دوغ مضر یا مفید؟

دوغ يكى از سالم‌ترين نوشيدنى‌هاى سنتى ايران است كه از قديم در فرهنگ ما جايگاه ويژه‌اى داشته است اين نوشيدنى برخلاف آبميوه‌هاى صنعتى و نوشابه‌هاى گازدار مناسب بوده و مى‌تواند پروتئين، چربى، ويتامين‌هاى‌ B، D، كلسيم و همچنين آب مورد نياز بدن را تا حدودى تامين كند.

اصفهان زیبا: دوغ يكى از سالم‌ترين نوشيدنى‌هاى سنتى ايران است كه از قديم در فرهنگ ما جايگاه ويژه‌اى داشته است اين نوشيدنى برخلاف آبميوه‌هاى صنعتى و نوشابه‌هاى گازدار مناسب بوده و مى‌تواند پروتئين، چربى، ويتامين‌هاى‌ B، D، كلسيم و همچنين آب مورد نياز بدن را تا حدودى تامين كند.

اما باید توجه داشت که دارای طبع سردی است به خاطر همین زمان مصرف حتما باید با چاشنی باشد. همان چاشنی هایی که براى طعم‌داركردن دوغ استفاده می شود و شامل نعنا، پونه، كاكوتى يا گلبرگ‌هاى گل‌محمدى و... است. اینها علاوه بر ايجاد طعم خوشايند و بوى مطبوع در دوغ، ضد طبع سرد آن است و بر خواص درمانى آن مى‌افزايد. برای مثال دوغ حاوى نعناع فلفلى و سوسنبر باعث افزايش مواد مترشحه مفيد دستگاه گوارش مى‌شود و اغلب ناراحتى‌هاى گوارشى را تسكين مى‌دهد.همچنين حاوى آنتى اكسيدان‌هايى است كه كبد را پاكسازى کرده، سموم را از بدن دفع مى‌کند و در تقویت بينايى موثر است. كرفس كوهى از دیگر چاشنی‌های دوغ است که انرژى را مضاعف مى‌كند. پونه هم كار روده‌ها را منظم كرده و درد معده و بى اشتهايى را تسكين مى‌دهد، كاكوتى نیز مقوى قلب و معده بوده و مسكن سردردهاى ناشى از گرمى هواست. گلبرگ‌هاى گل‌محمدى بسيار معطر، مقوى قلب و كبد و اعصاب، آرام‌بخش و نشاط‌آور بوده و براى تنظيم عملكرد دستگاه گوارش نافع و رفع كننده بوى بد دهان است. البته بايد توجه داشت كه مصرف بيش از حد دوغ مى‌توانـــد تعـــادل بدن را از وضعيت عـــادى خـــارج كند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار