مدیریت مردانه در ورزش اصفهان

در شرایطی که تعداد روسای زن فدراسیون‌های ورزشی به بیشترین تعداد خود در تاریخ ورزش ایران رسیده؛ مدیریت در ورزش اصفهان همچنان مردانه است و بانوان هیچ سهمی در مسئولیت ادارات ورزش و جوانان شهرستان‌ها و هیئت‌های ورزشی اصفهان ندارند. در حال حاضر تمام سهم مدیریت زنانه در ورزش نصف جهان به انتخاب نواب رئیس بانوان در هیئت‌های ورزشی محدود شده که در این میان این مسئولیت در برخی هیئت‌ها تا حد سمت تشریفاتی و دکوری پایین آمده است.

در شرایطی که تعداد روسای زن فدراسیون‌های ورزشی به بیشترین تعداد خود در تاریخ ورزش ایران رسیده؛ مدیریت در ورزش اصفهان همچنان مردانه است و بانوان هیچ سهمی در مسئولیت ادارات ورزش و جوانان شهرستان‌ها و هیئت‌های ورزشی اصفهان ندارند. در حال حاضر تمام سهم مدیریت زنانه در ورزش نصف جهان به انتخاب نواب رئیس بانوان در هیئت‌های ورزشی محدود شده که در این میان این مسئولیت در برخی هیئت‌ها تا حد سمت تشریفاتی و دکوری پایین آمده است.

ورزش بانوان ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون دوران پر فراز و نشیبی را طی کرده؛ اما در طول یک دهه اخیر ورزش بانوان با جهش قابل توجهی مواجه شده است که کسب اولین مدال طلای انفرادی در بازی‌های آسیایی و کسب نخستین مدال المپیکی بانوان را می‌توان مصادیق عینی پیشرفت در این حوزه عنوان کرد، با این حال در حوزه مدیریت، هنوز بانوان نتوانسته‌اند جای پای خود را در ورزش محکم کنند.فاطمه ابوالقاسمی اولین رئیس بانوی فدراسیون ورزشی محسوب می‌شود که پس از تاسیس فدراسیون آمادگی جسمانی و ایروبیک به عنوان سرپرست معرفی شده و سپس در مجمع فدراسیون با کسب بیشترین رای، ریاست فدراسیون را برعهده گرفت.پس از ابوالقاسمی، فریبا محمدیان نیز در انتخابات فدراسیون اسکیت به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد و مسئولیت وی تا زمان انتخابش به عنوان معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان ادامه داشت.در ادامه این گزارش نگاهی به سه فدراسیونی که با روسای بانو اداره می‌شوند، خواهیم داشت و سپس به وضعیت حوزه مدیریتی زنان در ورزش استان می‌پردازیم.

فدراسیون بیماران خاص و پیوند اعضا
فاطمه هاشمی‌رفسنجانی را باید یکی از قدیمی‌ترین مدیران زن ورزش کشور دانست که از زمان تاسیس فدراسیون ورزش‌های بیماران خاص و پیوند اعضا به طور متناوب ریاست این فدراسیون را برعهده داشته و پس از رفت و برگشت‌هایی، در حال حاضر سکاندار این فدراسیون محسوب می‌شود.این فدراسیون با توجه به شرایط خاص ورزشکارانش بیشتر از هر چیز برای سوق دادن افرادی که پیوند اعضا انجام دادند یا بیماری‌های خاصی دارند، فعالیت می‌کند.

فدراسیون چوگان
گلناز وکیل گیلانی که در خانواده‌ای ورزشی متولد شده و به گفته خودش از کودکی با اسب آشنا بوده و به صورت حرفه‌ای چوگان را دنبال کرده، سال 95 اداره فدراسیون چوگان را با رای قاطع برعهده گرفت. البته وکیل گیلانی پیش از این در همین فدراسیون به‌عنوان نایب‌رئیس هم فعالیت داشته و حالا با ۳۷ سال سن به‌عنوان یکی از جوان‌ترین روسای فدراسیون‌های ورزشی نیز شناخته می‌شود و از اقبال عمومی خوبی در رشته چوگان برخوردار است.

فدراسیون ژیمناستیک
انتخاب زهرا اینچه درگاهی به عنوان رئیس فدراسیون ژیمناستیک با دو فدراسیون دیگر متفاوت بوده و آن را می‌توان نمونه بارزی از موفقیت بانوان در عرصه رقابت دانست.درگاهی که از جامعه ژیمناستیک شناخته می‌شود، برای رسیدن به صندلی ریاست فدراسیون چند رقیب قدرتمند را پیش رو داشت؛ اما وی توانست با رایزنی‌های صورت گرفته به ویژه با روسای هیئت‌های ورزشی استان‌ها، رای اعتماد مجمع را جلب کرده و در رقابتی نزدیک با حریفان این مسئولیت را در اختیار بگیرد.

بانوانی که حضور دکوری ندارند
اعتماد به مدیریت بانوان در فدراسیون‌های ورزشی باعث شده تا در مجامع انتخاباتی نیز شاهد حضور فعال کاندیداهای بانو باشیم که نه به صورت دکوری، بلکه با برنامه وارد عرصه رقابت شده‌اند.البته برخی معتقدند بانوان با اعتماد به نفس بالاتر می‌توانند در انتخابات ریاست فدراسیون‌های ورزشی موفق باشند، نباید حضور آنها در مدیریت ورزش را محدود به ریاست فدراسیون‌ها کرد، همان طوری که کمتر فدراسیونی را پیدا می‌کنید که به‌جز بخش نایب‌رئیس بانوان برای انتخاب سایر نواب رئیس و حتی دبیرکل از بانوان استفاده کند.

حکمروایی مردها در ورزش استان
در اصفهان، ریاست بانوان در هیئت‌های ورزشی اتفاق مرسومی نیست و شاید بتوان فرشته سموعی را تنها بانویی دانست که سکانداری یک هیئت را برعهده داشت. سموعی که از مربیان رشته تنیس روی میز محسوب می‌شود، سال‌ها به عنوان نایب رئیس بانوان هیئت، فعالیت داشت که البته تصمیم گیرنده و مهره اصلی مدیریتی هیئت به شمار می‌رفت. پس از اینکه جامعه این رشته با موضوع حضور یک زن در رأس هیئت عادت کرد، در مجمع انتخاباتی کاندیدا شده و با کسب بیشترین رأی، این بار ریاست ظاهری را هم در اختیار گرفت.سموعی که در آن مقطع قائم مقام باشگاه ذوب آهن نیز بود، نقش پررنگی را در حوزه ورزش ایفا می‌کرد اما با اتفاقاتی که در دوره مدیرعاملی اصغر دلیلی به وقوع پیوست و شرح و قضاوت در خصوص آن ارتباطی با این گزارش پیدا نمی‌کند، با فشارهای وارد از سوی منتقدان، از ریاست هیئت کنار گذاشته شده و سرپرستی معرفی شد.پس از ناتمام ماندن دوره ریاست سموعی، از آن زمان تاکنون حتی بانوان برای مجامع انتخاباتی نیز کاندیدا نشده‌اند تا مدیریت ورزش استان، انحصارا در اختیار آقایان باشد.البته در سال‌های اخیر تحرکاتی نظیر انتخاب بانوان برای دبیری هیئت‌های ورزشی در دو هیئت تنیس روی میز و بسکتبال به وقوع پیوسته اما تا زمانی که اعتماد کاملی به توانمندی‌های بانــــوان صــــورت گـرفتـــه و بـــرای ریـاسـت هیئت‌هـای ورزشی پیشقدم شوند، فاصله زیادی مانده است؛ فاصله ای که با شعار پر نمی‌شود؛ اما بانوان می‌توانند با بروز توانمندی‌های خود، در حوزه مدیریت ورزش، گام‌های موثری را بردارند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار