کارگاه آموزشی نقش اساتید دانشگاه و تلاش عملی در تحقق اقتصاد مقاومتی

در راستای اجرای بند 21 از بندهای 24 گانه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری آن را ابلاغ کردند ، مجمع اسلامی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر کارگاه آموزشی با محوریت ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن در محیط های علمی و آموزشی با حضور دکتر حجت اله عبدالملکی عضو هیأت علمی دانشگاه برگزار شد .

کارگاه آموزشی نقش اساتید دانشگاه و تلاش عملی در تحقق اقتصاد مقاومتی

در راستای اجرای بند 21 از بندهای 24 گانه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری آن را ابلاغ کردند ، مجمع اسلامی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر کارگاه آموزشی با محوریت ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن در محیط های علمی و آموزشی با حضور دکتر حجت اله عبدالملکی عضو هیأت علمی دانشگاه برگزار شد .

دکتر شهرام قهرکی دبیر مجمع اسلامی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر در ابتدای نشست در جمع اساتید گفت : تشکل اسلامی اساتید جهت گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی و به منظور سهولت دسترسی اساتید مبادرت به برگزاری نشست های تخصصی با موضوع اقتصاد مقاومتی نموده تا رهنمودها و فرمایشات مقام معظم رهبری در محیط های دانشگاهی تبیین و تشریح گردد و اساتید حسب وظایف سازمانی و توانمندی های علمی خود سهم خود را در این عرصه های مهم ایفاد نمایند.

دکتر حجت الله عبدالملکی مدرس کارگاه اقتصاد مقاومتی در تشریح دیدگاه های علمی خود گفت : با هدف تأمین رشد پویا و بهبود شاخص های اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم انداز بیست ساله کشور ، سیاست های اقتصاد مقاومتی با رویکردی جهادی ، انعطاف پذیر ، فرصت ساز ، مولد ، درون زا و برون گرا ابلاغ گردید .

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی ، حفظ روند رو به رشد اقتصاد به همراه کاهش آسیب پذیری است تأکید کرد : در اقتصاد مقاومتی ابلاغی، دو رویکرد کوتاه مدت و بلند مدت تعریف شده است . در سیاست های کوتاه مدت که مربوط به برنا مه ها و امور اجرایی کشور می باشد حمایت از تولید ملی ، مدیریت منابع ارزی ، مدیریت مصرف ، استفاده حداکثری از زمان و مناو امکانات و حرکت در چهارچوب برنامه های تدوین شده مد نظر است و در سیاست های بلند مدت مقاوم کردن اقتصاد کشور ، توسعه شرکت های دانش بنیان ، حضور مؤثر مردم در اقتصاد ، کاهش وابستگی به نفت و نقش دانشگاه ها در اقتصاد مقاومتی که مربوط به اصلاح نظام اقتصادی کشور می باشد دیده شده است .

عضو قرارگاه فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور ادامه داد : تکیه بر مردم در اقتصاد مقاومتی از جایگاه مهمی برخوردار است و باید از طریق بانک ها ، قوانین و مقررات ، بخش خصوصی فعال و مورد حمایت قرار گیرند . وظیفه آن است که کشور مستحکم ، غیرقابل نفوذ و غیرقابل تأثیر از سوی دشمن شود تا در برابر توطئه های دشمن مقاوم بوده و مقاومت کند .

استاد برجسته علم اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت : یکی از بخش های مهم که اقتصاد را مقاومتی می کند و یکی از بهترین مظاهر و مؤلفه های اقتصاد مقاومتی شرکت های دانش بنیان است که باید اهمیت ویژه داشته باشد .

وی کاهش وابستگی به نفت را از الزامات اقتصاد مقاومتی برشمرد و تأکید کرد : باید تلاش کنیم نفت را با فعالیت های اقتصادی درآمدزای دیگری جایگزین کنیم و صنایع دانش بنیان این خلاء را میزان زیادی پر می کند .

عبدالملکی در پایان سخنان خود از حوزه فرهنگی اقتصاد مقاومتی و ضرورت اقدامات ترویجی مثل برگزاری همایش ها و نمایشگاه ها و فضاسازی اقتصاد مقاومتی گفت و تصریح کرد : برگزاری جلسات مناظره ، ترویج فرهنگ کارآفرینی ، جلسات پرسش و پاسخ با محوریت اقتصاد مقاومتی ، مطالبه از بانک ها برای تخصیص اعتبارات ، مطالبه از دستگاه های اجرایی و مطالبه از مسئولین و استادان ، هدایت پایان نامه های دانشجویی با موضوعات مختلف اقتصادی ، رفع مشکلات کارآفرینی ، رفع معضلات تولید ، الگوهای مناسب سرمایه گذاری و همچنین مقالات ISI هدفمند از شاخصه ها و تبیین نقش دانشگاه ها در اقتصاد مقاومتی به شمار می آید .

در ادامه استادان دانشگاه به بیان دیدگاه ها و نقش دانشگاه ها در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی پرداختند و در پایان به سؤالات آنان توسط عبدالملکی پاسخ داده شد . خاطر نشان می سازد تاکنون مجمع اسلامی اساتید کارگاه دامهای شیطانی و روشهای مقابله با نفوذ دشمن را برگزار و در این کارگاه شیوه های نفوذ و مقابله با آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت .

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار