کمک به رفع کم‌خونی با جعفری

جعفری گیاهی از خانواده چتریان است که در طب سنتی با نام‌های اپلیهم و دینارویدر نیز نام برده شده و گیاهی دو ساله و معطر است که ارتفاع آن حدود ۳۰سانتی‌متر است. درباره خواص آن زهرا نصیری، کارشناس ارشد و عضو گروه علمی بازار گیاهان دارویی چنین می‌گوید: جعفری از نظر مزاجی طبیعت گرم و خشک دارد و سرشار از مواد سدیم‌، پتاسیم، آهن منیزیم و ویتامین‌های A,B,K,C است.

اصفهان زیبا: جعفری گیاهی از خانواده چتریان است که در طب سنتی با نام‌های اپلیهم و دینارویدر نیز نام برده شده و گیاهی دو ساله و معطر است که ارتفاع آن حدود ۳۰سانتی‌متر است. درباره خواص آن زهرا نصیری، کارشناس ارشد و عضو گروه علمی بازار گیاهان دارویی چنین می‌گوید: جعفری از نظر مزاجی طبیعت گرم و خشک دارد و سرشار از مواد سدیم‌، پتاسیم، آهن منیزیم و ویتامین‌های A,B,K,C است.

مقدار فیبر غذایی در جعفری بسیار بالاست به خاطر همین از سبزی‌های مفید در کاهش وزن و لاغری است و مصرف آن حرکات روده‌ای را منظم و گوارش غذا را تسهیل می‌کند.

همچنین تصفیه‌کننده خون است و شریان‌ها و رگ‌های خون را تمیز می‌کند و مقدار کلسترول و چربی خون را کاهش می‌دهد و از بروز بیماری‌های قلبی و گرفتگی عروق جلوگیری می‌کند. دیگر آنکه ادرار‌آور است و سموم بدن را دفع می‌کند و مصرف آن دفع‌کننده سنگ کلیه است. به‌خاطر خاصیتی که در تصفیه خون دارد، نوشیدن دم‌کرده و سبزی تازه آن هم باعث روشن شدن و شفافیت پوست و درخشش، چهره و رفع جوش‌ها و لکه‌های صورت می‌شود.

ویتامین‌ها به خصوص ویتامین C‌ در این سبزی به وفور وجود دارد برای همین این سبزی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و بدن را در مقابل سرطان‌ها مقاوم می‌کند و ویتامین A موجود در این سبزی باعث تقویت بینایی می‌شود و آن را به یک سبزی ضد‌عفونی‌کننده در برابر عفونت‌ها تبدیل کرده است و مصرف آن در سوپ‌ها در دوران سرماخوردگی باعث بهبود سرماخوردگی می‌شود. مصرف تازه یا خشک آن همراه شیر در بعضی منابع به عنوان برطرف‌کننده تنگی نفس و آسم و نزله‌های ریوی آورده شده است و برای سینه مفید است.

روغن‌های فرار موجود در جعفری خصوصا مریستیسین آن در رفع تومورها به‌خصوص تومور ریه موثر است و مواد سرطان‌زا و سموم موجود در بدن را نیز خنثی می‌کند. آهن موجود در جعفری هم درمان‌کننده کم خونی و فقر آهن است و افرادی که دارای کم خونی هستند، بهتر است همرا غذا یا بعد غذا از این سبزی مصرف کنند. ضمنا به‌خاطر رایحه مطبوعی که دارد، در رفع بوی بد دهان موثر است و برای برای رفع بوی سیر و پیاز می‌توان چند برگ جعفری جوید. علاوه بر این به‌خاطر کلسیم فراوانی هم که دارد، محکم‌کننده استخوان است و درد مفاصل و استخوان را نیز برطرف می‌کند. برای بانوان هم علاوه بر خاصیت شیرافزایی که برای مادران شیر‌ده دارد، ترشحات و عفونت‌های بانوان را نیز برطرف می‌کند. البته خانم‌های باردار در مصرف آن باید احتیاط داشته باشند. استعمال موضعی آن نیز بر روی صورت، برطرف‌کننده زخم‌ها و جوش‌های صورت است‌.برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با بازار گیاهان داوریی و شماره 35604144 تماس بگیرید.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار