خرده فروشی عمده فروشان

بازار‌ پوشاک اصفهان‌ امروز شاهد فروشگاه‌داران جدیدی است که تا چند سال قبل مسئولیت‌ توزیع اجناس میان خرده‌فروشان را بر عهده داشتند؛ اما تغییر شرایط بازار و شاید بهانه‌ سود بیشتر باعث شد تا توزیع‌ کنندگان اجناس در میان خرده‌‌فروشان، خودشان‌ خرده‌فروشی‌ را آغاز کنند تا کاسب‌های کوچک کنار بروند.

اصفهان زیبا: بازار‌ پوشاک اصفهان‌ امروز شاهد فروشگاه‌داران جدیدی است که تا چند سال قبل مسئولیت‌ توزیع اجناس میان خرده‌فروشان را بر عهده داشتند؛ اما تغییر شرایط بازار و شاید بهانه‌ سود بیشتر باعث شد تا توزیع‌ کنندگان اجناس در میان خرده‌‌فروشان، خودشان‌ خرده‌فروشی‌ را آغاز کنند تا کاسب‌های کوچک کنار بروند. درمقابل‌ لباس‌فروشان‌ حتی ذره‌ای توان رقابت با توزیع کنندگان را ندارند؛ زیرا پوشاک با قیمتی نزدیک‌ به قیمت خرید آنها‌ به دست‌ مصرف‌کننده‌ نهایی می‌رسد. توزیع کنندگان‌ حذف‌ خرده‌فروشان اصفهانی را طی دو مرحله‌ برنامه‌ریزی کردند. ابتدا با تاسیس فروشگاه‌های بزرگ نبض بازار از نظر قیمت را در دست گرفتند و سپس‌ با فروشگاه‌های تلگرامی از نظر عرضه‌ پوشاک مد پیشگام شدند.

فروشگاه‌های بزرگ جایگزین فروشگاه‌های کوچک
توزیع‌‌کنندگان در گام ابتدایی اقدام به راه‌اندازی فروشگاه‌های بزرگ در سطح شهر اصفهان کردند‌ که قیمت‌ پوشاک‌ خیلی‌ کمتر از خرده‌فروشان‌ کوچک است. بعضی از آنها‌ هنوز به خرده‌فروشان جنس می‌فروشند ولی‌ قیمت فروش‌ بالاست. مثلا‌ اگر در فروشگاه‌ خود یک پیراهن‌ جعبه‌ای را به قیمت‌ 21 هزار تومان می‌فروشند، همان جنس را به قیمت 19 هزار تومان به خرده‌فروش می‌دهند. خرده‌فروش یا باید فقط روی این 19 هزار تومان مبلغ دو هزار تومان سود بکشد که پاسخ‌گوی هزینه‌ها نیست یا با قیمت بالاتری بفروشد که قدرت رقابت‌ را از دست می‌دهد.اما مشکل اصلی اینجاست که خیلی از توزیع‌کنندگان اصلی راضی به فروش پوشاک به خرده‌فروشان نیستند بنابراین‌ کاسب‌های کوچک برای تامین‌ اجناس خود مجبور به خرید‌ از بازار شهر‌های دیگر مانند تهران می‌شوند؛ درحالی‌ که این راه نیز به شکست ختم‌ شده‌است، زیرا‌ توزیع‌کنندگان بازار اصفهان‌ را بیشتر چتر‌بازان و افرادی تشکیل می‌دهند که همگی از قشم و دوبی یا حتی ترکیه اجناس خود را وارد می‌کنند که نسبت به بازار تهران قیمت‌ پایین‌تری دارد.به عنوان مثال بعضی از این‌ توزیع‌کنندگان اکنون شلوار‌ جین را با قیمتی بین 35 تا 50 هزار تومان به مشتری می‌فروشند در حالی‌ که قیمت خرید یک جین‌ 10‌تایی شلوار‌ جین از بازار عمده‌فروشان تهران دست‌کم 550 هزار تومان است. با این تفاسیر خرید هر عدد شلوار جین برای خرده‌فروشان کوچک دست‌ کم 55 هزار تومان‌ هزینه‌ دارد و باید با قیمتی بالاتر از 65 هزار تومان بفروشند‌ که تقریبا دو برابر بالاتر از قیمت رقیبان‌ بزرگ خود است.

فروشگاه‌های تلگرامی یا پرچم‌داران مد
ضربه‌ دوم به خرده‌فروشان اصفهانی وقتی وارد شد که آنها حتی از نظر‌ مد هم توان رقابت‌ را از دست دادند. مد بازار پوشاک معمولا در کشور طراحی‌ نمی‌شود و وارداتی است؛ مثلا شلوار‌های زخمی ابتدا در بازار ترکیه‌ و دوبی عرضه شد‌ و سپس به بازار‌ تهران و شهرستان‌ها رسید. توزیع‌کنندگانی‌ که اقدام به خرده‌فروشی‌ کرده‌اند کالای مد را به سرعت وارد کشور می‌کنند تا آن را در کانال‌های تلگرامی یا پیج‌های اینستاگرامی بفروشند. به همین دلیل‌ امروز فروشگاه‌های مجازی از نظر مد یک پله جلوتر‌ از بازار اصفهان هستند‌. مثلا‌ اکنون زمانی‌ که خرده‌فروشان هنوز مشغول فروش پوشاک تابستانی خود هستند مد زمستانی به صورت کامل و با تنوع‌بالا در کانال‌های تلگرام‌ و پیج‌های اینســـتاگرام با قیمتی پایین‌ عرضه شده‌است، درحالی که همین پوشاک‌ طی دهه دوم تا سوم مهر‌ماه در فروشگاه‌های سطح شهر موجود می‌شود. خرده‌فروشان حتی نمی‌‌توانند برای رقابت با کانال‌های تلگرامی‌ پوشاک مد را‌ از بازار تهران‌ یا استان‌های دیگر‌ تهیه کنند؛ زیرا‌ بعضی از این‌ مدل‌ها حتی در بازار‌ تهران نیز هنوز موجود نشده‌است و به‌ علاوه‌ اینکه عمده‌فروشان تهرانی مد سال را یک ماه دیرتر راهی اصفهان می‌کنند.عمده‌‌فروشان تهرانی مد را ابتدا در بازار تهران‌ و شهر‌های دیگر‌ به فروش می‌رسانند زیرا فروش در شهر‌های دیگر‌ به مراتب بهتر از اصفهان‌ است. استانی‌مانند مرکزی و شهری مانند محلات‌ تقاضای‌ بالاتری نسبت به اصفهان برای پوشاک‌ مد دارد و قیمت بالاتری برای آن می‌پردازند، پس عمده‌ فروشان‌ ابتدا نیاز آن‌جا را به صورت کامل تامین می‌کنند و سپس به اصفهانی‌ها جنس می‌فروشند. حتی اگر این هفته به بازار تهران بروید متوجه تنوع‌ بالای پوشاک زمستانی خواهید شد، درحالی که در اصفهان حتی اجناس باقی‌مانده از زمستان سال گذشته نیز به ندرت پیدا می‌شود.حالا قبل از اینکه‌ مد سال جدید به دست خرده‌فروشان اصفهان‌ برسد، توزیع‌کنندگان سابق یا به عبارتی واردکنندگان‌ پوشاک آنها را در شبکه‌های مجازی‌ می‌فروشند‌ تا از این‌ نظر هم توان رقابتی باقی نماند. این‌ توزیع‌کنندگان پوشاک مد جدید را در فروشگاه‌های فیزیکی خود عرضه نمی‌کنند؛ زیرا به دنبال این‌ هستند تا با رونق فضای مجازی‌ و حضور گسترده‌ در آن فروشگاه فیزیکی خود را تعطیل کنند تا از این نظر نیز هزینه‌ کمتری بپردازند. در مقابل خرده‌فروشان‌ بدون کمترین تحرکی در حال کنار رفتن از بازار هستند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار