شکست پوكى استخوان با تغذیه مناسب

پوکی استخوان یک بیماری خاموش است و علائمی ندارد. تشخیص این اختلال ساده نیست و معمولا به دنبال یک شکستگی بالینی حاد یا انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان مشخص می‌شود‌. بنابراین بد نیست در زمانی که مشکوک به این اختلال هستید، تست شوید.

پوکی استخوان یک بیماری خاموش است و علائمی ندارد. تشخیص این اختلال ساده نیست و معمولا به دنبال یک شکستگی بالینی حاد یا انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان مشخص می‌شود‌. بنابراین بد نیست در زمانی که مشکوک به این اختلال هستید، تست شوید. در واقع پوكى استخوان عارضه اجتناب‌ناپذير دوران سالمندى است؛ اما براى ساختن استخوان‌هاى محكم و سالم بدن، انسان نياز به دريافت كافى كلسيم از طريق رژيم غذايى دارد كه بايستى از دوران كودكى و به خصوص دوران نوجوانى در هر دو جنس دختر و پسر تامين شود. چراكه دريافت ناكافى كلسيم منجر به شروع پوكى استخوان در سنين قبل از ميانسالى مى‌شود. دكتر مژگان نوريان، متخصص تغذیه و عضو هيئت علمى دانشكده بهداشت دانشگاه علـوم پـزشـكـى اصفهان در ادامه به نقش تغذیه برای پیشگیری از این بیماری می‌پردازد:

لبنیات
ميزان نياز به كلسيم در يک فرد بزرگ‌سال حدود 1300- 1200 ميلى‌گرم در روز است و كلسيم مورد نياز دريافتى از طريق رژيم غذايى را مى‌توان با مصرف شير، ماست، دوغ، پنير، سبزيجات برگ سبز يا استفاده از نوشيدنى‌ها يا غذاهاى غنى شده با كلسيم تامين کرد.كلسيم موجود در يک ليوان شير حدود 300 ميلى‌گرم، در يک ليوان ماست حدود 400-350 ميلى‌گرم، در 40 گرم پنير حدود 250 ميلى‌گرم و در نصف‌ليوان بستنى حدود 90 ميلى‌گرم است. در سبزيجات مانند كلم بروكلى و كلم پيچ مقادير كلسيم به ترتيب 45 ميلى‌گرم و 145 ميلى‌گرم در هر 100 گرم سبزيجات نام برده برآوردشده است.

ویتامین D
براى جذب كلسيم در روده، وجود ويتامين D ‌ ضرورى است و كافى است روزانه پوست دست و صورت يا گردن به مدت 10 دقيقه در مجاورت نور مستقيم خورشيد قرار گيرد تا ويتامين Dمورد نياز بدن در پوست ساخته شود و كسانى كه از مكمل‌هاى كلسيم استفاده مى‌كنند، بهتر است مكمل‌هاى كلسيم- ويتامين D ‌مصرف کنند.

نکته
به منظور پيشگيرى از پوكى استخوان بايد از مصرف غذاهاى شور و نوشابه‌هاى گازدار و انواع كولاها خوددارى كرد. زيرا غذاهاى سرشار از نمک حاوى سديم زياد بوده و همراه با مواد افزودنى موجود در نوشابه‌ها به دفع كلسيم يا كاهش جذب كلسيم در روده منجر مى‌شود. بنابر اين به افراد به ويژه نوجوانان توصيه مى‌شود كه از مصرف غذاهاى آماده يا فست‌فود به دليل وجود چربى، نمک و همچنین مصرف نوشابه‌هاى گازدار همراه با آنها پرهیز کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار