زایندهرود با سوءمدیریت به این روز افتاد
بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اداره امور کشور باید به اتکای آرای عمومی انجام شود، همانطور که قانون اساسی مقرر کرده مداخله سیستم در حکومت از طریق ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و شوراهای کشور تحقق مییابد، بنابراین نهادهای حکومتی را نهادهای اعمال حق حاکمیت ملی مینامند.
بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اداره امور کشور باید به اتکای آرای عمومی انجام شود، همانطور که قانون اساسی مقرر کرده مداخله سیستم در حکومت از طریق ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و شوراهای کشور تحقق مییابد، بنابراین نهادهای حکومتی را نهادهای اعمال حق حاکمیت ملی مینامند.
امروز شوراهای اسلامی شهر و روستا نزدیکترین نهاد منتخب مردم به مردم تلقی میشوند که با در نظر گرفتن وظایف شهرداریها میتوان گفت این دو نهاد اصلیترین نهاد خدمت رسان به شهروندان جامعه محسوب میشوند و عملکرد مثبت و منفی آنها در سریعترین زمان ممکن مورد واکنش شهروندان قرار میگیرد و این نکته بیشازپیش مأموریت شهردار و اعضای شورای شهر را سنگین میکند.
مهمان امروز اصفهان امروز در زمره مدیران توانمند و باتجربه اصفهانی در سطح کشور محسوب میشود که در این دوره از شورای اسلامی شهر اصفهان نقش مؤثری در بسیاری از اتفاقات و اقدامات ایفا کرده است. جالب آنکه با همه تجربه و سوابق خود در بیش از سه دهه اخیر، پس از معرفی و بررسی مجموعه نشریات اصفهان امروز سر شوق و آمد و اذعان داشت که تاکنون چنین مجموعه رسانهای کاملی را بهصورت یکجا ندیده است.
فتحالله معین، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان باسابقه بیش از سه دهه مدیریت در استانداری هرمزگان و خوزستان و همچنین معاونت سیاسی امنیتی استانداری اصفهان، اکنون ریاست کنونی کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان، عضویت در کمیسیون حملونقل، محیطزیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان و عضویت در کمیته عالی ساماندهی ناژوان و... را دارد و بهجرئت میتوان وی را باسابقهترین عضو شورا در زمینه مدیریت تلقی کرد. با وی درباره مسائل حائز اهمیت این روزهای استان اصفهان به گفتوگو نشسته ایم. در ادامه این گفتگو با ما باشید:
پیشبینی شما درباره وضعیت بودجه شهر اصفهان برای سال 96 چگونه است؟ در چه حوزههایی رشد و در چه حوزههایی کاهش را شاهد خواهیم بود؟
بودجه مصوب سال جاری نزدیک دو میلیارد و 600 میلیون تومان است که از این بودجه در حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای فروش اوراق مشارکت و تسهیلات بانکی پیشبینیشده است. در وضعیت کنونی ازنظر تحقق بودجه نقدی و ریالی، تقریباً بهاندازه نیمی از میزان پیشبینیشده قابلاجراست اما در مقابل آن تحقق بودجه غیر نقدی که شامل گرفتن املاک، مستغلات و زمینهاست بیشتر از حد پیشبینیشده است. در حال حاضر تحقق بودجه دولتی در تأمین نیازهای جامعه اصفهان وضعیت مناسبی را ندارد و شهرداری نیز از داشتن نقدینگی مناسب بیبهره است. همین امر انجام برخی امور را با اشکال و تأخیر مواجه میکند. در مجموعه ما پیشبینی برای بودجه سال آینده دو هزار و 300 میلیارد تومان بوده که کمتر از سال قبل خود است، بنابراین در تلاش هستیم تسهیلات بانکی را بهصورت جدا در نظر گرفته و از اعتبار آن برای بستن بودجه سال 96 تفاهمانی با شهرداری داشتهایم. البته ممکن است در عمل میزان آن کموزیاد شود.
اولویتهای شهر اصفهان در سال 96 ازنظر شورا چه حوزههایی خواهد بود؟
پس از بحث بودجه، اولویتهای ما در سال آینده در درجه اول مربوط به آلودگی هوا است که بخش بزرگی از این آلودگی ناشی از تردد خودروهاست؛ بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که این آلودگی کاهش یابد. در این راستا اموراتی در نظر گرفتهشده و پیشبینیشده است که ازجمله آنها اتمام پروژه خط یک مترو و بهرهبرداری از آن در خردادماه سال 96 است. البته ممکن است ساختمان ایستگاههای مترو در برخی قسمتها تکمیلنشده باشد که تا مهر 96 تکمیل خواهد شد. این خط شمالی- جنوبی مترو است که بخش زیادی از حملونقل شهری را به خود اختصاص داده است. در کنار آن به دنبال این هستیم که منطقه مرکزی شهر اصفهان را که شامل میدان امام، دولتخانه صفوی که بخشی از میدان امام حسین (ع) هست و خیابان استانداری را بهعنوان محور پیاده تعریف کنیم. بهاینترتیب این منطقه حس و حال تاریخی خودش را نیز مجدداً به دست خواهد آورد اما همانطور که اشاره شد مشروط بر آن است که تأمین حملونقل عمومی از طریق راهاندازی خط یک مترو انجام شود.
اولویت دوم بازسازی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی است که با تعریف مسیرهای جدید بی آر تی در مسیر دانشگاه آزاد خوراسگان تا میدان امام علی (ع) همراه خواهد بود. خط بی آرتی و مسیر بی آرتی بعدی از میدان جمهوری اسلامی (دروازه تهران) به میدان آزادی (دروازه شیراز) است که این مسیر شمالی- جنوبی تعریفشده و مسیر پرمسافری هم هست؛ بنابراین درصددیم بخشی از نیاز حملونقل عمومی آن منطقه را تأمین کنیم.
همچنین در حال تعریف مسیر سومی هستیم که از خیابان آتشگاه شروع شود در طول خیابان شیخ بهایی ادامه پیدا کند و به میدان انقلاب منتهی شود که درباره این مسیر مطالعاتی انجامشده و با نظرسنجی مردم نیز همراه بوده است. نتایج حاصل از بررسیها نشان داده که علیرغم گرفته شدن فضای خیابانها با اتوبوسهای بی آر تی حملونقل با سرعت بیشتری انجامشده و رضایت نسبی مردم را ازاینجهت که اتلاف وقت کمتری داشتهاند، در برداشته است.
درمجموع کنار تمامی کارهایی که در دست بررسی و مطالعه و یا اجراست، اولویت اصلی ما اتمام پروژههای نیمهتمام است که بخش زیادی از این پروژههای نیمهتمام شامل مترو و پروژههای مربوط به حملونقل عمومی است.
از پروژه اجلاس چه خبر؟ آیا تا اردیبهشت شاهد بهرهبرداری از آن خواهیم بود؟
شهرداری شروع به ساخت پروژه اجلاس کرد و دولت قول داده بود که برای مجموعه سالنهای اجلاس تأمین یکصد میلیارد تومان بودجه داشته باشد اما در عمل 20 میلیارد آن تحقق پیدا کرد و 80 میلیارد پرداخت نشد. از طرفی همزمان با ساخت این پروژه تعدادی طرحهای مشارکتی برای ایجاد بازارهای روز یا بازارهایی که معماری و یا ارائه خدماتش نوین و بهروز باشد نوشتهشده بود. ازجمله اماکن اقامتی، پذیرایی، هتل، رستوران و غیره که به دلیل عدم پرداخت وجه اولیه و تغییر محل اجلاس، سرمایهگذاران برای اجرای این طرحها ورود پیدا نکردند. در حال حاضر آنچه امیدواریم در سال 96 به بهرهبرداری برسد سالنهای اصلی اجلاس و بخش کوچکی از واحدهای اقامتی است.
مترو تقریباً مهمترین پروژه شهری محسوب میشود، ارزیابی شما از شرایط این پروژه و چالشهای فراروی آن چیست؟
مترو اصفهان متأسفانه درگذشته با بیمهری مواجه شد. تا قبل از دوره چهارم شورا، دولت رقمی بیش از پانصد میلیارد تومان برای مترو هزینه کرده بود ورقمی کمتر از سیصد میلیارد تومان هم از سوی شهرداری هزینه شد. با توجه به اینکه در قانون مصوب مجلس دولت میتواند نیمی از هزینه موردنیاز سامانههای حملونقل شهری را تأمین کند و میبینیم که دولت بیش از نیمی از بودجه را تأمین کرده بود؛ اما شهرداری دنبال راهکارهایی بود که بهطور صوری هزینهها را بالا ببرد. ازجمله اینکه برای ایستگاه مترو عوارض تجاری منظور کرده بود تا بهعنوان آورده خودش در محاسبات در نظر بگیرد. این موضوع مورد تائید دیوان محاسبات قرارگرفته و درنتیجه هیچوقت مترو تأمین مالی مناسب نمیشد. دومین اشکالی که در پروژه مترو وجود داشت درواقع عدم توافق و تفاهم با سازمان میراث فرهنگی بهعنوان مسئول حفاظت میراث فرهنگی کشور بود که خوشبختانه هر دو موضوع در دیوان چهارم و مدیریت جدید شهرداری اصفهان موردعنایت قرار گرفت.
در حال حاضر در بین پروژههای شهری اصفهان طی صدسال گذشته بالاترین اعتبار به اتمام مترو تعلق گرفت، بهعلاوه اینکه جلسات متعددی با میراث فرهنگی برگزار و ناظر دائمی برای مترو تعیین شد. بهاینترتیب عبور مترو از چهارباغ عباسی و از رودخانهی زایندهرود با نظارت کامل و تماموقت اداره میراث فرهنگی همراه بوده است.
باید گفت در بهرهبرداری مترو نیز تمهیدات جدیدی در نظر گرفته شد که اطمینان از سلامتی کار برای آثار تاریخی را دربر داشته باشد. همچنین به همت سازمان قطار شهری از سازمان یونسکو و کارشناسان منتخبشان دعوت شد که در زمینه نحوه انجام کار این پروژه بازدید و بررسیهایی داشته باشند، به همین دلیل امروز من با اطمینان نسبی میگویم درصورتیکه اتفاق پیشبینینشدهای رخ ندهد، انشا ا... تا پایان خرداد خط یک مترو به بهرهبرداری خواهد رسید.
ما قراردادی را در شورای چهارم با شرکت شهر آتیه که از شرکتهای وابسته به بانک شهر است منعقد کردیم که این شرکت خط دوی مترو را تأمین اعتبار کند و در مقابل شهرداری از سه منبع به این شرکت پرداخت داشته باشد. بهاینترتیب که نیمی از این مبلغ بهصورت املاک و مستغلات به شرکت داده شود که درواقع پرداخت غیر نقدی از خود مترو است. ازجمله زمین آزاد که قصد فروشش راداریم و یا بخش تجاری مربوط به مترو. مقررشده که ۲۵ درصد از مبلغ را آن شرکت برای ما تسهیلات بانکی اخذ کند و ۲۵ درصد را هم ما از محل اعتبارات دولتی مانند اعتبارات عمرانی شهرداری و یا اوراق مشارکت به او میدهیم.
خط دو مترو از زینبیه آغاز و تا خیابان شریف واقفی ادامه پیداکرده و میدان امام را دور میزند و خط یک را در دروازه دولت قطع میکند، در ادامه به خیابان شهید اشرفی اصفهانی خمینیشهر منتهی میشود. این خط هم در حال حاضر در حال اجرا است. بهاینترتیب که شافت اول آن را در دست انجام داریم. ما در صددیم دستگاههای حفاری را به داخل زمین بفرستیم که این خط هم جزو کارهای خوبی است که توسط شهرداری انجام میشود.
در دور آینده شورا تعداد اعضا از 21 نفر به 15 نفر کاهش مییابد، ارزیابی و نظر شما در مورد این تغییر چیست؟
در خصوص قوانین مربوط به شورا تعارضاتی است که باعث عدم کارایی شوراها شده است. برای شوراها در قانون اساسی و تعدادی از قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی وظایف زیادی در نظر گرفتهشده است. ازجمله مسائل بهداشتی، بهزیستی، خیریهها، توسعه آموزشوپرورش، امورات فرهنگی و غیره؛ اما سازوکار قانونی انجام این وظایف جز در مورد امور مربوط به شهرداری تعریفنشده است. اگر صرفاً قوانین و اختیارات به همین شکل باشد کاهش اعضا به نظر نمیرسد تغییر چشمگیری در کیفیت انجام کار و عملکرد شورا داشته باشد اما اگر قرار باشد که برابر قوانینی که گفته شد سازوکار اجرایی هم تعریف شود قطعاً نیازمند تعداد بیشتری از اعضا برای کارهای تخصصی در کمیسیونهای مربوطه خواهیم بود.
برنامه شورا برای بهبود شرایط آلودگی هوای اصفهان چیست؟
درزمینه آلودگی هوا کارهای مهمی صورت گرفته است. اول اینکه شورا بهطورجدی مصمم است که جلوی تغییر کاربری اراضی با کاربری فضای سبز گرفته شود که البته این مسئله شرایط دشواری را برای شهرداری ایجاد خواهد کرد، چراکه شهرداری برای توسعه فضای سبز مجبور است اراضی را به نرخ روز خریده و در کنار آن هزینههای نگهداری هم روزبهروز بالاتر میرود. مورد بعدی که خود شهرداری در این زمینه قصد انجام آن را دارد تلاش برای تکمیل کمربند فضای سبز حفاظت شهری است در قسمتهایی که امکانپذیر باشد. چون در قسمتهایی از آن عملاً تغییر کاربری صورت گرفته و تغییر مجدد کاربری امکانپذیر نیست. همچنین در تلاشیم با استفاده از پس آبهای مناسب امکان حفظ 20 درصد فضای سبز ریشهدار را فراهم کنیم، به این معنی که آبهای مصرفی منازل مانند آب مصرفی در سینک ظرفشویی را برای فضای سبز ریشهدار استفاده کنیم. این مسئله جزو ضوابطی است که بهطورجدی دنبال انجام شدن آن هستیم. در این زمینه بهویژه بعد از خشک شدن زایندهرود با ایجاد روشهای مناسب آبیاری از طریق شبکه کردن چاههای آبیاری فضای سبز و استفاده
از فناوری روز و انجام حداکثر صرفهجویی برای امکان توسعه هزینههایی شده است.
قبول دارید در زمینه مصرف آب اشتباه رفتار میکنیم؟
به اینکه در شکل مصرف نیازمند تحول کلی هستیم شک نکنید. بایستی تمامی ضرورتهای این شرایط کلی را رعایت کنیم. در سال 95 بسیاری از مناطق شمالی شهر اصفهان قطعی آب داشت. این ناشی از مشکلاتی بود که خشکسالی ایجاد کرد. ما در سالهای قبل بخشی از آب موردنیاز آشامیدنی و بهداشتی را از طریق چاههای حریمی تأمین میکردیم. در سال گذشته تقریباً تمام اینها خشکشده و آب آشامیدنی محدود شد به آب انتقالی از زایندهرود که آنهم پاسخگو نیست.
مشکل زایندهرود.
درباره زایندهرود عدم پیشبینی و مدیریت لازم ما را به این وضعیت مبتلا کرد. زایندهرود یک جریان پایه به نام «آورد طبیعی» دارد، با محاسبه در مقطع «پل کله» چیزی حدود 800 میلیون مترمکعب آب در سال وجود دارد که اگر همین میزان آب که فقط حقآبه کشاورزی و محیط زیستی اصفهان است، تأمین شود فکر نمیکنم اصفهان دچار مشکل باشد. ولی برداشت آب برای مصارف شرب و بهداشت، صنعت، برداشتهای غیرمجاز و زیاد در بالادست، پمپاژ آب از رودخانهها به همراه انجام کار کشاورزی درشیبهای تند و عدم پیشبینیهای لازم درگذشته باعث بروز این وضعیت شده است. درصورتیکه اگر دقت کنید شکل طبیعی مسیر رودخانه نشان میدهد که مصرفکنندگان تاریخی واصلی رودخانه چه کسانی بودهاند. البته در آخرین سفر آقای جهانگیری به استان اصفهان، قول جبران برداشتهای غیرمجاز و برداشتهای بیشازحد زایندهرود از طریق تونل سوم و طرح انتقال آب به فلات مرکزی داده شد که در ادامه مصوبه هیئتوزیران نیز در این زمینه صادر شد. امیدواریم با عمل به آن این مشکل حل شود.
با توجه به سابقه مدیریتی شما در هر دو استان اصفهان و خوزستان و شناخت فرهنگ و روابط این دو استان، عملکرد مدیران این دو استان، نمایندگان مجلس و بهتبع آن شهروندان را در مشکل خشکسالی و کمبود آب چگونه ارزیابی میکنید؟
متأسفانه از سوی وزارت نیرو و مدیریتهای مسئول در استان خوزستان هیچ نوع توضیح و شرحی درباره مباحث مربوط به آب در حوزه مرکزی و زاگرس در استان خوزستان داده نشده و مشکلات مربوط به کاهش کیفیت آب کارون و علتهای آن به بحث و بررسی گذاشته نشده است. همچنین وضعیت مصرف آب در استان اصفهان و بیلان مربوط به آن نیز برای مردم و مسئولین و نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی بازگو نشده است تا امکان اجرای بدون حاشیه طرحهای انتقال آب و اینکه این انتقال بهمنظور جبران برداشتهای مربوط به وضعیت شرب است و مردم اصفهان و حقآبه داران استان نسبت به آن چشمداشتی ندارند، فراهم شود. به نظر میرسد مدیران و نمایندگان قبلی استان در مجلس شورای اسلامی آنچنانکه نیاز است در این زمینه فعال نبودهاند. البته نباید فراموش کرد که مسئولیت این اطلاعرسانی بیشتر متوجه وزارت نیرو بهعنوان متولی اصلی مدیریت منابع آب در کشور
است.
برنامههای شورا و شهرداری جهت توسعه گردشگری چیست؟
برنامههای زیادی برای این حوزه پیشبینی کردهایم که با اجرای هر یک از آنها، میتوانیم قدمهای خوبی برای توسعه گردشگری برداریم. ازجمله این برنامهها میتوان به معافیت ساخت هتل و مراکز اقامتی از پرداخت عوارض به شهرداری، پیشبینی شرایط مناسبتر ازنظر ارتفاع و سطح اشتغال در ساخت هتلها و مراکز اقامتی و نیز معافیت تبدیل بافتهای تاریخی و ساختمانهای میراثی به مراکز اقامتی و پذیرایی و معافیت از پرداخت عوارض و کسر پارکینگ اشارهکنم که مورد آخر با ایجاد تسهیلات ازنظر ساخت قسمتهای لازم جهت الحاق به ساختمان اصلی مانند آشپزخانه و سرویس بهداشتی همراه است، البته مشروط بر تائید اداره کل میراث فرهنگی استان. همچنین پیگیری در آموزش بخشی از رانندگان تاکسی و آژانسها به زبان انگلیسی در حد رفع نیاز مسافران خارجی به همراه تعریف تورهای گردشگری شهری و ایجاد تسهیلات برای آنها و نیز حمایت از مراکز فروش و نمایشگاهها و گردهماییهای مربوط به صنایعدستی و غذاهای ایرانی را بهمنظور ارائه به مسافران خارجی در نظر داشتهایم که در کنار آن برنامهریزی تأمین خدمات جانبی ویژه
گردشگران ایرانی و خارجی مانند چاپ نقشه و بروشور هم انجامشده است.
برنامه و اقدامات شورا و شهرداری برای توسعه عادلانه امکانات شهری چیست؟
در زمان تدوین برنامه پنجساله اصفهان 1400 در مورد میزان برخورداری مناطق مختلف شهرداری از امکانات شهری، مطالعات کاملی انجام شد و در اولین برنامه سال 95 سعی کردیم که درزمینه یکسانسازی میزان برخورداری مناطق مختلف برنامهریزیشده و پروژههای عمرانی این مناطق نیز ازنظر تأمین بودجه در اولویت قرار بگیرند. همچنین شهرداریهای آن مناطق از پرداخت هزینه طرحهای متعلق بهکل شهر مانند خرید اتوبوس و یا ساخت خط مترو، اتوبان و تقاطعهای غیر همسطح معاف شده و به برخی از آنها نیز اعتبارات متمرکز پرداخت شود؛ اما باید اذعان کرد که در جهت توانمندسازی قابلقبول این مناطق هنوز اقدامات بسیاری مانده که باید انجام شود.