تقابل دولت دوازدهم با سه چالش اقتصادی اصفهان

در شرایطی که کابینه جدید دولت دوازدهم معرفی‌شده و وزرا فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و کمی از تب‌وتاب رسانه‌ای روزهای رای اعتماد دور شده‌ایم، راحت‌تر می‌توان به‌دوراز حاشیه‌ها به بررسی انتظارت از تیم اقتصادی دولت دوازدهم پرداخت.

احمدرضا منزه - اصفهان امروز : در شرایطی که کابینه جدید دولت دوازدهم معرفی‌شده و وزرا فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و کمی از تب‌وتاب رسانه‌ای روزهای رای اعتماد دور شده‌ایم، راحت‌تر می‌توان به‌دوراز حاشیه‌ها به بررسی انتظارت از تیم اقتصادی دولت دوازدهم پرداخت. تیمی که با کسب رای اعتماد نمایندگان مردم کار خود را آغاز کرد و مردم از آن انتظارات زیادی دارند، امروز معضلات اصلی کشور را مشکلات اقتصادی همچون بیکاری و رکود تشکیل می‌دهند که تمامی اقشار جامعه را با خود درگیر کرده و به‌نوعی همه را از شرایط نامناسب اقتصادی نگران ساخته است. در این شرایط و با توجه به اینکه استان اصفهان به‌عنوان قطب صنعت و گردشگری کشور شناخته می‌شود و مسئولان دولتی نیز قول‌های فراوانی برای رفع معضلات این استان به مردم داده‌اند، لذا در ارتباط با مهم‌ترین اولویت‌های اقتصادی اصفهان در دولت دوازدهم به گفت‌و‌گو با مرتضی سامتی استاد تمام اقتصاد دانشگاه و اقتصاد‌دان برجسته پرداختیم. سامتی با اشاره به برخی انتظارات از دولت تازه‌نفس دوازدهم اظهار کرد: اصفهان در حال حاضر سه اولویت و مشکل اساسی دارد، «آب، اشتغال و محیط‌زیست» سه مقوله مهمی هستند که در بخش اقتصادی برای اصفهان اهمیت زیادی دارند. وی با بیان اینکه حل مشکلات اصفهان از چهارچوب و سیاست‌های رفع مشکلات کشور خارج نیست، عنوان کرد: هر سه معضل اصلی اصفهان در مباحث کشوری جای می‌گیرند و برای حل آنها نیاز به عزم ملی است.
راه دشوار دولت در حل مشکلات آب استان
این استاد تمام اقتصاد تصریح کرد: در مقوله آب، با وجود این‌که با کمبود در بارش‌ها مواجه بوده‌ایم اما مدیریت منابع آبی به‌خصوص در دولت‌های نهم و دهم مسائل متعددی ایجاد کرد و مشکلات را وخیم‌تر ساخت، در حال حاضر مشکل آب چندین استان را با خود درگیر کرده و در این زمان حل کردن مشکل آب بسیار مشکل‌تر از گذشته است زیرا شرایط اقلیمی با چند سال گذشته تغییر کرده و این موضوع مسئله را حادتر می‌کند و حتی ممکن است تنازعاتی به وقوع بپیوندد، لذا با این شرایط فکر می‌کنم دولت دوازدهم نمی‌تواند این مشکل را به‌راحتی برطرف کند، آن‌هم در شرایطی که وزیر نیرو نیز هنوز مشخص نشده است. پس در این شرایط به نظر می‌رسد تنها راه‌حل می‌تواند افزایش بارش‌ها آن‌هم به‌اندازه‌ای باشد که مشکل کمبود منابع برطرف شود. وی در ارتباط با مسائل زیست‌محیطی استان اصفهان نیز گفت: در مقوله محیط‌زیست، شهرهای زیادی با آلودگی‌های زیست‌محیطی دست‌وپنجه نرم می‌کنند اما شاید بتوان مهم‌ترین آلودگی‌ها را، آلودگی‌های پارازیتی برشمرد که به‌صورت پدیده‌ای نامرئی بر سلامت مردم تأثیر منفی می‌گذارند. سامتی تأکید کرد: به‌طور طبیعی استان اصفهان ظرفیت این جمعیت را ندارد، از طرفی آلودگی‌های حاصل از دی‌اکسید کربن، ریزگردها و تغییر اقلیم، مشکلات حوزه محیط‌زیست استان را دوچندان کرده است و نیاز است تدبیری اساسی برای این معضلات شود.
رفع معضلات اصفهان نیازمند عزم ملی
وی در ادامه با اشاره به معضل بیکاری و اشتغال، اظهار کرد: اشتغال موضوعی کشوری است که نیاز به عزم و خردی ملی برای حل آن احساس می‌شود، تا زمانی که این موضوع در سطح کلان برطرف نشود نمی‌توان منتظر حل شدن آن در استان بود، این در حالی است که صنایع نیز به دلایل مختلفی درگیر معضلات خود هستند و نیاز به کمک دارند. این اقتصاددان عنوان کرد: به تدبیر و تجربه وزرای دولت اعتماد دارم اما در شرایط فعلی و با توجه به تجارب کسب‌شده درگذشته به نظر نمی‌رسد این تیم اقتصادی دولت بتواند تحولی در امور ایجاد کرده و تمامی مشکلات را حل کند، البته بازهم امیدوارم مشکلات اقتصادی جامعه هر چه زودتر برطرف شود، زمانی که دولتی برای بار دوم بر سرکار می‌آید همانند زمانی است که نیمه دوم فوتبال آغاز می‌شود، در این وضعیت همه منتظر ایجاد فضایی مطلوب‌تر هستند. وی تصریح کرد: ازجمله موفقیت‌های دولت یازدهم این بود که توانست تورم را مهار و فضای اقتصادی را باثبات کند، شاید بتوان دلیل ایجاد این موفقیت را در کاربلدی آقای دکتر طیب‌نیا وزیر سابق اقتصاد دانست، امیدوارم آقای کرباسیان نیز در این مسئولیت بتوانند موفقیت‌ها را ادامه دهند و در جهت رفع مشکلات بکوشند.
دیپلماسی اقتصادی لازمه پیشرفت اقتصادی
وی درباره پیش‌بینی آینده اقتصادی کشور و نرخ تورم نیز گفت: به‌طورقطع درصورتی‌که جلوی تورم گرفته نشود، شکاف‌های طبقاتی افزایش می‌یابد، تورم در شرایطی ایجاد می‌شود که دولت قصد داشته باشد بخشی از ناکارآمدی خود را از طریق تورم برطرف کند، در این شرایط بسیاری معتقدند هر دولتی به جر دولت دکتر روحانی بر سرکار می‌آمد اقدام به چاپ پول می‌کرد و از این موضوع خرسندم که چنین اتفاقی رخ نداد. سامتی خواستار گسترش هر چه بیشتر تعاملات اقتصادی با دنیا شد و افزود: ایجاد ارتباطات اقتصادی با دنیا و فراهم آوردن شرایط شکل‌گیری اقتصاد آزاد امری ضروری است و می‌تواند جایگزین سیاست ایجاد تورم برای ایجاد رونق باشد، ایجاد تورم برای ایجاد رونق کار راحتی است و دولتی که توانا باشد، دست به چنین عملی نخواهد زد. وی دیپلماسی اقتصادی را از ضروریات پیشرفت اقتصادی برشمرد و ادامه داد: برجام تدبیر خوب دولت در مباحث اقتصادی را نشان داد، لذا امیدوارم آقای دکتر روحانی از مواضع خود عقب‌نشینی نکنند و بر سیاست حفظ قدرت خرید و چاپ نکردن پول ثابت‌قدم باشند، زیرا در صورتی برای خروج از شرایط فعلی، مجدداً اقدام به چاپ پول شود و سیاست‌های آزمایش‌شده دولت‌های قبلی دوباره تکرار شود، با مشکلات بیشتری در مباحث اقتصادی روبرو خواهیم شد. این اقتصاددان تأکید کرد: خوشبختانه زخم‌های اقتصادی در دولت یازدهم شناسایی شدند و جراحی‌های خوب اقتصادی شکل گرفت، امید است با حمایت‌های بیشتری که از دولت صورت می‌گیرد شاهد رفع مشکلات اقتصادی باشیم.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار