چه مبلمانی بخریم؟

در سال‌های اخیر هیچ رویایی برای دکوراسیون منزل دست نیافتنی نیست. شما می‌توانید هر چیزی را که در ذهنتان تصور می‌کنید، در خانه خود نیز داشته باشید.

اصفهان زیبا: در سال‌های اخیر هیچ رویایی برای دکوراسیون منزل دست نیافتنی نیست. شما می‌توانید هر چیزی را که در ذهنتان تصور می‌کنید، در خانه خود نیز داشته باشید. خرید مبلمان یکی از سخت‌ترین بخش‌های دکوراسیون خانه و در‌عین حال از مهم‌ترین بخش‌های آن محسوب می‌شود.شاید شما هم از کسانی باشید که مدت‌هاست در فکر خرید مبلمان هستید؛‌ اما چگونه می‌توان یک خرید آگاهانه داشت؟... در این باره آناهیتا پاک نژاد، کارشناس ارشد مهندسی معماری، مدرس دانشگاه و طراح معماری و دکوراسیون داخلی برای خرید شما را راهنمایی می‌کند: برای خرید مبلمان رعایت چند نکته کوچک ولی بسیار مهم می‌تواند نتیجه مطلوبی حاصل کند و بهترین گزینه موجود را به خانه بیاورد.

شناخت کامل فضا از لحاظ متراژ، میزان نور، کاربری محیط، سلیقه افراد، دکوراسیون غالب فضا و... نکات حائز اهمیتی هستند. مبلمان دیگر در خانه‌ها حکم یک کالای تجملاتی را ندارد، بلکه امروزه مبلمان به کالایی مصرفی تبدیل شده است؛ اما به دلیل حجم انبوه تولید و واردات سبک‌های مختلف آن، افراد هنگام خرید بیش از آنکه به کیفیت و تناسب مبلمان با فضایی که قرار است در آن قرار بگیرد توجه کنند، به زیبایی ظاهری آن توجه دارند.

متراژ محل
ابتدایی‌ترین نکته که باید به آن بسیار توجه شود، شناخت فضا و متراژ آن است. چه میزان فضا را می‌توان به چیدن مبل اختصاص داد؟ انتخاب سایز و اندازه مبلمان رابطه بسیار نزدیکی با متراژ آپارتمان یا خانه شما دارد. راه بسیار مفید و کارآمد این است که پلان کف محل مورد‌نظر را به صورت دستی روی کاغذ ترسیم و ابعاد دیوارها را در کنار پلان یادداشت کنید. بعد از آن حالت‌های مختلف چیدمان مبل را با رعایت اندازه‌ها روی کاغذ امتحان کرده و بهترین حالت را انتخاب کنید. فراموش نکنید که روزی ممکن است از خانه فعلی خود بروید. اندازه‌گیری دقیق فضا این کمک را به شما می‌کند که مقیاس و اندازه دقیق وسیله‌ای را که لازم دارید به‌دست آورید.

مبلمان اگونومیک
توجه کنید مبلی که پسندیده‌اید استاندارد و مطابق بدن انسان است یا خیر. در طراحی و تولید آن، چه میزان به ارگونومی بدن انسان توجه شده است. به دلیل استفاده طولانی مدت از مبل باید توجه داشته باشید که مبل احساس راحتی به بدن بدهد. ارتفاع مبل تا زمین، پشتی آن، زاویه دست‌ها، نشیمن آن و... را به خوبی بررسی کنید. در بسیاری از موارد مشاهده شده است که طراحان بسیاری از مبلمان‌های شیک و جذاب به لحاظ رعایت استاندارد‌ها و ارگونومی بدن انسان ضعیف عمل کرده‌اند و استفاده‌کنندگان در طی زمان دچار مشکلاتی از قبیل کمر‌درد،گردن‌درد، درد‌های سیاتیکی و اختلالات و دردهای مفصلی را همراه داشته‌اند. خریدار آگاه تنها 20‌درصد از اهمیت یک کالا را به زیبایی و ظاهر اختصاص می‌دهد و 80‌درصد باقی را به جنس، کیفیت و استانداردها اختصاص می‌دهد.

مبل استیل یا مبل راحتی
معمولا مبلمان‌ها را به دو گروه استیل و راحتی دسته‌بندی می‌کنـنـد کـه هـرکـدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. مبل راحتی عموما تمام پارچه هستند و چوب و فلز در ظاهر آنها کمتر استفاده می‌شود. مبل راحتی پایه و پشتی‌های کوتاه‌تر و تشک نرم‌تری دارند و برای ساعت‌های طولانی‌تر راحت‌تر هستند و اصولا برای اتاق نشیمن طراحی می‌شوند.اما توجه کنید معمولا مبل‌های راحتی حجیم‌تر و سنگین‌تر از مبل‌های استیل هستند. مهم‌ترین کاربرد مبل استیل برای سالن پذیرایی است؛ زیرا از آن کمتر استفاده می‌شود و در آنها زیبایی نسبت به راحتی اهمیت بیشتری دارد. مبل‌های استیل از ترکیب پارچه و چوب استفاده می‌شود و معمولا بخش چوبی آن منبت‌کاری شده است. مبل‌های استیل پایه‌های بلندتر و تکیه گاهصاف‌تری دارند؛ به همین علت نشستن و بلند شدن از روی آنها راحت‌تر است؛ اما به دلیل اینکه نشیمن راحت و منعطفی ندارند نشستن روی آنها توصیه نمی‌شود.پارچه مبل باید دارای مقاومت و ماندگاری لازم باشد تا در زمان کوتاه دچار فرسودگی نشود‌؛ به همین علت هنگام خرید باید بهترین و مناسب‌ترین پارچه را برای مبل خود انتخاب کنید.دقت داشته باشید پارچه مورد‌نظر کش نیاید و پرز‌های آن بلند نشود. رایج‌ترین مدل، مبل‌هایی با پارچه‌های مخمل و سلطنتی است. معمولا بهترین پارچه برای مبل، پارچه‌های مخمل براق هستند. تراکم پارچه اهمیت بسیار زیادی دارد.زمانی که روی آن دست می‌کشید، بافت یکدستی دارند و فشردگی آن را می‌توانید زیردست احساس کنید. یکی از راه‌های امتحان تراکم پارچه امتحان آن زیر نور است. معمولا وزن پارچه‌های خوب بیشتر است و قیمت زیاد پارچه ملاک کیفیت بالا نیست.اگر در منزل فرزند کوچک دارید، بهتر است از پارچه‌هایی با رنگ چرک‌تاب مثل کاراملی و فیلی انتخاب کنید تا لکه‌ها را کمتر نشان بدهند.پارچه‌های ساده برای فضا‌های کوچک و پارچه‌های گلدار برای فضاهای بزرگ مناسب‌تر هستند.

سبک کلاسیک یا مدرن
مدرنیته یا تجدد آرام آرام به همه ابعاد زندگی انسان نفوذ کرده؛ اما همیشه کار آمد نیست؛ زیرا سبک انتخابی و سلیقه فردی شما بسیار تعیین‌کننده است. در مورد انتخاب بین مبلمان مدرن و کلاسیک باید توجه ویژه به سبک انتخابی و دکوراسیون کلی فضا داشته باشید. اگر دکوراسیون کلاسیکی دارید، خرید مبلمان مدرن انتخاب هوشمندانه‌ای نخواهد بود و باعث ایجاد آشفتگی بصری می‌شود. عکس این قضیه هم صادق است؛ زیرا افراد در پی تلفیق سبک‌ها نیستند و تعریف درستی از سبک‌ها و نحوه تلفیق آنها ندارند.در تلفیق سبک‌ها دو نکته بسیار مهم وجود دارد.اولین نکته متراژ محیط است و نکته دوم سبک غالب فضاست.در منازل کوچک متراژ بهتر است سبک مدرن به عنوان سبک غالب انتخاب شود؛ زیرا این سبک ساده‌تر است.

سلیقه و سبک زندگی
یکی از معیار‌های بسیار مهم در انتخاب مبلمان سلیقه فردی شماست؛ زیرا کسی که در آن منزل زندگی می‌کند و ساعت‌های زیادی آنها را می‌بیند و استفاده می‌کند شما هستید و باید از دیدن و استفاده آن لذت ببرید. تحت هیچ شرایطی مد روز و سلیقه دیگران را به سلیقه شخصی خودتان ترجیح ندهید و به سلیقه و انتخاب خود اولویت بالایی اختصاص دهید؛ زیرا به مرور زمان نارضایتی و پشیمانی از خرید را در خود احساس خواهید کرد. نکته بعدی سبک زندگی شماست. بعضی از افراد در خانواده پرجمعیت زندگی می‌کنند؛ اما بعضی دیگر به تنهایی یا در خانواده‌های کم‌جمعیت زندگی می‌کنند؛به همین خاطر سبک زندگی در انتخاب مبلمان تاثیر زیادی دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار