اصفهان زیبا: در مطلب زیر به دو نمونه پلو از نوع سالم و گیاهی با دستور دکتر رسول حیدری، محقق و مشاور تغذیه سالم اشاره می‌شود.

 

     پلوجعفری
مواد لازم‌(برای چهار نفر):
برنج سبوس‌دار: 2/1 و 2 پیمانه
جعفری خرد‌شده: 2 پیمانه
کدو خورشتی: 2 عدد متوسط
هویج: 1 عدد بزرگ
لوبیا سبز خرد‌شده: 1 پیمانه
کلم سفید: 1 پیمانه
پیاز خرد‌شده: 1 عدد متوسط
نمک، زردچوبه، زنجبیل، ادویه پلویی: به میزان لازم
زعفران آب شده: به میزان لازم
روغن حیوانی(گاوی)، روغن کنجد یا روغن زیتون:  به میزان لازم

 

 

    روش تهیه
برنج را از قبل خیس می‌کنیم. کلم را شسته و ریز خرد می‌کنیم. هویج را به صورت خلال ریز و کدوها را به صورت نگینی خرد می‌کنیم. لوبیاها را نیز  یک سانتیمتری خرد کرده و بخارپز می‌کنیم. پیاز را همراه روغن، زردچوبه، ادویه پلویی و زنجبیل کمی تفت می‌دهیم و به ترتیب ابتدا هویج، سپس کلم و بعد از آن کدو خورشتی، لوبیا سبز و جعفری را اضافه کرده و کمی تفت می‌دهیم. برنج را با پنج پیمانه آب و مقداری نمک و روغن می‌پزیم و وقتی آب آن تقریبا تمام شد، مواد تفت داده شده را به آن اضافه و پلو را با حرارت ملایم دم می‌کنیم. می‌توانیم مقداری زعفران آب شده نیز به آن اضافه کنیم.

 

 

    پلو‌كرفس
مواد لازم‌(برای چهار نفر):
برنج سبوس‌دار: 2/1 و3 پیمانه
ساقه کرفس خرد‌شده: 4 پیمانه
هویج: 1 عدد متوسط
گوجه: 5 عدد متوسط
پیاز: 1 عدد بزرگ
نمک، زردچوبه، زنجبیل، ادویه پلویی: به میزان لازم
روغن حیوانی(گاوی)، روغن کنجد یا روغن زیتون: به میزان لازم

 

 

    روش تهیه
برنج را از قبل خیس می‌کنیم. ساقه کرفس را یک سانتیمتری و هویج را نگینی درشت خرد کرده، سپس هر دو را بخارپز می‌کنیم. پیاز را با روغن و مقداری زردچوبه کمی تفت داده، سپس ساقه کرفس و هویج را همراه ادویه پلویی و زنجبیل به پیاز افزوده و کمی حرارت می‌دهیم.گوجه را با پنج پیمانه آب در مخلوط کن ریخته تا نرم شود و همراه نمک به کل مواد اضافه می کنیم و کمی می‌پزیم تا گوجه قوام پیدا کند. در پایان، برنج را به کل مواد اضافه كرده و مدتی می‌پزیم تا بدون آب شود و آن را با حرارت ملایم دم می‌کنیم.