعت حرفی برای گفتن دارد.محمدعلی انصاری پور بیان كرد: سرمایه گذاری در صنعت چاپ برای بسیاری از افراد توجیه اقتصادی ندارد و فعالانی كه در این بخش مشغول به فعالیت هستند به این حرفه عشق می ورزند. انصاری پور گفت: واسپاری صنعت چاپ به وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد؛ اما این مسئله ممكن است برای واحدهای كوچک مشكلاتی ایجاد كند كه برای جلوگیری از بروز مشكلات باید فعالان این صنعت را تشویق كرد تا به تدریج مسیر خود را پیدا كنند و با ارائه راهكار به دنبال برطرف كردن
دغدغه های آنها برآمد. وی تصریح كرد: یكی از اصلی ترین مشكلات فعالان صنعت چاپ استان مالیات بر ارزش افزوده است كه این فشار به نوعی ظلم به فعالان این بخش است؛ بنابراین انتظار می رود كه این مشكل با همكاری مسئولان حل و فصل شود. رئیس اتحادیه چاپخانه داران و لیتو گرافی های اصفهان افزود: برای رفع این مشكل پیشنهادهایی همچون تخفیف در جرایم مالیاتی مطرح شده است؛ اما این راهكارها مشكلات فعالان صنعت چاپ را به صورت ریشه ای برطرف نمی كند و فقط به عنوان یک مسكن عمل می كند. بنابراین زمانی كه از رفع مشكلات این حوزه صحبت می شود، منظور ارائه راهكارهای ریشه ای است .

چاپ؛ حلقه مفقوده بخش صنعت
انصاری پور با اشاره به طرحی برای ایجاد شهرک چاپ در استان عنوان كرد: پیگیری های لازم در خصوص ایجاد شهرک چاپ صورت گرفته است؛ اما برای توسعه این شهرک در نزدیكی فرودگاه هنوز طرحی ارائه نشده است؛ از آنجایی كه بیشتر چاپخانه ها در بافت های قدیمی شهر قرار دارند؛ بنابراین باید تمهیداتی درنظر گرفته شود كه فعالان صنعت چاپ استان به محل جدیدتری برای فعالیت در این حرفه منتقل شوند. رئیس اتحادیه چاپخانه داران و لیتوگرافی های استان با بیان اینكه صنعت چاپ یک حلقه مفقوده در كشور است، اظهار كرد: سلیقه ای عمل كردن سازمان تامین اجتماعی یكی دیگر از معضلاتی است كه فعالان صنعت چاپ با آن درگیر هستند و این موضوع انگیزه كار كردن فعالان صنعت چاپ را كاهش داده است و افرادی كه سال ها در این حوزه فعالیت می كنند، بدون هیچ گونه حمایتی به حال خود رها شده اند. در پایان این همایش ضمن احترام به خانواده شهیدان از هشت خانواده شهید صنعت چاپ استان تقدیر و تشكر شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار