سردرگمی خریداران‌ در بازار مسکن

متوسط قیمت‌ خانه‌ و آپارتمان در بازار مسکن اصفهان‌ در حال کاهش‌ است، زیرا طی روز‌های گذشته آنقدر‌ تعداد املاک‌ فروشی با افزایش همراه بود که دیگر هیچ‌ صاحب‌خانه‌ای نمی‌تواند با بازارگرمی ملک خود را با قیمت بالاتری‌ بفروشد. اما با وجود این کاهش قیمت‌ها هنوز افراد زیادی تصمیم دارند خرید خود را عقب بیندازند. این افراد می‌گویند قیمت ملک در اصفهان بیش‌ از این افت خواهد کرد، فقط باید چند ماه منتظر ماند. درمقابل کارشناسان این ادعا را رد یا تایید نمی‌کنند؛ ولی‌ این احتمال وجود دارد که قیمت ملک در اصفهان ناگهان افزایش پیدا کند.

متوسط قیمت‌ خانه‌ و آپارتمان در بازار مسکن اصفهان‌ در حال کاهش‌ است، زیرا طی روز‌های گذشته آنقدر‌ تعداد املاک‌ فروشی با افزایش همراه بود که دیگر هیچ‌ صاحب‌خانه‌ای نمی‌تواند با بازارگرمی ملک خود را با قیمت بالاتری‌ بفروشد. اما با وجود این کاهش قیمت‌ها هنوز افراد زیادی تصمیم دارند خرید خود را عقب بیندازند. این افراد می‌گویند قیمت ملک در اصفهان بیش‌ از این افت خواهد کرد، فقط باید چند ماه منتظر ماند. درمقابل کارشناسان این ادعا را رد یا تایید نمی‌کنند؛ ولی‌ این احتمال وجود دارد که قیمت ملک در اصفهان ناگهان افزایش پیدا کند. با توجه به این مسائل وضعیت بازار مسکن‌ اصفهان از تاریخ‌ 4 تا 10 شهریور بدین قرار است:


بازار خرید و فروش
متوسط قیمت آپارتمان‌‌های فروشی طی دومین‌بار در شهریور‌ کاهش یافت و به 375 میلیون تومان رسید.‌ پیش‌ از این در مرداد میانگین‌ قیمت‌ آپارتمان پنج هفته‌ پشت‌ سر هم افزایش یافت تا در شهریور، همزمان با افزایش‌ عرضه، قیمت‌ها نیز کاهش پیدا کند. میزان‌ عرضه‌ آپارتمان طی 10 روز ابتدایی شهریور‌ پنج برابر بیشتر از 31 روز‌ مرداد بود؛ در بازار خانه‌ نیز افزایش عرضه‌ وجود دارد؛ ولی کمتر است.میانگین قیمت خانه‌های فروشی اصفهان در طول دومین هفته‌ از شهریور‌ماه برابر با 521 میلیون تومان بود که تقریبا نصف هفته گذشته‌است، زیرا خانه‌های ارزان‌ قیمتی که در تیر و مرداد برای فروش قرار نگرفته‌اند، اکنون در تعداد بالا به مشاوران املاک‌ سپرده می‌شوند. حجم خانه‌های ارزان‌ قیمت در شهریور‌ آنها زیاد است‌ که متوسط قیمت خانه در اصفهان را بیش‌ از 50 درصد کاهش‌ داد، البته هنوز خانه‌‌‌های کمتر از 200 میلیون تومان زیادی برای خرید وجود ندارد. شاید به زودی باید با خانه‌های کمتر از 200 میلیون تومان در شهر اصفهان خداحافظی‌ کنیم. وضعیت آپارتمان و خانه‌های فروشی در بازه‌های مختلف قیمتی به صورت جدول یک است.پس از مدت‌ها حجم آپارتمان‌های فروشی اصفهان با قیمت کمتر از 200 میلیون تومان به 22 درصد رسید، بنابراین‌ در هفته دوم شهریور از هر 100 آپارتمان فروشی 22 عدد از آنها کمتر از 200 میلیون تومان قیمت داشته‌اند و پس از چند هفته‌ تعداد آپارتمان‌های بالاتر از 700 میلیون تومان نیز به کمتر از 9 درصد رسید که در این هفته‌ معادل 5 درصد است. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که در شهریور‌ تعداد آپارتمان‌های بالاتر از 700 میلیون تومان کم نشده‌ است؛ بلکه شاهد افزایش تعداد آپارتمان‌های کمتر از 400 میلیون تومان هستیم؛ این مسئله در مورد خانه‌های فروشی نیز صدق می‌کند.هفته‌ اول شهریور سهم‌ خانه‌های فروشی شهر با قیمت بیشتر از 700 میلیون تومان معادل 54 درصد بود که در این هفته به 8 درصد رسیده‌است. در مقابل پس از پنج هفته‌ بیش از 40 درصد از خانه‌های فروشی کمتر از 400 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

بازار رهن‌ و اجاره
بازار رهن‌ و اجاره در این روز‌ها وضعیت آرامی دارد. البته گاهی نوسانات سنگین این آرامش را برهم می‌زند، مثلا متوسط قیمت رهن در هفته دوم شهریور 24 میلیون تومان بود که حدود 10 میلیون بالاتر از هفته گذشته‌ است؛ ولی تمام نوسانات و میانگین‌ها کمتر از 40 میلیون تومان هستند، درحالی که فصل‌های دیگر سال معمولا متوسط قیمت‌ رهن در شهر اصفهان بین 40 تا 200 میلیون تومان در تغییر است. اما مشاهدات حاکی از آن است که متوسط قیمت‌ اجاره‌ در اصفهان نیز نسبت به هفته‌ گذشته کاهش پیدا کرده‌است، به صورتی که از یک میلیون و 150 هزار تومان در هفته‌ اول شهریور به 750 هزار تومان در هفته دوم شهریور‌ رسید.ناگفته نماند که تعداد آپارتمان‌های اجاره‌ای با رهن کامل در این روز‌ها تقریبا برابر با صفر است.

وضعیت مناطق مختلف اصفهان در بازار مسکن
34 درصد از آپارتمان‌های فروشی اصفهان طی هفته‌ دوم‌ شهریور‌ در چهار محله میرزا‌طاهر، کاوه، فلاطوری و پنج‌آذر قرار داشتند. محله‌ میرزا‌طاهر که در این روز‌ها به بورس آپارتمان‌های فروشی لوکس‌ تبدیل شده‌است، در مقابل بیشترین تعداد آپارتمان‌های ارزان‌قیمت شهر در محله‌ کاوه عرضه ‌شد. فلاطوری نیز از نظر قیمت‌ها بین کاوه و میرزا‌طاهر قرار می‌گیرد؛ اما محله‌ پنج آذر مانند میرزا‌طاهر از مناطق لوکس اصفهان است‌ که طی 15 روز گذشته حجم معاملات در آنجا افزایش چشمگیری‌ پیدا کرده‌. وضعیت بازار مسکن هر کدام از این مناطق به صورت جدول 2 است.کاهش متوسط قیمت آپارتمان‌های فروشی اصفهان با توجه به اعداد جدول نیز کاملا مشخص است. مثلا میانگین قیمت آپارتمان‌های فروشی در محله‌ میرزا‌طاهر طی هفته‌ اول شهریور برابر با 583 میلیون تومان بود که در هفته‌ دوم شهریور به 427 میلیون تومان کاهش یافت، متوسط قیمت در محله‌ فلاطوری نیز به همین ترتیب نسبت به هفته‌ گذشته کاهش یافته‌است؛ ولی‌ در محله کاوه آپارتمان‌ها کمی گران شده‌اند.

نام هفته دوم شهریور: آپارتمان فعلا‌ ارزان می‌شود
قیمت‌ آپارتمان در طول تیر‌ماه نوسان زیادی داشت؛ ولی طی مرداد‌ماه با روند تندی گران شد، حالا در آخرین ماه از تابستان متوسط قیمت‌ آپارتمان مدام در حال کاهش‌ است که کارشناسان دلیل آن را افزایش عرضه‌ می‌دانند. همانطور‌ که بیان شد حجم آپارتمان‌هایی که طی شهریور برای فروش به مشاورین املاک سپرده‌ شده‌اند باورنکردنی است‌ و طبیعتا بر روی متوسط قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد. با این شرایط تعداد زیادی از متقاضیان در این روز‌ها خرید خود را آغاز کرده‌اند تا حجم معاملات در بازار مسکن‌ اصفهان افزایش پیدا کند، اما افراد زیادی هم می‌پرسند که کاهش قیمت آپارتمان تا کجا ادامه‌ خواهد داشت؟ آیا اکنون بهترین زمان برای خرید است؟کارشناسان پاسخ مشخصی به این سوال نمی‌دهند زیرا نوسان قیمت ملک‌ به مسائل مختلفی بستگی دارد؛ ولی اگر اتفاق خاصی در بازار رخ ندهد و همه‌ شرایط با همین‌ روال سپری شود سه سناریو وجود دارد. براساس سناریوی اول متوسط قیمت آپارتمان‌های فروشی شهر‌ تا پایان‌ شهریور کمتر از 350 میلیون تومان باقی می‌ماند و پس از آن طی مهر و آبان باز هم کاهش می‌یابد، زیرا‌ تقاضا در محرم‌ و صفر پایین است و فروشندگان مجبورند روی ملک‌ خود تخفیف بالایی بدهند البته بعید است میانگین قیمت آپارتمان به کمتر از 250 میلیون تومان برسد.کارشناسان در سناریوی‌ دوم احتمال کاهش قیمت‌ها در محرم و صفر را کاملا رد می‌کنند. هرچند اعتقاد دارند که طی شهریور‌ باید منتظر ریزش قیمت‌ها بود؛‌ ولی طی آبان و آذر همانطور که تقاضا پایین‌ است، عرضه‌ ملک نیز بالا نمی‌رود پس بعید است قیمت‌ها بیش‌ از این ارزان شود؛ اما در سناریوی سوم این‌ احتمال بیان می‌شود که کاهش سود سپرده‌های بانکی احتمالا باعث افزایش قیمت مسکن‌ می‌شود، زیرا تعداد زیادی از صاحب‌خانه‌ها که تا چند روز قبل قصد فروش داشتند، امروز با توجه به کاهش نرخ بهره‌ از فروش ملک خود منصرف شده‌اند.مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که درصد بالایی از مراجعه کنندگان به بازار مسکن افرادی هستند که می‌خواهند پول خود را از بانک بردارند و ملک بخرند. اگر این سناریو عملی شود احتمالا در طول همین تابستان باید شاهد افزایش قیمت‌‌ها در بازار مسکن باشیم، بنابراین‌ کارشناسان به متقاضیان‌ این بازار پیشنهاد‌ می‌کنند که بدون انجام ریسک اگر آپارتمانی را پسندیدند حتما خرید خود را انجام دهند و منتظر آینده نمانند.

جدول شماره یک
بازه قیمتی (تومان) آپارتمان خانه
کمتر از 200 میلیون 22% -
200 تا 400 میلیون 47% 42%
400 تا 700 میلیون 26% 50%
بیشتر از 700 میلیون 5% 8%

جدول شماره دو
نام محله ارزان‌ترین آپارتمان (تومان) گران‌ترین آپارتمان (تومان) متوسط‌ قیمت (تومان)
میرزاطاهر 350 میلیون 1 میلیارد و 800 میلیون 427 میلیون
فلاطوری 250میلیون 440 میلیون 357 میلیون
کاوه 180 میلیون 370 میلیون 243 میلیون
پنج ‌آذر 295 میلیون 790 میلیون 500 میلیون

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار