تبلیغات گردشگری اصفهان، نزدیک به صفر

در مقایسه با کشور مسلمان مالزی که بر روی توریسم تمرکز دارد، بروشور گردشگری چندانی در اصفهان نداریم. در مرکز شهرهای مالزی، خانه توریست داریم که درباره جاذبه‫ها و خدمات گردشگری آن‫ها اطلاع‫رسانی می‫کنند و این چیزی است که در اصفهان وجود ندارد و گردشگران بیشتر از طریق راهنمایان تور یا آژانس‌های گردشگری به این شهر می‌آیند.

اصفهان امروز- محمد پاک‌نژاد:

در مقایسه با کشور مسلمان مالزی که بر روی توریسم تمرکز دارد، بروشور گردشگری چندانی در اصفهان نداریم. در مرکز شهرهای مالزی، خانه توریست داریم که درباره جاذبه‫ها و خدمات گردشگری آن‫ها اطلاع‫رسانی می‫کنند و این چیزی است که در اصفهان وجود ندارد و گردشگران بیشتر از طریق راهنمایان تور یا آژانس‌های گردشگری به این شهر می‌آیند. این در حالی است که اصفهان به یک مرکز اطلاع‌رسانی گردشگری، توریست‫کده یا خانه گردشگر نیاز دارد. در فرودگاه اصفهان هم، اطلاع‌رسانی خاصی درباره جاذبه‌ها و خدمات گردشگری اصفهان نمی‌شود، درحالی‌که در فرودگاه مالزی، درباره تورهای یک‌روزه و خدمات هتل‌ها آنقدر اطلاع‌رسانی می‌شود که هیجان‌زده می‌شوید. آژانس‌های گردشگری اصفهان هم، بروشورهایی به زبان‌های خارجی ندارند.

در گذشته یک مرکز اطلاع‌رسانی گردشگری در کاخ چهلستون بود که اکنون دیگر چندان فعال نیست و نه شهرداری و نه سازمان میراث در این زمینه فعالیت نمی‌کنند. تنها به هنگام عید نوروز، شهرداری تعدادی بروشور بین گردشگران داخلی توزیع می‌کند، ولی به شکل جدی بر روی تبلیغات گردشگری کار نمی‌شود. همه اینها در حالی است که در 40 شهر گردشگری مالزی، بروشورهایی به زبان انگلیسی توزیع می‌شود و بر روی تبلیغات گردشگری این کشور تمرکز زیادی وجود دارد و از این طریق، جاذبه ایجاد می‌شود. در اصفهان اما اطلاع‌رسانی صفر است و از پتانسیل فرودگاه اصفهان برای انجام کار جدی استفاده‌نشده است. معاونت گردشگری اداره میراث اصفهان هم در این زمینه عملکرد خوبی ندارد. درزمینه اپلیکیشن‫های گردشگری هم وضع خوبی نداریم و اگر هم درباره گردشگری اصفهان، جستجوی اینترنتی به زبان انگلیسی کنیم، کاری قوی نمی‌توانیم پیدا کنیم، بااینکه اصفهان، یک کلان‌شهر است و به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی انتخاب‌شده است.

در سایت سازمان میراث فرهنگی هم چیز دندان‌گیری نمی‌توان پیدا کرد، چه از نوع تبلیغات گردشگری و چه از نوع خدمات گردشگری، تنها اطلاعات اولیه در آن ارائه‌شده است. گردشگر نمی‌تواند از طریق مراجعه به این سایت متوجه شود کدام آژانس‌های گردشگری خدمات موردنظر او را ارائه می‌دهند و چه نوع وسایل نقلیه در دسترس او وجود دارد. درواقع چنین طرحی وقتی می‌تواند موفق باشد که نگاه به گردشگران کلان باشد. اداره میراث مدام آمار و ارقام افزایش گردشگران را می‌دهد، اما سؤال اینجا است که چه کسانی این گردشگران را به اصفهان آوردند، این، کار آژانس‌های گردشگری تهران و شیراز و در مواردی اصفهان بود و راهنمایان تور هم در این میان نقش مهمی داشتند، اما اداره میراث در این زمینه کاری نکرد. بحث اینجا است که در کنار تبلیغات باید خدمات گردشگری هم به توریست ارائه داد.

کارشناس ارشد گردشگری و راهنمای تور
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار