باید توجه داشت شهر تنها محدود به پل، تقاطع و معابر نیست و عمران شهری صرفا پرداختن به چنین اموری تعریف نمی شود از این جهت برای شناخت شهر باید تعریف دقیق داشت.

شهر سازه ای چند بُعدی و زنده است که فرهنگ، ارتباطات، روابط اجتماعی و تعامل درون سازمانی اهمیت آن را تبیین می کند و شورای شهر محل سیاستگذاری و نظارت بر این سازه است که حتما باید ابعاد گوناگون شهر و زندگی شهری را با نگاه انسانمدارانه در کارکردش لحاظ کرده تا جنب و جوش لازم در شهر به وجود آید و قطعا شهر بی صدا، شهر توسعه نیافته ای است که شهروندان ان از نشاط اجتماعی لازم برخوردار نیستند .از این رو ناگفته پیداست مقدمه مشارکت شهروندان در مدیریت شهری نه صرفا شرکت در انتخابات و گزینش افراد برای عضویت در شورای شهر که شرکت مداوم و پایش و پیگیری آنها در تمام مناسبات زندگی شهری است. باید توج داشت اعضای منتخب شورای شهر خود حتما می دانند که ورود آنها به شورا آغاز فرایند «پاسخگویی» آنهاست و از این جهت پاسخگویی تک تک اقدامات و اظهاراتشان که بی واسطه و یا با واسطه انجام می گیرد بر نشاط اجتماعی شهروندان در شهر موثر خواهد بود. از این جهت تک تک اعضاء شورای اسلامی زرین شهر بهتر است همواره خود را در اتاق شیشه ای و شفاف تصور کنند و همواره دلایل تصمیمات و مصوبات خود را با افکار عمومی درمیان بگذارند و حتی اگر ذهن و زبان مطالبه گری نیز در میان شهروندان وجود نداشته نباشد آنها خود دست به کار شده و با اطلاع رسانی دقیق و درستِ تصمیمات، در عمل به موکلان خود احترام بگذارند و مهم‌ترین پیش‌نیاز این رویکرد، ایجاد شفافیت اطلاعات برای تمام شهروندان است. امروز همه بر این باورند که شورای شهر باید همانند اتاق شیشه ای عمل کند که تمامی مردم شهر تصمیمات و طرح هایی که در آن اتخاذ می شود را بدانند و از آن ها مطلع باشند و شورا به وسیله ابزارهای مختلف چنان در معرض دید عموم باشد که کلیه اتفاقات آن مورد نظارت و ارزیابی مستمر مردم قرار گیرد. در این صورت است که معنای واقعی مردم سالاری دینی محقق می شود و قطعا در صورت عدم نظارت مردم بر عملکرد شورا نمی توان احقاق حقوق مردم را انتظار داشت.

لزوم فعال سازی روابط عمومی شورای اسلامی زرین شهر

سودابه باقری با اشاره به اهمیت فعال سازی روابط عمومی شورای اسلامی زرین شهر اظهار کرد: باید توجه داشت، کلید توسعه و خودکفایی اطلاع رسانی است و از این جهت روابط عمومی ها به عنوان پیشانی هر سازمانی هستند که جایگاه و شرح وظایفشان به گونه ای است که می توانند بیشترین و گسترده ترین ارتباط با مردم را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی شفاف و مستمر از الزامات هر نظام مردمی است، افزود: ما معتقدیم روابط عمومی  به عنوان  حلقه ارتباطی میان سازمان و افکار عمومی نقش سازنده ای را ایفا می کند از این رو باید گفت روابط عمومی باید ضمن آگاهی از نیازهای مخاطبان سازمان و شهروندان از طریق رسانه و ابزارهای ارتباطی به طراحی راهکارهائی برای کاهش فاصله میان این نیازها و سیاستگذاریهای مسئولان پرداخته شود و در نهایت فرآیند پاسخگو کردن سازمانها در قبال افکار عمومی را تسریع کند.

نائب رئیس شورای اسلامی زرین شهر تصریح کرد: باید توجه داشت روابط عمومی قلب تپنده، چشم بینا، زبان گویا و پل ارتباطی مردم و سازمان‌ها است و با توجه به اینکه شورای اسلامی نهادی است که دائما با مردم در ارتباط است نیازمند روابط عمومی قوی و با برنامه است.

روابط عمومی قلب تپنده، چشم بینا، زبان گویا و پل ارتباطی مردم و شورای اسلامی است

وی ادامه داد: باید توجه داشت هنگامی که شهروندان در جریان مفاد جلسات شورای شهر، قرار گیرند و مباحث آن و الزاماتی که شهرداری باید به آنها جامه عمل بپوشاند، اطلاع‌رسانی شود و سپس اقدامات روزانه شهرداری به‌صورت شفاف در معرض دیدگان اعضای شورای شهر و افکار عمومی قرار گیرد، آن‌گاه مردم خود اقدامات شورای شهر و شهرداری را رصد کرده و بر عملکرد آنها نظارت خواهند داشت

باقری اضافه کرد: اگر شورای اسلامی زرین شهر، تمام اقدامات خود را در قالب یک رسانه پویا به‌صورت نوشتاری یا الکترونیکی و شبکه‌های اطلاع‌رسانی مجازی به مثابه یک «روزنامه رسمی» به مردم گزارش کند و در این رسانه، تمامی ابلاغات بودجه‌ای، واگذاری‌ها، صدور مجوزها و حتی تراکم‌فروشی‌ها را اطلاع‌رسانی کند، آن‌گاه امور مخفیانه، به حداقل ممکن خواهد رسید و شائبه پنهان‌کاری نیز به وجود نخواهد آمد.

وی عنوان کرد:فعالیت قدرتمند روابط عمومی فرصت مناسبی را در اختیار تک تک اعضاء شورای اسلامی زرین شهر قرار خواهد داد که تصویر شفاف‌تری از آنچه در محیط سازمان و همچنین جامعه در جریان است به دست آورده و برای پیشرفت هرچه بیشتر از آنها به درستی استفاده کند از این رو باید گفت یک روابط عمومی خوب می‌تواند نقش مناسبی را در پیوند شورای اسلامی، کارکنان شهرداری و مردم داشته باشد مثل خونی که در رگ‌های سازمان جاری است و تکاپو و جنب و جوش سیستم را ملموس می‌کند.

شورای اسلامی زرین شهر باید به شورای شهر شیشه‌ای در حوزه اطلاع رسانی مبدل شود

نائب رئیس شورای اسلامی زرین شهر بیان کرد: باید توجه داشت یکی از الزامات اصلی در زمینه ارتقای سطح دستاوردها و گسترش حیطه خدمت‌رسانی به مردم وجود چشم بینایی است که به‌طور مرتب و مداوم، نسبت به پیگیری صحیح امور و حرکت درست ساختارها در مجرای قانونی، اهتمام ورزد و با لحاظ اصول قانونی و دستورالعمل‌های مصوب، از ایجاد اختلال در مسیر تحقق اهداف مدون، ممانعت به عمل آورده و در صورت مواجهه با انحراف، درصدد اصلاح و تصحیح روند برآید.

وی با اشاره به اینکه شورای اسلامی زرین شهر باید به شورای شهر شیشه‌ای در حوزه اطلاع رسانی مبدل شود، خاطرنشان کرد: کارهای شورای اسلامی زرین شهر سبب دلگرمی مردم می شود و این موضوع دلیل ایجاد تعصب بر انعکاس خوب اخبار مربوط به شورای اسلامی شهر برای آگاه شدن تمامی شهروندان از این اقدامات است.

باقری با انتقاد از اینکه هنوز شورا نتوانسته است جایگاه واقعی خود را به دست آورد، اذعان کرد: مسئولیت اول این کار بر عهده اعضای شورای اسلامی شهراست و روابط عمومی در درجه دوم و به عنوان تسهیل کننده و روان کننده این موضوع باید عمل کند.

وی بر لزوم تقویت بخش ارتباط با مردم و شهروندان تاکید کرد و گفت: از ابتدای آغاز بکار شورای پنجم باید تلاش کرد ارتباط گسترده و وسیع شورای شهر با شهروندان تقویت شود اما امروز شورای اسلامی زرین شهر با نبود روابط عمومی مستقل روبه رو است و این در حالی است که روابط عمومی باید بیشترین پاسخ ها در این زمینه را به شهروندان بدهد.

لزوم اطلاع رسانی اخبار مربوط به تمامی اعضای شورای شهر توسط روابط عمومی
نائب رئیس شورای اسلامی زرین شهر بر لزوم اطلاع رسانی اخبار مربوط به تمامی اعضای شورای شهر توسط روابط عمومی تاکید کرد و یادآور شد: ارتباط روابط عمومی و اعضا باید به گونه ای ضابطه مند در قالب اداری و سازمانی و اطلاع رسانی به عنوان شورای اسلامی شهر انجام شود از این رو باید گفت کار در روابط عمومی به گونه ای است که نیازمند چابکی، تلاش و احساس مسئولیت به طور همزمان است و موضوع احساس مسئولیت به لحاظ وظایف بیش از تمامی بخش های دیگر در روابط عمومی جلوه پیدا می کند.
وی متذکر شد:  بر اساس اصل یکصدم و یکصدو یکم از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شوراها برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی و همچنین به منظور جلوگیری از تبعیض و جلب همکاری در تهیه برنامه های عمرانی و رفـاهی استانها و نظارت بر اجرای هماهنگ آنها، تشکیل شده است لذا باید گفت وظیفه شورای اسلامی زرین شهر خدمت به مردم است و تمامی کارکنان به عنوان خدمتگذاران مردم شناخته می شوند و باید به این موضوع به عنوان بالاترین عبادت افتخار کنیم.

تحقق داشتن یک شهر خوب با احساس مسئولیت همگانی

باقری تاکید کرد: این جمله را بارها دیده یا شنیده ایم که شهر خوب، یافتنی نیست؛ ساختنی است و ساختنِ شهر، به دست خودِ مردم انجام می شود لذا باید توجه داشت این جمله ای کلیدی که اشاره به یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت و توسعه ی شهری که همان مشارکت های مردمی در فعالیت های شورای اسلامی شهر و شهرداری به عنوان متولی اصلی مدیریت شهری است.

وی در پایان گفت: بدون شک مشارکت مردم نیز با اطلاع‌رسانی به موقع و شایسته ی خدمات شورای اسلامی شهر و شهرداری به شهروندان و فرهنگ سازی برای جلب اعتماد آنها در راستای ارائه‌ی خدمات مطلوب‌تر جهت داشتن شهری آباد و توسعه یافته محقق نخواهد شد